Citat:
Ursprungligen postat av
mangne
Män är inte förbjudna att jobba i vården, och vad de eventuellt identifierar sig som är inte heller ett hinder.
Jag tror det beror på att villkoren är för dåliga.
Om de vill ha seriösare människor så får de höja löner och villkor rejält.
Själv så jobbar jag i verkstadsindustrin som svarvare och fräsare. Jag har 35 k i månaden.
Jag har inte någon gedigen utbildning.
De som jobbar på demens boenden har väl inte
i närheten av 35 k
Eftersom det senaste tre åren skett en sällan skådad och lavinartad ökning av våldtäkter inom hemtjänsten/äldreomsorgen så är det relevant att fråga sig varför. Gång efter gång, i tråd efter tråd, visar det sig vara nyanlända män från länder som Afghanistan, Pakistan, araber eller negrer från Afrikas horn(Etiopien, Eritrea, Somalia).
Det går inte att ha dessa män från dessa kulturer inom förtroendeyrken där man jobbar med utsatta människor.
De ska inte slussas in där. De ska köra Foodora, göra pizzor, städa toaletter, köra buss, jobba inom industrin. Men de ska bevisligen inte vara nära utsatta människor.
Det måste till en förändring där man slutar slussa in de i vården. Det här handlar inte om folk som inte är seriösa, vilket också är ett förekommande problem. Oengagerad personal som knappt kan svenska. Det handlar om individer som våldtar pensionärer. Det är helt sjukt. Det är nått helt annat än att vara oseriös. Det är grov brottslighet och kränkande behandling av äldre och deras familjer. Det urholkar hela förtroendet för vården.