Citat:
Ursprungligen postat av
Tr11fip0xen
https://www.svd.se/a/WvkVPg/jomshof-jag-star-for-att-jag-hatar-islam
Vad tycker ni? Är det inte lite hårt att säga att man hatar islam eller har han rätt i sina påståenden om islam?
Vad tycker du om islam? Tycker ni att Richard Jomshof har rätt?
.....................
En del av citatet bortredigerat enligt regel 1.02 - upphovsrätten.
/Moderator
Samtliga av de abrahamitiska religionernas skrifter innehåller jävligt mycket tvivelaktigheter som helt enkelt inte passar in i ett modernt samhälle (eller vad som borde vara ett modernt samhälle kanske jag ska tillägga). Skarp kritik är därför helt befogat. Man ska ju oxå minnas att det knappast råder enighet inom islam som sådan - detta är ständigt uppe på agendan i div diskussionsprogram från mellanöstern - huruvida vissa versioner av islam ska tillåtas existera eller inte å om dessa "möjligen" står i vägen för utveckling i just mellanöstern. Jag personligen tror dock inte att islam håller på att ta över just Sverige (av många anledningar) - det förefaller vara betydligt värre i vissa andra EU-länder som även dessa oselektivt tar emot vilka grupper å individer som helst egentligen (skillnaden är att Sverige är ett ganska litet land befolkningsmässigt - det går liksom inte att göra någon slags "intern revolution" inom ett såhär litet land - större länder ligger dock ev i farozonen för något sådant i en ev framtid).
Ang dessa stora religioner så var det märkligt nog inte förrän Trump och co började med bönestunder offentligt som den större (religiösa) problematiken där borta uppmärksammades på lite mer allvar. För den har pågått länge men lite granna bakom lykta dörrar sas. Första gången jag hörde talas om den sk "the family" (den grupp av kristna radikaler som omger vita huset och presidenten speciellt) var nån gång runt 2010.
Gamla religioners inflytande över folk och speciellt politik bör synas i sömmarna - alltid.