2026-07-03, 17:22
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag blir besviken när jag tar del av sådant där, för jag brukar alltid säga att kaoz-folken (judar, muslimer, andra araber, negrer, i mindre grad även vissa östeuropéer) har det där i sitt DNA. Lägre intelligens, mindre rationalitet, mindre sunt förnuft, en benägenhet att vara lätta att fösa i flock och hetsa upp emot olika saker, inte så noga vad. Ena dagen jublar de över en ny ledare för att de blivit hetsade att göra det, nästa dag lynchar de honom för att de blivit hetsade att göra DET. De tror på helt otroliga rykten, stannar inte upp och tänker till...

Men det är inte alls så länge sedan vi här i Europa och till och med Sverige gjorde sådana saker, vi med. Och det är så pass nära i tiden, att evolutionen förmodligen inte har förändrat våra hjärnor sedan dess, så det är märkligt. Kan det ändå vara så att den medfödda intelligensen/det logiska tänkandet inte spelar så stor roll? Att uppväxt, uppfostran, vad barnen får lära sig av föräldrar, lärare och religiösa ledare - ändå väger tyngre? Och tvärtom naturligtvis: BRISTEN på alternativ (mer rationell) kunskap.

Vi är inte mycket bättre idag skulle jag vilja påstå. Med våran cancel- och angivarkultur.
Där det räcker med att man inte vill vaccinera sig, så klassas man som "rituellt oren", och förlorar sin frihet att tex resa eller att delta i normala sociala aktiviteter i offentlig miljö.

Vi kanske inte bränner varandra på bål längre, men Sverige lär vara ett av få länder där föräldrar applåderas när dom anmäler sina haschrökande barn till myndigheter och polis.

Inte är vi smartare än förr heller, bara för att vi har en skärm som kan servera oss en massa information. Åtminstone så känner jag mig som motsatsen till upplyst när jag har doomscrollat bort en timme eller två, eller när jag försöker läsa nån AI-genererad textvägg.

Känner mig ärligt talat dummare och dummare, ju mera tid jag tillbringar med att glo på en skärm.
Citera
2026-07-03, 17:28
Medlem
TwoThousands avatar
Djävulens tillbedjan är fullständigt laglig fortfarande i detta landet, det finns ingenting någon kan göra åt det.
Citera
2026-07-03, 17:30
Medlem
TwoThousands avatar
Folk tror man är häxa för att pratar med döda människor.
Ja folk tror man är spådam för att man ser framtiden ibland.
Det är inte lätt här på slut tiden för paranormala människor.
Citera
2026-07-03, 17:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Vi är inte mycket bättre idag skulle jag vilja påstå. Med våran cancel- och angivarkultur.
Där det räcker med att man inte vill vaccinera sig, så klassas man som "rituellt oren", och förlorar sin frihet att tex resa eller att delta i normala sociala aktiviteter i offentlig miljö.

Vi kanske inte bränner varandra på bål längre, men Sverige lär vara ett av få länder där föräldrar applåderas när dom anmäler sina haschrökande barn till myndigheter och polis.

Inte är vi smartare än förr heller, bara för att vi har en skärm som kan servera oss en massa information. Åtminstone så känner jag mig som motsatsen till upplyst när jag har doomscrollat bort en timme eller två, eller när jag försöker läsa nån AI-genererad textvägg.

Känner mig ärligt talat dummare och dummare, ju mera tid jag tillbringar med att glo på en skärm.

Coronapandemin var ett bra exempel på det där sektliknande, men du och jag är inte på samma sida. Tvärtom, jag tyckte att det var hemskt när det begav sig, att vi inte stängde ner i perioder som andra länder, så smittan kunde lägga sig lite emellanåt... Undersköterskor och sjuksköterskor fick fortsätta springa på klubb, och sedan gå till jobbet och smitta sina gamla, sjuka och sköra patienter... som i många fall avled p.g.a. detta. Och barnen fick fortsätta gå i skolan och på dagis, och komma hem och smitta mor- och farföräldrar, samt föräldrar och syskon med nedsatt immunförsvar av olika anledningar. Det var inte vettigt på en fläck.

Men det blev som sagt sektliknande: folk som andades om att vi kanske borde ha lockdown och stängda gränser - som typ alla andra länder på jorden - sågs som parior. Tegnell visste bäst och skulle lydas blint, fastän det gång-på-gång-på-gång visade sig att han hade haft fel... OBS - innan det blir någon missuppfattning - jag är absolut emot tvångsvaccinationer, överhuvudtaget alla ingrepp i kroppen med tvång! Men vaccination som villkor för att få fortsätta arbeta med gamla, sköra och sjuka är inget konstigt. Man kan ju sluta jobbet också, ingen är en slav.
Citera
2026-07-03, 17:52
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Coronapandemin var ett bra exempel på det där sektliknande, men du och jag är inte på samma sida. Tvärtom, jag tyckte att det var hemskt när det begav sig, att vi inte stängde ner i perioder som andra länder, så smittan kunde lägga sig lite emellanåt... Undersköterskor och sjuksköterskor fick fortsätta springa på klubb, och sedan gå till jobbet och smitta sina gamla, sjuka och sköra patienter... som i många fall avled p.g.a. detta. Och barnen fick fortsätta gå i skolan och på dagis, och komma hem och smitta mor- och farföräldrar, samt föräldrar och syskon med nedsatt immunförsvar av olika anledningar. Det var inte vettigt på en fläck.

