2026-07-03, 19:25
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Ja men det var typ det jag bunkrade. Ett par extra paket bara.

Och när ALLA gör det, då......

[spoiler]töms hyllorna snabbt, eftersom toapapper är så skrymmande, och då..........?
-börjar folk bunkra ännu mer såklart.
/SPOILER]

Ok, men den bunkringen var ju helt onödig. SAMTLIGA förespråkare för både detaljhandeln och pappersindustrin var supertydliga med att det inte fanns någon brist. Ändå blev folk hysteriska likt dig.
Citera
2026-07-03, 19:25
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Problemet gällande just toapappershysterin var att det handlade om en korkad missuppfattning.

Media började skriva om länder som saknar inhemsk tillverkning, t.ex. Australien. Andra länder (typ drama queen nr 1, USA) hade problem att ställa om tillverkningen från kontor till hemmabruk, deras delvis efterblivna befolkning hypade dessutom upp varandra till en onödig nivå.

Svenskar däremot, som lever i ett land som är proppfullt med just träd och som har inhemsk produktion, är ganska jäkla korkade som köpte papper av ren hype från andra länder. Hade räckt lång väg att köpa en normal mängd papper, några konserver mat, samt se till att fylla på en stor dunk med dricksvatten.

Så ”myten” är en sanning för just Sverige. Korkat var det!

Nix. För fabrikerna /transporterna hade ju kunnat stanna pga lockdown eller skyhöga el- och bensinpriser.

Likaledes hade det kunnat bli en total lockdown i Sverige, och då kan man inte handla skethuspapper. Detta vet man inte på förhand!
Citera
2026-07-03, 19:27
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ok, men den bunkringen var ju helt onödig. SAMTLIGA förespråkare för både detaljhandeln och pappersindustrin var supertydliga med att det inte fanns någon brist. Ändå blev folk hysteriska likt dig.

Fast det hade ju kunnat bli brist, som det kan bli på alla basvaror i stora samhällskriser. Det vet man inte från början.

OCH man hade kunnat bli inlåst i hemmet i flera månader (s.k. lockdown) vilket skedde i många länder. Därför ville man vara förberedd.
Citera
2026-07-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tror det berodde på att det var sjukihuvudetvaror som tog slut.

Tar TP slut hemma kan man väl skrynkla lite tidningspapper, visst att det inte är bra att spola men det går ju. En konstig sak att bli orolig för att den tar slut. I min stad tog även alla frysrätter slut, typ Dafgårds. Det kan jag inte heller förklara. Varför just frysrätter?

Det man köper om man är orolig är energität mat som kanske inte ens behöver kokas, som nötter. Eller mat som inte behöver mycket kokning som snabbmakaroner. Beror helt på vad för scenario man tänker sig. Och man undrar om TP-köparna ens laddade upp med dunkar med vatten hemma.
Nej. Så fungerar inte jag. Jag har mer oro över det som ska ut.
Finns noll logik, jag vet. Och kommer skrika som en hungrig lammunge när hungrig, men hunger vänjer man sig vid resonerar jag
Citera
2026-07-03, 19:30
Medlem
Skithuspapper är inte livsnödvändigt, vi har installerat rövspruta som substitut.
Tandpetare täljer man till själv om det kniper.
Citera
2026-07-03, 19:35
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Skithuspapper är inte livsnödvändigt, vi har installerat rövspruta som substitut.
Tandpetare täljer man till själv om det kniper.

Toapapper är en bekvämlighet som många vill ha (flera ggr per dag, 24/7, året runt, livet ut) och behöver. Därav bunkringen.

Och om toapapper inte är så viktigt, varför grät ni andra när det tog slut i hyllorna? Ni kan väl bara torka er med händerna, som araberna, eller som du - installera en "rövspruta"?
Citera
2026-07-03, 19:44
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Är ditt argument här att toapapper inte är nödvändigt för överlevnaden? Valid point. Men något måste man ju torka sig med - åtminstone vi kvinnor, annars får vi gå runt med blöta trosor och då får vi svamp /exem.

Och om man torkar med handdukar måste man tvätta dem - alldeles för meckigt, och dessutom vidrigt att ha bajsiga handdukar liggande hemma. Alltså torkar man sig med toapapper
Gå utan trosor?
Citera
2026-07-03, 19:44
Medlem
Citat:
Toapapper är en bekvämlighet som många vill ha (flera ggr per dag, 24/7, året runt, livet ut) och behöver. Därav bunkringen.

Och om toapapper inte är så viktigt, varför grät ni andra när det tog slut i hyllorna? Ni kan väl bara torka er med händerna, som araberna, eller som du - installera en "rövspruta"?
Jag tog det med ro, jag är en sån där antiwaxare du vet.
Citera
2026-07-03, 19:47
Medlem
Det finns inget positivt med bukring precis före kris, om en självisk jävel tömmer hela butiken så är det många som blir utan. Det blir som i USA där en massa fetton slåss inne på Walmart över den sista pallen med dasspapper, vilket slutar med att 90% av rullarna krossas och blir obrukbara.

