2021-07-20, 02:11
Medlem
Visst känns det som om MSM pushar för restriktioner vad gäller användandet av elscooters.

Tåls att nämnas att fler olyckor (samt ett 20-tal dödsfall) sker med cyklister i huvudrollen varje år.

Sedan har jag aldrig förstått mig på människor likt kvinnan i artikeln.

Är det uppmärksamhet man söker? Om jag klantat till det och skadat mig är nog det sista i världen jag tänkt på att kontakta sveriges största kvällstidning.
Senast redigerad av bouncingwiththat44 2021-07-20 kl. 02:14.
Citera
2021-07-20, 02:26
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Vilka är argumenten mot hjälm eller för den delen böter vid avsaknad av hjälm?

Bälte, airbag, flytväst, bra däck, säkerhetslina, hjälm, alkolås, listan på rimliga och intelligenta prylar kan göras lång.

Varför belasta sjukvården i onödan, varför utsätta anhöriga för sorg och lidande? Varför inte öka chansen att få vakna även nästa dag och göra något fint?

Det finns ingen lag som kräver att man använder hjälm. Sen kan jag tycka att hjälm såklart är bra, men rätt otympligt att ha med sig.

Hyr man elsparkcykel från punkt a till b, så vill man bara droppa av den när man är framme utan div. tillbehör. Det är det som är smidigheten.

Belasta sjukvården?

Då kan man tänka: Varför gå utanför dörren när olyckor kan ske hela tiden?

Denna tanke som du har ang. belastning kan jag tänka mig att många hade när bilar blev vanligt. Liksom allt annat nytt som kommer med tiden.

Så kommer det alltid att vara.
Senast redigerad av tantr 2021-07-20 kl. 02:29.
Citera
2021-07-20, 02:29
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Det finns ingen lag som kräver att man använder hjälm. Sen kan jag tycka att hjälm såklart är bra, men rätt otympligt att ha med sig.

Hyr man elsparkcykel från punkt a till b, så vill man bara droppa av den när man är framme utan div. tillbehör. Det är det som är smidigheten.

Belasta sjukvården?

Då kan man tänka: Varför gå utanför dörren när olyckor kan ske hela tiden?

Skulle det inte kunna tillhöra en hjälm som låses upp från styret när man låser upp själva hojen?

Belasta sjukvården i onödan, inte skydda sig när det är lätt att göra. Man kan även ha en hjälm som är fastknäppt på ryggsäcken om man vill.

Men visst, folk får bestämma själva.
Citera
2021-07-20, 03:07
Medlem
Matrists avatar
Fattar inte vad hjälm ska hjälpa mot att få ansiktet krossat? Tror inte att Kimia hade fått behålla sina tänder om hon använde hjälm.

F.ö. är jag så satans trött på drevandet mot elskotrarna. Bästa färdsättet i stan, låt det va. Kör försiktigt, men det gäller även cykel.
Citera
2021-07-20, 03:22
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrist
Fattar inte vad hjälm ska hjälpa mot att få ansiktet krossat? Tror inte att Kimia hade fått behålla sina tänder om hon använde hjälm.

F.ö. är jag så satans trött på drevandet mot elskotrarna. Bästa färdsättet i stan, låt det va. Kör försiktigt, men det gäller även cykel.

Menade inte detta fall specifikt, var mest nyfiken på argument mot hjälm överlag.
Citera
2021-07-20, 05:26
Medlem
triptykens avatar
Frihet under ansvar. Kör på!

Minimala små hjul, höga hastigheter, tillgänglighet när du är aspackad året runt. Var en tjej här i stan som plöjde in i en spårvagn för ett tag sen, tittade på ett ungt par som drämde i cementen (inte lika dramatiskt som detta dock) och har sett en samling vuxna vingla fram genom trafiken packade som as mellan bilarna och ha hur kul som helst.

Vi har ett social skyddsnät för att ni ska kunna slå ut alla tänder i ett svep och få sjukhustid.

Samma som med spriten - frihet under ansvar - bli aspackade men gnäll inte när ni får appisk på vägen hem för att ni var askaxiga, drattar i backen eller skickar fylle-sms till ex.