Men det blev som sagt sektliknande: folk som andades om att vi kanske borde ha lockdown och stängda gränser - som typ alla andra länder på jorden - sågs som parior. Tegnell visste bäst och skulle lydas blint, fastän det gång-på-gång-på-gång visade sig att han hade haft fel... OBS - innan det blir någon missuppfattning - jag är absolut emot tvångsvaccinationer, överhuvudtaget alla ingrepp i kroppen med tvång! Men vaccination som villkor för att få fortsätta arbeta med gamla, sköra och sjuka är inget konstigt. Man kan ju sluta jobbet också, ingen är en slav.

(det fetade) Det var precis det som var min poäng, dvs att du verkar vara en passionerad påhejare av den moderna ordningen, som jag menar påminner om forna tiders häxbränning.
Citera
2026-07-03, 17:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
(det fetade) Det var precis det som var min poäng, dvs att du verkar vara en passionerad påhejare av den moderna ordningen, som jag menar påminner om forna tiders häxbränning.

Jag var ju EMOT den svenska (o)ordningen..? Pandemier är allvarliga saker som hotar liv och lem, då krävs det att man inför något slags undantagstillstånd. Som tur är är det ytterst sällan pandemi, så nästan alltid kan vi leva fritt.
Citera
2026-07-10, 22:42
Medlem
Jag tror att det grundar sig i människans behov av att känna äckel och hat i syfte att inbilla sig att man är bättre än den andre - något som tar sig olika uttryck beroende på plats och tidsålder.
Citera
Igår, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
När jag läser om häxprocesserna på bland annat wikipedia och får läsa om vittnesmål från 1600-talets förhörsprotokoll så blir jag på allvar häpen över hur domare eller annat folk på allvar kunde ens ta sån information på allvar? Bara ta det här vittnesmålet saxat från denna länk https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprocessen_i_Vard%C3%B8_1662%E2%80%931663

"Sölve Nilsdotter uppgav under förhören i januari att det under julafton 1661 hade hållits en gigantisk häxsabbat på Dovrefjäll i södra Norge, där häxor kom flygande förvandlade till hundar och katter för att dricka och dansa med Satan i skepnad av en svart hund. Under dansen med Margrette Jonsdotter tappade hon en sko, men Satan gav henne genast en ny"

Borde man inte någonstans ha fattat att människor inte kan flyga eller förvandlas till andra arter? Att satan inte finns? Borde inte förhörsledare/domare någonstans skratta över sånt information? Jag fattar inte ens hur fan man kan ta sånt på allvar? Tänk att allt det här bara var för 350 år sedan.

Ett annat vittnesmål som får en att på allvar skratta så man rullar på golvet:

"Ingeborg Iversdatter uppgav under förhör 26 januari 1663 att hon och Sölvi Nilsdotter hade firat julafton 1662 i Kiberg tillsammans med Maren Olsdotter och Sigri Klockare, trots att de båda suttit i fästningens "trollkvinnefengselhål" som fångar då; de hade förvandlat sig till katter och krupit under porten mött Maren och Sigri i Kiberg, som kommit flygande från Varangerfjorden. I Kiberg hade de brutit sig in i en källare och druckit sig berusade på öl medan Satan lyste upp för dem; de två vuxna kvinnorna hade bråkat, och Sölvi drack sig så berusad att Satan hade det jobbigt att få henne tillbaks till fängelset senare på natten. Fängelseprästen tyckte sig då få förklaringen till varför det försvunnit sprit från källaren."

Så sprit har alltså enligt prästen försvunnit från källaren av denna anledning? Logiken i berättelsen haltar ju på alla tänkbara vis.

Det finns säkert roligare idiotiska vittnesmål från häxprocesserna i Sverige under samma tid.

Tankar och funderingar?
Tvärtom, folk var förnuftigare och mer rättskaffens på sextonhundratalet än vi är nu.
Ta bortträngda minnen hysterin på 1990-talet och 2000-talet. Drevs av ett litet gäng högt uppsatta dårar/subversiva/illvilliga. De förstörde livet för många oskyldiga människor och vände familjer mot varandra. Och berättelserna och fantasierna blev allt vansinnigare med djävulssekter som möttes ute i skogen, rituella barnoffer etcetera, rena rama blåkulla.
Sextonhundratalets häxprocesser var också masshysteri.
Men skillnaden var att när sextonhundratalets överhet tog tag i vansinnet straffade de de som drivit hysterin. Men 90 o 00 talens häxprocesser straffades ingen. Bara låt gå, monstren gjorde karriär, levde väl, trots all olycka och grymhet och förstörelse du utsatt andra för.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in