2026-07-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hur många är det som följer Gamla Testamentet slaviskt och tycker att alla som kritiserar, förlöjligar eller ens ens ifrågasätter det skall stenas? På vilket sätt är det ens en relevant jämförelse mot två miljarder moslems i världen?
Skillnaden är väl att kristna kan välja mellan gamla och nya testamentet men att Koranen bara finns i en version.
Citera
2026-07-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Precis. Finns negativa ting inom alla religioner. Och bara för det är så innebär det inte att alla anhängare är dåliga och förtjänar bli hatade, vilket högerextrema vill.

Jag är inte religiös överhuvudtaget men varför ska jag demonisera vanliga fredliga muslimer? Dom gör mig inget illa, till skillnad från högerextrema som håller på att piska upp stämningen och demoniserar alla som är lite annorlunda, även etniska svenskar såsom kvinnor, hbtq etc.
Du menar att det är OK inom islam?
Religion (kristendom) och politik är särskilda i Sverige men inom islam är det sammankopplat.
Citera
2026-07-03, 17:23
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Hur många är det som följer Gamla Testamentet slaviskt och tycker att alla som kritiserar, förlöjligar eller ens ens ifrågasätter det skall stenas? På vilket sätt är det ens en relevant jämförelse mot två miljarder moslems i världen?
Ser sådant rätt ofta, högerextrema "kristna" som sprider homofobi, transfobi. Finns rätt många kristna i världen med så sluta försöka vinkla allt oärligt.
Citera
2026-07-03, 17:24
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du menar att det är OK inom islam?
Religion (kristendom) och politik är särskilda i Sverige men inom islam är det sammankopplat.
Vad spelar det för roll om det är ok i islam? Ingen försöker tvinga på mig islam. Jag bor i Sverige. Dags att sluta lida av paranoida vanföreställningar. Bara för det finns några muslimer med annan tro innebär det inte att du ska tvingas till det snart.
Dessutom är det inte muslimer som hotar den moderna människan i Sverige, snarare konservativa högerextrema som är bakåtsträvande.
Citera
2026-07-03, 17:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
men det stämmer ju inte.

vi såg ju exempel på hur koranen brändes gång på gång i sverige mitt bland muslimer och dom brydde sig inte ett skit.

om din åsikt stämmer så hade det ju haglat stenar. så du är härmed överbevisad. det jag säger styrks av fakta på åtskilliga youtubevideos. jag såg det själv live.
Hur gick det med han som brände koraner offentligt, Salwan Momika? Lever han och frodas idag - eller blev han mördad av islamister?

Eller konstnären Lars Wiiks som ritade teckningar på Pedofilprofeten? Hur bemötte den pedofilmuslimska världen honom? På samma sätt som pedofilmuslimerna bemötte den tecknade satirtidningen Charlie Hebdo i Paris?

Vad sade du om överbevisning?
Citat:
Ser sådant rätt ofta, högerextrema "kristna" som sprider homofobi, transfobi. Finns rätt många kristna i världen med så sluta försöka vinkla allt oärligt.
Och hur många "högerextrema kristna" finns det i Sverige idag?
Senast redigerad av frange 2026-07-03 kl. 17:28.
Citera
2026-07-03, 17:28
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Hur gick det med han som brände koraner offentligt? Lever han och frodas idag - eller blev han mördad? vad sade du om överbevisning?

Och hur många "högerextrema kristna" finns det i Sverige idag?

Att det finns några enstaka extremistiska galningar säger inget om den stora massan, precis som att majoriteten kristna är normala till stor del sekulära människor idag.

Det finns tillräckligt för att det skulle få mig se vidriga destruktiva saker spridas mot oskyldiga individer, i synnerhet på nätet. Vittnat rätt mycket vidrig orättvis skit mot t.ex. transgenders som redan har det svårt och behöver samhällets stöd snarare än demonisering.

Tillräckligt många för att få en och inse att islam inte är ensamt om problematiken med extremister/negativa ting och att högerextrema vinklar det något extremt.
Citera
2026-07-03, 17:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Precis. Finns negativa ting inom alla religioner. Och bara för det är så innebär det inte att alla anhängare är dåliga och förtjänar bli hatade, vilket högerextrema vill.

