2026-06-09, 06:04
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Klassa elsparkcyklar som mopeder, 18 års åldersgräns, hjälmkrav, samt ställ ned motoreffekten så de inte går snabbare än 15km/h. Att idioterna som framför dessa fanskap slår sönder ansiktet i en krasch skiter jag i, men man är ju livrädd för att bli påkörd i ryggen av en av alla dessa idioter som flyger fram på trottoarerna i minst 20km/h...

Eller varför inte förbjuda dem helt. Klippte till en snubbe senast för ett par dar sen som trodde han ägde trottoaren och plingade bakifrån så jag skulle flytta mig. Det är ju heller inga elsparkcyklar utan eldrivna ståmopeder ofta använda som leksaker. För EU-moppe som får gå i 25km/h är det hjälmtvång så ingen direkt avgörande skillnad.

Att stå upp istället för att sitta gör dessutom framfarten instabil.
Citera
2026-06-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag hyrde en elsparlcykel i somras och jävlar vad jag slog mig.

Körde på asfalt såklart och på cykelbanan och så råkade jag vingla till en aning och när jag skulle styra tvärt vred sig framhjulet som 90 grader och jag föll som i en frammåtvolt och landade på ryggen.
Slog huvudet rätt bra men hade hjälm som tur var.

Dom borde gå max 15kmh!
Jag såg en liknande olycka i närheten av Bröd & Salt på Västberga Allé. Mannen låg på rygg och jämrade sig när ambulansen anlände.

Mannen åkte utan skydd på en grön elsparkcykel som man kan hyra med en app.
Citera
2026-06-26, 13:45
Medlem
pepsi haxs avatar
Kanske förarprov ska göras på folk innan de får åka elspark.
Har 2st och förstår verkligen inte hur folk åker åt helvete om dom inte blir påkörda dvs.
Fruns bekanta slog ut framtänderna då de åkte 2 st på elsparken på fyllan
Citera
2026-06-26, 15:51
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Kanske förarprov ska göras på folk innan de får åka elspark.
Har 2st och förstår verkligen inte hur folk åker åt helvete om dom inte blir påkörda dvs.
Fruns bekanta slog ut framtänderna då de åkte 2 st på elsparken på fyllan

Standard nu i sommartider när man ser 2 stycken. Har sett ett par gånger 3 jävlar på en scooter
Citera
2026-07-02, 09:28
Medlem
VoktorDodkas avatar
Intressant artikel i ämnet; https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-studie-privata-elsparkcyklar-vanligast-i-dodsolyckor

Citat:
Majoriteten av dödsolyckor på elsparkcyklar sker med privata fordon – inte hyrda.

Citat:
I studien framgår att medianåldern bland de förolyckade på elsparkcykel är 48 år.
Citera
2026-07-02, 11:21
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Intressant artikel i ämnet; https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-studie-privata-elsparkcyklar-vanligast-i-dodsolyckor

Från länken du postade

Citat:
Elsparkcykel (18 olyckor): 44 % var alkoholpåverkade (median 1,8 promille). Ingen bar hjälm. Olyckorna skedde oftast på helger samt kvällar och nätter, och var främst singelolyckor. Medianåldern var 47,5 år.

Riktigt illa att ingen använde hjälm. Äldre män alltså som vinglar hem med massa alkohol i kroppen.
Citera
2026-07-03, 09:00
Medlem
Jag skulle vilja påstå att elsparkcyklar egentligen är säkrare som fordon än både elcyklar och elsparkcyklar. När man rapporterar om "ökat antal" olyckor med elsparkcyklar så är detta helt naturligt som en konsekvens av att det är fler som åker elsparkcykel. Om olyckorna ökat med typ 40 % på 3 år så betyder det förmodligen att användandet att elsparkcyklar ökat med ungefär samma siffra. De blir lite konstigt vinklat på ett negativt sätt när man bara skriver att olyckorna ökar.
Jag känner mig lugnare när min son åker elsparkcykel än med vanlig cykel som han ramlat med och fått lätt hjärnskakning av trots att han använde hjälm.
Men tyvärr är det många yngre killar som använder dem som leksaker och buskör, och ett krav på nykterhet när man kör elsparkcykel borde vara en självklarhet.
Citera
2026-07-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Jag känner mig lugnare när min son åker elsparkcykel än med vanlig cykel som han ramlat med och fått lätt hjärnskakning av trots att han använde hjälm.

Intressant om än ett ganska speciellt sätt att se det på.
Citera
2026-07-03, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cunundrum
Intressant om än ett ganska speciellt sätt att se det på.

Ja , och sonen körde då sakta på cykeln och bara skulle stanna, och tappade balansen på något sätt och låg med huvudet mot ansfalten. Det hade inte hänt på en elsparkcykel.
Citera
2026-07-03, 09:53
Medlem
Det viktiga med hjälmkrav för elsparkcyklar är inte att förarna är mer skyddade vid olyckor utan att säkert 90 procent av all trafik skulle försvinna över en natt om hjälmtvång infördes.

Alla dessa fånar i vuxen ålder som åker omkring med sin VOI på trottoarerna, är det någon som tror de skulle använda hjälm? Nej, då skulle de ju inte se sig själva som "tuffingar" på sina rosa sparkcyklar.
Citera
2026-07-03, 13:38
Avstängd
Elsparkcyklarna är inte problemet. Problemet är alla hjärndöda idioter som kör som idioter med dom. Likaså idioterna som låter sina fula ungar som inte är gamla nog att framföra motoriserade fordon, att köra dom.
Citera
2026-07-03, 17:04
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Ja , och sonen körde då sakta på cykeln och bara skulle stanna, och tappade balansen på något sätt och låg med huvudet mot ansfalten. Det hade inte hänt på en elsparkcykel.

Det är betydligt lättare tappa balansen med en scooter pga dom små hjulen om man kör över minsta lilla som ligger på vägen. Många som åker dom står också fel med fötterna så vid en kollision slungas man framåt som en katapult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in