Det enda som irriterar mig är att folk som kör dom parkerar vart fan som helst och blir arga när man kastar ut dom i ett buskage. Eller att folk ser ut som barn - feta mellanchefer på en IT-avdelning som med allvarlig min susar fram på sina egeninköpta leksaker mellan hem och affären för att köpa sin biodynamiska ketolunch med LCHF-vänlig läsk och som undrar varför dom inte går ner i vikt. Men vadfaen kör på.

Däremot kan jag tipsa om att batterierna är det bra kvalitet på, uppladdningsbara och relativt lätta att stjäla - som att skaffa sig sin egen powerbank hemma eller i stugan om det blir strömavbrott.
Skruvmejsel behövs.
Citera
2021-07-20, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Om du inte är en fjortonårig tjej, skrikig blatte eller metrosexuell stockholmsfjolla så finns det ju ingen anledning för skiten att finnas kvar. Bort med skräpet.
Förbjud dessa förbannade a-traktorer som bildar kilometer köer körda av inavlade bonnungar med iq fiskmås.
Citera
2021-07-20, 06:15
Medlem
sfrges avatar
Dom kanske skall införa hjälmtvång när man använder sparkcykel.
Hade tjejen haft på sig en integralhjälm så hade hon räddat sitt vackra ansikte.
Citera
2021-07-20, 06:26
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Problemet med elsparkcyklarna är ju inte fordonen i sig utan klientelet som framför dessa:

- Ingen hjälm
- Ofta berusade
- Dumpar cyklarna där det passar, utan hänsyn till gående
- Saknar helt förståelse för trafikregler
- Kör på gångbanor och fattar inte att framförvarande gående inte hör dem komma
- etc...

Borde vara körkort och åldersgräns.

- Saknar helt förståelse för trafikregler

det är imo ett stort problem.
Citera
2021-07-20, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Hej! Jag kör el-sparkcykel rätt ofta(har körkort (B) för övrigt).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wqk3jL/kimia-26-kraschade-med-elsparkcykeln-krossade-ansiktet

Jag stör mig något enormt på sådana här rubriker. Vad vill man som aftonbladet åstadkomma? Få bort alla elsparkcyklar?

Är ju det smidigaste sättet och billigaste att ta sig fram fort i Stockholm och andra städer.

Olyckorna har ökat säger aftonbladet. NO SHIT?? Det blir ju mer och mer populärt. Olyckor sker även med cykel.

Dom hyrs hela tiden & självklart kommer olyckor att inträffa som med allt annat.
Hörde att man i Danmark eller vilket land det nu var nyligen infört att man inte får åka efter 23.00.

Detta är ju sjukt. Lär ju bli likadant i Sverige, överförmyndaren staten skall lägga sig i & ta föräldrarollen.
Hur ser ni på det hela? Jag tycker att man idividuellt skall ta ansvar & följa trafikreglerna.

Känns som man arbetar mot sparkcyklarna och försöker få bort dom, hur farliga dom är osv. Dom går för bövelen i 20 km / h. Även att dom ligger överallt. Visst jag ser att det ligger lite här och där ibland, men de flesta står ju upp & är okej parkerade. Fan vad folk skall gnälla.

Efter att ha kört elsparkcykel sedan dom introducerades så känns det som denna brutta har kört över sin förmåga.

Ligger det blöta jävla löv i en kurva / är höst så saktar man ner. Man går inte ut och grinar på aftonbladet för ett misstag man kunde undvikit enkelt.

GRRR

-
Varför vill man få bort elsparkcyklarna??

Alla är tydligen inte lika vettigt funtade som dig, jag är iaf tvärless på alla dessa mongon som kör dessa fordon överallt, och även bara lämnar skiten överallt
Förbud tror jag inte på men att folk behöver utbildas är hyffsat klart
Citera
2021-07-20, 07:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Tycker faktiskt det är konstigt att det inte är hjälmtvång.

De där scootrarna kör bara tio kilometer/h långsammare än mopeder, som har hjälmtvång.
Citera
2021-07-20, 07:24
Medlem
Elsparkcyklarna är en plåga. Jämförelsen mot cykel haltar då det är få som lämnar sin cykel mitt på trottoaren, cykelvägen eller slänger den i gatan. Även om cyklister tyvärr ibland har en liknande inställning till trafikregler i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in