2025-07-22, 23:38
Medlem
28-120s avatar
För snabba fordon med alldeles för små hjul och ofta med okunniga och olämpliga förare. Inte konstigt att det händer olyckor. Det finns alldeles för lite reglering när det gäller elsparkcyklar.

Generellt är jag emot att lagstifta om allt möjligt som folk borde kunna hantera på egen hand men när det gäller elsparkcyklar tror jag att ett förbud eller åtminstone krav på nykterhet och någon slags körkort hade varit bra.
Citera
2025-07-23, 10:02
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
För snabba fordon med alldeles för små hjul och ofta med okunniga och olämpliga förare. Inte konstigt att det händer olyckor. Det finns alldeles för lite reglering när det gäller elsparkcyklar.

Generellt är jag emot att lagstifta om allt möjligt som folk borde kunna hantera på egen hand men när det gäller elsparkcyklar tror jag att ett förbud eller åtminstone krav på nykterhet och någon slags körkort hade varit bra.

Eller minderåriga som åker 2 stycken på dessa hur låser dom upp med sina föräldrars kort eller ? Är vansinne när man ser småglin susa omkring på dessa utan hjälm eller nåt bland trafik och gator
Citera
2025-07-23, 22:48
Medlem
Västkustskts avatar
Allting behöver inte vara så jävla säkert.
Citera
2025-07-26, 15:23
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Det lät precis likadant när skateboards kom på 80-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Allting behöver inte vara så jävla säkert.
Citera
2025-12-15, 22:20
Medlem
Jag hyrde en elsparlcykel i somras och jävlar vad jag slog mig.

Körde på asfalt såklart och på cykelbanan och så råkade jag vingla till en aning och när jag skulle styra tvärt vred sig framhjulet som 90 grader och jag föll som i en frammåtvolt och landade på ryggen.
Slog huvudet rätt bra men hade hjälm som tur var.

Dom borde gå max 15kmh!
Citera
2025-12-16, 09:32
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Citat:
Det gick ju så fort att jag inte hann reagera, men tänk om jag hade druckit alkohol dessutom, då hade jag kanske inte varit vid liv idag.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wqk3jL/kraschade-med-elsparkcykeln-krossade-ansiktet

Jag undrar ju varför ens någon tar upp det var tur att alkohol inte dracks. Får ju mig att instinktivt tro att elsparkschauffören var påverkad av alkohol.
Vore ju lite kul att börja dra den när man varit nära en olycka med bilen... Älgen kom från ingenstans! Vilken jävla tur att jag inte var berusad!

Det låter i mina öron ungefär lika dumt i när det sägs om elsparkcyklar.
Citera
2026-06-04, 23:11
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-okning-av-elsparkolyckor-ministern-utesluter-inte-aldersgrans

"Kraftig ökning av elsparkolyckor – ministern utesluter inte åldersgräns

17 skadade i elsparkcykelolyckor om dagen i snitt – och antalet skadade unga ökar, enligt Transportstyrelsen.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) utesluter inte åldersgräns för fordonen.

– Jag ser allvarligt på den oroande utvecklingen"
Citera
2026-06-04, 23:59
Moderator
OceanDeeps avatar
Jag får damp varje gång jag ser 1-2 eller 3 personer på en elspark som hyrs av föräldrarna. Stackars morsa/farsa som langar ut sitt konto. 100% chans att de krashar och är med om en olycka och många antagligen där de blir större skador än brutna armar och ben.

Åker någon med en crosshjälm så blir jag glad men det är ju inte många.

Kör de snabba fordon blir jag lite irriterad också men den dagen, den sorgen. Förhoppningvis kör de inte på någon utan de ramlar själva och får sig en liten karma-skråma.
Citera
2026-06-05, 07:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftig-okning-av-elsparkolyckor-ministern-utesluter-inte-aldersgrans

"Kraftig ökning av elsparkolyckor – ministern utesluter inte åldersgräns

17 skadade i elsparkcykelolyckor om dagen i snitt – och antalet skadade unga ökar, enligt Transportstyrelsen.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) utesluter inte åldersgräns för fordonen.

– Jag ser allvarligt på den oroande utvecklingen"

Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag får damp varje gång jag ser 1-2 eller 3 personer på en elspark som hyrs av föräldrarna. Stackars morsa/farsa som langar ut sitt konto. 100% chans att de krashar och är med om en olycka och många antagligen där de blir större skador än brutna armar och ben.

Åker någon med en crosshjälm så blir jag glad men det är ju inte många.