Bunkring ska göras löpande, du ska ha basvaror hemma så att du klarar dig, löpande konsumera dessa och löpande fylla på. Då blir det förutsägbara köp genom hela krisen och livsmedelsbutikerna kan planera mycket bättre. Dessa butiker är faktiskt också en buffert för det lokala området. Speciellt små närbutiker som har just mycket basvaror i lager.
Citera
2026-07-03, 19:48
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:

Vem fan har "gråtit" över att svagsinta mongoloider likt du fyllde hela era garage med toapapper under pandemin (när resten människor med fler än tre fungerande hjärnceller istället köpte konserver, värktabletter, sprit och klortabletter)?

Vi har skrattat åt er och hånat er för er begränsade intelligens i en krissituation, inget annat.

Har man inget toapapper i en kris så får man ställa sig i duschen.
Har man ingen mat i en kris så får man svälta.

Men vi vet ju vad ni svagbegåvade la era resurser på. Men du, du kanske kan byta några toabalar mot ett paket nudlar nästa gång det skiter sig?
Citera
2026-07-03, 19:51
Medlem
idiamindadas avatar
För att man med fördel kan spola ur röven med duschen känns toapapper som långt ner på listan. Hemma använder jag inget toapapper av den anledningen. Vem vill kliva runt med utsmetad skit mellan skinkorna.
Citera
2026-07-03, 20:08
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

I folkbildande syfte vill jag lyfta en fråga som jag tycker har förpestat det allmänna medvetandet länge nog:

Myten om covidrelaterad toapappershysteri.

Under pandemin bunkrade folk livsmedel och basvaror, precis som vi bör göra under (och innan) kriser för att undvika situationer där varorna tar slut hemma och vi inte kan få tag på livsviktiga basvaror pga krig eller kris.

ALLA vet att bunkring är ett normalt, vettigt och rådigt sätt att agera - specifikt i kristider; det uppmuntras till och med av regeringen.

Så frågan man kan ställa sig är: Hur kommer det sig att vissa störde sig så oerhört mycket på bunkringen av just toapapper, och att de än i dag - fem år senare - inte tycks ha släppt det faktum att folk bunkrade toapapper utan upplever detta beteende som märkligt, anmärkningsvärt, sinnessjukt, löjligt, vanvettigt, irriterande osv?

Ingen störde sig ju på att folk bunkrade ketchup, nudlar eller salt..?

Låt oss reda ut detta - en gång för alla - så att vi kan begrava frågan och aldrig mer störa sig på något så naturligt som bunkring av skethuspapper.

Jag råkar ha en slutledningsförmåga som är långt över snittet, och vill därför bidra med upplysningar som kan avhjälpa detta olyckliga missförstånd - för jag menar att det just är ett missförstånd att det skulle vara något märkligt med skethuspappersbunkring.

Det jag vet - som många tycks ha missat och/eller inte förstått - är att toapapper råkar ha flera speciella egenskaper, som sammantaget gör att det försvinner blixtsnabbt från hyllorna i kristider och detta är inte det minsta konstigt!

Låt mig förklara:

* Toapapper är en oerhört skrymmande vara, jämfört med andra! Det behövs en helt egen kasse för att lägga i ett 6-pack toapapper, medans man i samma kasse lätt kan lägga i 20 andra varor: buljongtärningar, salt, ketchup, nudlar, bananer etc.

* Detta innebär att toapapper kräver enormt mycket lagringsutrymme, både ute i butik och i affärens lager - jämfört med andra varor.

(För att förstå detta kan du gå in i en butik och observera: vilken varuhylla är störst, den för toapapper eller den för buljongtärningar? Svar: hyllan för toapapper. Detta beror på att varan är mycket större, och därför kräver mera plats - annars fpr oersonalen springa och fylla på hela tiden.

* Detta i sin tur innebär att toapapper tar mycket mer plats i fabrikslager och i lastbilar, varför varan behövs transporteras oftare.

* Detta i sin tur innebär att varuhyllorna och i längden butikerna töms oerhört mycket snabbare!!!!!

* Toapapper är en av få varor som precis alla människor - förutom ett fåtal muslimer - använder, varje dag. Ja till och med flera gånger per dag, året runt och livet ut!

- Fundera över hur ofta du använder toapapper, jämfört med hur ofta du använder ketchup. INGEN använder ketchup 5 ggr per dag, nästan ALLA använder toapapper minst 5 ggr per dag!!!!

* Jämför mängden toapapper du använder varje månad (volymmässigt) med mängden buljongtärningar eller ketchup - föll poletten ner nu?

Frågor på detta?

Och...

Kan vi SNÄLLA sluta prata om tospappersbunkring som ett psykosliknande beteende, och inse att det är helt normalt - ja, faktiskt att rekommendera för alla och en var - i kristider? 🙏

Edit: glömde tillägga att det även tar slut snabbare hemma - volymmässigt, frekvensmässigt dvs der används oftare, och därmed behövs bunkras i större volymer än t ex buljongtärningar. Kram!

Jag kommer ihåg att när toapapper hade länsats så fanns det fortfarande gott om hushållspapper på hyllorna. De flesta varumärken har en hushållsvariant som motsvarar två toarullar, så 2-pack hushåll för samma pris som 4-pack toarulle t.ex...
Är lite därför just toarullshysterin framstod som mer komisk jämfört med andra varor.
Senast redigerad av Deballerur 2026-07-03 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in