Citat:
Ursprungligen postat av
swebarb
Det är en otrolig nonchalans dom flesta förare har oftast när man ser dom åka förbi en på trottoaren bakifrån. Man måste ha ögon i nacken idag tack vare dessa idioter
Och det är standard att man ser 2 stycken på en scooter idag oftast
Håller med, alla elsparkcyklar är utrustade med ringklocka tror jag men har nog aldrig hört någon använda dessa. Ofta när man går på trottoaren så kommer det en elaparkcykel bakifrån som då inte hörs. Ofta håller de också max fem centimeters avstånd från den gående.
Många gånger man skulle vilja kasta ut armen som i en gest till sin vän som då träffar elsparkcyklaren på näsan eller nåt bara så de fattar.
Ofta ser man föräldrar som har sina ungar framför sig på dessa åkdon. 20km/h utan hjälm och ungen har dessutom styrstången en centimeter från hakan oftast.
Båda dessa saker har jag sett både svenskar och invandrare göra så ingen skillnad.
Viss lösning på problemen.
- Sänk hastigheten till 12-15km/h.
- Sätt in gyro i dem som detekterar snabba ändringar i start, broms, hopp och svängningar. Utlöses detta så sänks hastigheten till 5km/h för den användaren några timmar.
- Hjälmkrav (tar bort tanken med dessa men tyvärr tycks inte mänskligheten sköta detta)
- Ställ krav på att vid parkering av dessa elsparkcyklar så måste de stå upp, ställas vid sidan av trottoar/väg eller allra helst på specifika platser men även det tar bort viss funktion av dem.
Jag har själv aldrig testat elsparkcykel då jag inte haft behovet men jag ser absolut fördelen med dem om bara folk kunde bete sig.