Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag blir besviken när jag tar del av sådant där, för jag brukar alltid säga att kaoz-folken (judar, muslimer, andra araber, negrer, i mindre grad även vissa östeuropéer) har det där i sitt DNA. Lägre intelligens, mindre rationalitet, mindre sunt förnuft, en benägenhet att vara lätta att fösa i flock och hetsa upp emot olika saker, inte så noga vad. Ena dagen jublar de över en ny ledare för att de blivit hetsade att göra det, nästa dag lynchar de honom för att de blivit hetsade att göra DET. De tror på helt otroliga rykten, stannar inte upp och tänker till...
Men det är inte alls så länge sedan vi här i Europa och till och med Sverige gjorde sådana saker, vi med. Och det är så pass nära i tiden, att evolutionen förmodligen inte har förändrat våra hjärnor sedan dess, så det är märkligt. Kan det ändå vara så att den medfödda intelligensen/det logiska tänkandet inte spelar så stor roll? Att uppväxt, uppfostran, vad barnen får lära sig av föräldrar, lärare och religiösa ledare - ändå väger tyngre? Och tvärtom naturligtvis: BRISTEN på alternativ (mer rationell) kunskap.
Själv mekanismerna i det har vi kvar, men eftersom Sverige har varit i princip ateistiskt i 100 år så faller man inte för övernaturliga saker längre lika lätt. Men självklart sker det hela tiden att stora grupper svenskar börjar tro på dumheter och faller efter för lynchbeteende. Självklart kan dom flesta inte se det men om vi tittar tillbaka 30 år så ser vi det klart. Och man kommer när man ser tillbaka på 2026 om 20-30 år se att vi höll på med efterblivna saker då med.
På 80-talet hade vi satanic panic i allmänhet och da costa fallet i synnerhet där vanliga människor på riktigt trodde att ett barn på 3 år kunde vittna om vad hon sett som 1-åring.
Det finns hur mycket som helst, även här på flashback.