2026-07-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Ingen ska dömas ohörd, och vi har anställningstrygghet. Han blev inte ertappad med att ha gjort
något, och en dement människa kan inte minnas eller förklara vad som har hänt.
Även om många pilar pekar mot mannen, så måste det först utredas på riktigt sätt
Han ska i egenskap av muslimsk flyktingman, född i mena, inte öht jobba med utsatta människor i beroendeställning. Detta då de är kraftigt överrepresenterade när det gäller sexualbrott inom vården.

Numera avlöser våldtäkterna inom äldrevården varandra på löpande band. 3 helt olika trådar från tre olika platser bara senaste dygnet.

Dessa ska inte vara i vården från första början. Än mindre efter att folk flaggat för deras sjuka beteende.
Senast redigerad av Gunn-den-4de 2026-07-03 kl. 12:41.
Citera
2026-07-03, 12:41
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Kan du berätta och länka för jag hittar det inte.

Jag citerar från inlägg nr 27 (just nu) i tråden: "Det handlar om att det i nuläget inte finns någon saklig grund för avsked, eftersom att personen ifråga endast är misstänkt för brott. Arbetsgivaren har då att välja mellan att låta arbetstagaren arbeta vidare (alt. omplacera/ge nya arbetsuppgifter), vilket man givetvis inte vill, eller att helt enkelt "köpa ut" vilket i princip är enda möjligheten när det inte finns sakliga skäl för uppsägning/avsked".
Citera
2026-07-03, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Han ska i egenskap av muslimsk flyktingman, född i mena, inte öht jobba med utsatta människor i beroendeställning. Detta då de är kraftigt överrepresenterade när det gäller sexualbrott inom vården.

Numera avlöser våldtäkterna inom äldrevården varandra på löpande band. 3 helt olika trådar från tre olika platser bara senaste dygnet.

Dessa ska inte vara i vården från första början. Än mindre efter att folk flaggat för deras sjuka beteende.
Män är inte förbjudna att jobba i vården, och vad de eventuellt identifierar sig som är inte heller ett hinder.

Jag tror det beror på att villkoren är för dåliga.
Om de vill ha seriösare människor så får de höja löner och villkor rejält.
Själv så jobbar jag i verkstadsindustrin som svarvare och fräsare. Jag har 35 k i månaden.
Jag har inte någon gedigen utbildning.
De som jobbar på demens boenden har väl inte
i närheten av 35 k
Citera
2026-07-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Därför att med nuvarande lagstiftning så behöver inte kommuners tjänstemän ta något reellt ansvar.

Och just därför kan Sverige inte betraktas som en rättsstat med ett fullt fungerande demokratiskt system.
Citera
2026-07-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag citerar från inlägg nr 27 (just nu) i tråden: "Det handlar om att det i nuläget inte finns någon saklig grund för avsked, eftersom att personen ifråga endast är misstänkt för brott. Arbetsgivaren har då att välja mellan att låta arbetstagaren arbeta vidare (alt. omplacera/ge nya arbetsuppgifter), vilket man givetvis inte vill, eller att helt enkelt "köpa ut" vilket i princip är enda möjligheten när det inte finns sakliga skäl för uppsägning/avsked".

Det där är bara ett anonymt påstående från en annan i tråden. Det visar/bevisar ingenting. Det är bara ett påstående utan källa.
Citera
2026-07-03, 15:10
Medlem
Citat:
Män är inte förbjudna att jobba i vården, och vad de eventuellt identifierar sig som är inte heller ett hinder.

Själv så jobbar jag i verkstadsindustrin som svarvare och fräsare. Jag har 35 k i månaden.
i närheten av 35 k
Eftersom det senaste tre åren skett en sällan skådad och lavinartad ökning av våldtäkter inom hemtjänsten/äldreomsorgen så är det relevant att fråga sig varför. Gång efter gång, i tråd efter tråd, visar det sig vara nyanlända män från länder som Afghanistan, Pakistan, araber eller negrer från Afrikas horn(Etiopien, Eritrea, Somalia).

Det går inte att ha dessa män från dessa kulturer inom förtroendeyrken där man jobbar med utsatta människor. De ska inte slussas in där. De ska köra Foodora, göra pizzor, städa toaletter, köra buss, jobba inom industrin. Men de ska bevisligen inte vara nära utsatta människor.

Det måste till en förändring där man slutar slussa in de i vården. Det här handlar inte om folk som inte är seriösa, vilket också är ett förekommande problem. Oengagerad personal som knappt kan svenska. Det handlar om individer som våldtar pensionärer. Det är helt sjukt. Det är nått helt annat än att vara oseriös. Det är grov brottslighet och kränkande behandling av äldre och deras familjer. Det urholkar hela förtroendet för vården.
Senast redigerad av Gunn-den-4de 2026-07-03 kl. 15:28.
Citera
2026-07-03, 16:47
Medlem
.
Citera
2026-07-03, 20:03
Medlem
GammalTantSkanes avatar
Citat:

i närheten av 35 k

En undersköterska har oftast inga problem att komma upp i den summan brutto om man räknar med ob-tillägg.
Citera
2026-07-03, 20:07
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Eftersom det senaste tre åren skett en sällan skådad och lavinartad ökning av våldtäkter inom hemtjänsten/äldreomsorgen så är det relevant att fråga sig varför. Gång efter gång, i tråd efter tråd, visar det sig vara nyanlända män från länder som Afghanistan, Pakistan, araber eller negrer från Afrikas horn(Etiopien, Eritrea, Somalia).

Det går inte att ha dessa män från dessa kulturer inom förtroendeyrken där man jobbar med utsatta människor. De ska inte slussas in där. De ska köra Foodora, göra pizzor, städa toaletter, köra buss, jobba inom industrin. Men de ska bevisligen inte vara nära utsatta människor.

Det måste till en förändring där man slutar slussa in de i vården. Det här handlar inte om folk som inte är seriösa, vilket också är ett förekommande problem. Oengagerad personal som knappt kan svenska. Det handlar om individer som våldtar pensionärer. Det är helt sjukt. Det är nått helt annat än att vara oseriös. Det är grov brottslighet och kränkande behandling av äldre och deras familjer. Det urholkar hela förtroendet för vården.

Min fru är i hemtjänsten. Vi talar ofta om att Arabiska män som inte kan få andra jobb tar ett "skitjobb i hemtjänsten" Vi tycker båda att Arabiska män inte ska jobba med Svenska äldre i brist på andra jobb.

UT MED DOM i stället
Citera
2026-07-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Min fru är i hemtjänsten. Vi talar ofta om att Arabiska män som inte kan få andra jobb tar ett "skitjobb i hemtjänsten" Vi tycker båda att Arabiska män inte ska jobba med Svenska äldre i brist på andra jobb.

UT MED DOM i stället

Nära barn, äldre och sjuka ska de inte vara. Det är helt sjukt att det får fortgå trots att det dyker upp eller eller flera liknande fall per vecka.
Citera
2026-07-03, 20:54
Medlem
semen.12s avatar
Jag vågar säga som det är, vi kan inte ha folk " som tar vad som helst" att vårda vårda våra mest utsatta. Fan den dagen jag ligger i min skit vill jag inte ha en skäggprydd arab som filmar mig och säger.
- Orena djävlar

UT MED DOM NU
Citera
2026-07-03, 20:59
Medlem
De odugliga cheferna Pernilla Åkesson och Petrus Brynte, bör själva stå för kostnaden för att köpa ut våldtäktsmannen. Det är inget skattebetalarna skall behöva stå för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in