Kör de snabba fordon blir jag lite irriterad också men den dagen, den sorgen. Förhoppningvis kör de inte på någon utan de ramlar själva och får sig en liten karma-skråma.

Folk är helt värdelösa på dessa elsparkscyklar (inte alla) men väldigt många, ser ofta de åker minst två,
även sett morsor med ungen som står framför eller bakom och kör full fart, inget konsekvens tänk alls.
Citera
2026-06-05, 09:38
Medlem
swebarbs avatar
Det är en otrolig nonchalans dom flesta förare har oftast när man ser dom åka förbi en på trottoaren bakifrån. Man måste ha ögon i nacken idag tack vare dessa idioter

Och det är standard att man ser 2 stycken på en scooter idag oftast
Citera
2026-06-09, 05:22
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Hej! Jag kör el-sparkcykel rätt ofta(har körkort (B) för övrigt).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wqk3jL/kimia-26-kraschade-med-elsparkcykeln-krossade-ansiktet

Jag stör mig något enormt på sådana här rubriker. Vad vill man som aftonbladet åstadkomma? Få bort alla elsparkcyklar?

Är ju det smidigaste sättet och billigaste att ta sig fram fort i Stockholm och andra städer.

Olyckorna har ökat säger aftonbladet. NO SHIT?? Det blir ju mer och mer populärt. Olyckor sker även med cykel.

Dom hyrs hela tiden & självklart kommer olyckor att inträffa som med allt annat.
Hörde att man i Danmark eller vilket land det nu var nyligen infört att man inte får åka efter 23.00.

Detta är ju sjukt. Lär ju bli likadant i Sverige, överförmyndaren staten skall lägga sig i & ta föräldrarollen.
Hur ser ni på det hela? Jag tycker att man idividuellt skall ta ansvar & följa trafikreglerna.

Känns som man arbetar mot sparkcyklarna och försöker få bort dom, hur farliga dom är osv. Dom går för bövelen i 20 km / h. Även att dom ligger överallt. Visst jag ser att det ligger lite här och där ibland, men de flesta står ju upp & är okej parkerade. Fan vad folk skall gnälla.

Efter att ha kört elsparkcykel sedan dom introducerades så känns det som denna brutta har kört över sin förmåga.

Ligger det blöta jävla löv i en kurva / är höst så saktar man ner. Man går inte ut och grinar på aftonbladet för ett misstag man kunde undvikit enkelt.

GRRR

-
Varför vill man få bort elsparkcyklarna??

Klassa elsparkcyklar som mopeder, 18 års åldersgräns, hjälmkrav, samt ställ ned motoreffekten så de inte går snabbare än 15km/h. Att idioterna som framför dessa fanskap slår sönder ansiktet i en krasch skiter jag i, men man är ju livrädd för att bli påkörd i ryggen av en av alla dessa idioter som flyger fram på trottoarerna i minst 20km/h...
Senast redigerad av MrMario 2026-06-09 kl. 05:27.
Citera
2026-06-09, 05:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det är en otrolig nonchalans dom flesta förare har oftast när man ser dom åka förbi en på trottoaren bakifrån. Man måste ha ögon i nacken idag tack vare dessa idioter

Och det är standard att man ser 2 stycken på en scooter idag oftast

Håller med, alla elsparkcyklar är utrustade med ringklocka tror jag men har nog aldrig hört någon använda dessa. Ofta när man går på trottoaren så kommer det en elaparkcykel bakifrån som då inte hörs. Ofta håller de också max fem centimeters avstånd från den gående.
Många gånger man skulle vilja kasta ut armen som i en gest till sin vän som då träffar elsparkcyklaren på näsan eller nåt bara så de fattar.

Ofta ser man föräldrar som har sina ungar framför sig på dessa åkdon. 20km/h utan hjälm och ungen har dessutom styrstången en centimeter från hakan oftast.

Båda dessa saker har jag sett både svenskar och invandrare göra så ingen skillnad.

Viss lösning på problemen.
- Sänk hastigheten till 12-15km/h.
- Sätt in gyro i dem som detekterar snabba ändringar i start, broms, hopp och svängningar. Utlöses detta så sänks hastigheten till 5km/h för den användaren några timmar.
- Hjälmkrav (tar bort tanken med dessa men tyvärr tycks inte mänskligheten sköta detta)
- Ställ krav på att vid parkering av dessa elsparkcyklar så måste de stå upp, ställas vid sidan av trottoar/väg eller allra helst på specifika platser men även det tar bort viss funktion av dem.

Jag har själv aldrig testat elsparkcykel då jag inte haft behovet men jag ser absolut fördelen med dem om bara folk kunde bete sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in