2026-07-03, 19:01
Medlem
zombie-nations avatar
Tror det berodde på att det var sjukihuvudetvaror som tog slut.

Tar TP slut hemma kan man väl skrynkla lite tidningspapper, visst att det inte är bra att spola men det går ju. En konstig sak att bli orolig för att den tar slut. I min stad tog även alla frysrätter slut, typ Dafgårds. Det kan jag inte heller förklara. Varför just frysrätter?

Det man köper om man är orolig är energität mat som kanske inte ens behöver kokas, som nötter. Eller mat som inte behöver mycket kokning som snabbmakaroner. Beror helt på vad för scenario man tänker sig. Och man undrar om TP-köparna ens laddade upp med dunkar med vatten hemma.
Citera
2026-07-03, 19:05
Medlem
Nej det kan inte avliva Det var en man som köpte hela lagret i en liten butik och efter det försökte lämna tillbaka 6,månader efter vet var det hänt.
Citera
2026-07-03, 19:10
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför skulle det ens bli brist på toapapper i Sverige när skog är en av våra största tillgångar och av det gör man bl.a. papper? Vi är självförsörjande på toapapper i Sverige.

För att det är så skrymmande att det ej kan lagerhållas under längre perioder utan måste tillverkas kontinuerligt. Under omfattande samhällskriser kan fabriker stanna, människor tvingas vara hemma, produktionsleden stannar (hört talas om Hormuzsundet??) och butiker tvingas hålla stängt.

Dessutom kan människor vilja stanna hemma pga risk för smitta /stasifasoner, och därför inte ha samma möjlighet till veckohandling. Kriser är oförutsägbara: man vet inte på förhand vad som kommer hända, så bäst förberedd är man givetvis om man utgår ifrån worst case scenario.

Men handen på hjärtat: detta tror jag att du egentligen redan visste. Det är ju därför man bunkrar pasta & ravioli
Citera
2026-07-03, 19:13
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Läste du inlägget?

Vem har sagt något om magsjuka?

I kristider bunkrar man ALLA typer av basvaror. Eller menar du att vi bara ska bunkra pasta om vi har en "pastasjuka" som sprider sig i samhället?

Toapapper används för att torka sig i röven, dagligen - inte för att bota sjukdom.

Och jo, covid (en visserligen ganska påhittad sjukdom) blev en enorm samhällskris eftersom samhället nästan stängde ner och ingen visste hur det skulle utvecklas. I vissa länder rådde total lockdown ock folk fick inte lämna sina hem på månader. Missade du det? ❤️

Det var ingen kris såtillvida att tillgången på toapapper och andra basvaror var begränsad. Inte en enda gång var produktionen av dess varor påverkad i särskilt stor omfattning och den ENDA anledningen till att det tog slut var för att folk köpte på sig två årsförbrukningar under en och samma vecka. Hade man inte gjort utan handlat precis som vanligt eller möjligen köpt ett extra paket så hade man både varit förberedd och tillgången för övriga varit helt normal.

Det var en myt, somna om nu.
Citera
2026-07-03, 19:16
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Jag är inget får. Jag är både konspirationsteoretiker, mediekritiker och antivaxxare. Jag bunkrade av den enkla anledningen att jag behövde torka mig i röven - under flera veckors tid

Oj, FLERA VECKOR?!!
Med andra ord hade du klarat dig med typ ett 12-pack toarullar och ändå haft god marginal.
Citera
2026-07-03, 19:16
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tror det berodde på att det var sjukihuvudetvaror som tog slut.

Tar TP slut hemma kan man väl skrynkla lite tidningspapper, visst att det inte är bra att spola men det går ju. En konstig sak att bli orolig för att den tar slut. I min stad tog även alla frysrätter slut, typ Dafgårds. Det kan jag inte heller förklara. Varför just frysrätter?

Det man köper om man är orolig är energität mat som kanske inte ens behöver kokas, som nötter. Eller mat som inte behöver mycket kokning som snabbmakaroner. Beror helt på vad för scenario man tänker sig. Och man undrar om TP-köparna ens laddade upp med dunkar med vatten hemma.