Jag är inte religiös överhuvudtaget men varför ska jag demonisera vanliga fredliga muslimer? Dom gör mig inget illa, till skillnad från högerextrema som håller på att piska upp stämningen och demoniserar alla som är lite annorlunda, även etniska svenskar såsom kvinnor, hbtq etc.

Ser kristna pusha kristendomen idag, ibland högerextrema (medan högerextremism är en motpol till precis ALLT Jesus stod för, Jesus var väldigt vänster och woke i verkligheten om man utgår från infon som finns) så jo det är helt relevant sluta snacka skit.

Den enda gången jag ser islam/Quran och sådant är när högerextrema ska sprida hat om det. Annars ser jag inget sådant och jag har ändå bott i en del "multikulturella" städer.
Men kristna är ett problem då? Vilka vänsteråsikter menar du finns inom Islam? Den följer inte direkt Jesus åsikter heller. Men du gör skillnad på dem, utifrån vadå.
Citera
2026-07-03, 17:31
Medlem
franges avatar
Citat:
Att det finns några enstaka extremistiska galningar säger inget om den stora massan, precis som att majoriteten kristna är normala till stor del sekulära människor idag.

Det finns tillräckligt för att det skulle få mig se vidriga destruktiva saker spridas mot oskyldiga individer, i synnerhet på nätet. Vittnat rätt mycket vidrig orättvis skit mot t.ex. transgenders som redan har det svårt och behöver samhällets stöd snarare än demonisering.

Tillräckligt många för att få en och inse att islam inte är ensamt om problematiken med extremister/negativa ting.
49 633 islamistiska terrordåd som krävt dödsoffer sedan 9/11 håller inte med dig om den saken. Femtio tusen. På 25 år.

Bara i juni skedde 113 jihadistdåd världen över med 365 dödsoffer. Kan du nämna någon annan religion med samma direkta facit?
Citera
2026-07-03, 17:31
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men kristna är ett problem då? Vilka vänsteråsikter menar du finns inom Islam? Den följer inte direkt Jesus åsikter heller. Men du gör skillnad på dem, utifrån vadå.

Extremistiska kristna som sprider hat mot grupper, försöker tvinga på andra sin tro t.ex. är definitivt ett problem, varför skulle dom vara ett mindre problem än islamister?

Majoriteten muslimer i Sverige röstar vänster/progressivt och beter sig mer tolerant än högerextrema som sprider homofobi/transfobi/misogyni t.ex. Jag pratar om muslimer i Sverige nu, vad som händer på andra sidan jordklotet angår egentligen mig inte för jag har ingen kontroll och kan inte heller göra något åt det.

Citat:
49 633 islamistiska terrordåd som krävt dödsoffer sedan 9/11 håller inte med dig om den saken. Femtio tusen. På 25 år.
Högerextrema terrordåd(ett några par år sedan i Sverige där det dog rätt många oskyldiga människor) borde skrämma dig lika mycket men gör det inte för du är en hycklare och saknar självinsikt.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-07-03 kl. 17:36.
Citera
2026-07-03, 17:36
Medlem
Ytterligare ett skäl att inte rösta på SD då de avsatte Jomshof som hörde till de klokaste de hade i partiet.
Citera
2026-07-03, 17:37
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.svd.se/a/WvkVPg/jomshof-jag-star-for-att-jag-hatar-islam

Människor tror på fullt allvar att om man följer Koranen så kommer man till ett bättre liv efter detta.

Känns spontant som att man kan säga desamma om kristendomen som Sverigedemokraterna vurmar för.

Olika texter, samma hjärnröta.
Citera
2026-07-03, 17:39
Medlem
pn222jws avatar
Citat:

Bara i juni skedde 113 jihadistdåd världen över med 365 dödsoffer. Kan du nämna någon annan religion med samma direkta facit?
För varje dåd ökar "respekten" (egentligen rädslan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in