Nej. Torka röven med tidningspapper är en mycket dålig idé. Man får snabbt exem och skrubbsår.

Faktum är att bristande analhygien är en stor riskfaktor för soldater i fält. Det finns ett namn för vad som händer när det blir riktigt illa: soldateld eller nåt liknande heter det.

Visst kan man tvätta röven med vatten om man vill bli muslim, men de flesta vill inte hålla på att kladda med sitt bajs på det sättet. Dessutom måste man ju ändå torka röven efteråt, eftersom den blivit blöt.
Citera
2026-07-03, 19:18
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Oj, FLERA VECKOR?!!
Med andra ord hade du klarat dig med typ ett 12-pack toarullar och ändå haft god marginal.

Ja men det var typ det jag bunkrade. Ett par extra paket bara.

Och när ALLA gör det, då......

[spoiler]töms hyllorna snabbt, eftersom toapapper är så skrymmande, och då..........?
-börjar folk bunkra ännu mer såklart.
/SPOILER]
Senast redigerad av Berit85 2026-07-03 kl. 19:21.
Citera
2026-07-03, 19:19
Medlem
Citat:
För att det är så skrymmande att det ej kan lagerhållas under längre perioder utan måste tillverkas kontinuerligt. Under omfattande samhällskriser kan fabriker stanna, människor tvingas vara hemma, produktionsleden stannar (hört talas om Hormuzsundet??) och butiker tvingas hålla stängt.

Dessutom kan människor vilja stanna hemma pga risk för smitta /stasifasoner, och därför inte ha samma möjlighet till veckohandling. Kriser är oförutsägbara: man vet inte på förhand vad som kommer hända, så bäst förberedd är man givetvis om man utgår ifrån worst case scenario.

Men handen på hjärtat: detta tror jag att du egentligen redan visste. Det är ju därför man bunkrar pasta & ravioli
Har du då lika mycket mat i lager hemma för av vad ska du annars skita? Har väl själv toapapper för flera månader till ett halvår i lager och handlar uteslutande när det är rea.
Citera
2026-07-03, 19:20
Medlem
Jag förstår inte frågan. Vad ska diskuteras?
Jag har i decennier bunkrat toapapper och inget får mig att bli gladare än att se någon med samma inställning.
Citera
2026-07-03, 19:21
Medlem
Problemet gällande just toapappershysterin var att det handlade om en korkad missuppfattning.

Media började skriva om länder som saknar inhemsk tillverkning, t.ex. Australien. Andra länder (typ drama queen nr 1, USA) hade problem att ställa om tillverkningen från kontor till hemmabruk, deras delvis efterblivna befolkning hypade dessutom upp varandra till en onödig nivå.

Svenskar däremot, som lever i ett land som är proppfullt med just träd och som har inhemsk produktion, är ganska jäkla korkade som köpte papper av ren hype från andra länder. Hade räckt lång väg att köpa en normal mängd papper, några konserver mat, samt se till att fylla på en stor dunk med dricksvatten.

Så ”myten” är en sanning för just Sverige. Korkat var det!
Citera
2026-07-03, 19:23
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du då lika mycket mat i lager hemma för av vad ska du annars skita? Har väl själv toapapper för flera månader till ett halvår i lager och handlar uteslutande när det är rea.

Yes. Mat för någon månad, toapapper för någon månad det tror jag de flesta har.

Fast det tenderar ju att bli mindre (tidsmässigt) av just toapapper, eftersom det är så skrymmande

Så risken finns att vi har några paket pasta, ketchup och ravioli när toapappret tar slut.

Men det gör inget! För man klarar ju sig utan toapapper i någon vecka bara att använda tygtrasor eller skölja med vatten. Hepp!
Citera
2026-07-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag har säkera källor på att tandpetare kommer att bli omöjligt att få tag på inom en snar framtid .
Köp upp alla tandpetare du hittar innan apokalypsen är ett faktum.
Ditt liv hänger på hur många tandpetare du har.
Det är fixat för en livstid.
Lite mer oförutsägbart, det bara hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in