Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Håller med, alla elsparkcyklar är utrustade med ringklocka tror jag men har nog aldrig hört någon använda dessa. Ofta när man går på trottoaren så kommer det en elaparkcykel bakifrån som då inte hörs. Ofta håller de också max fem centimeters avstånd från den gående.
Många gånger man skulle vilja kasta ut armen som i en gest till sin vän som då träffar elsparkcyklaren på näsan eller nåt bara så de fattar.
Ofta ser man föräldrar som har sina ungar framför sig på dessa åkdon. 20km/h utan hjälm och ungen har dessutom styrstången en centimeter från hakan oftast.
Båda dessa saker har jag sett både svenskar och invandrare göra så ingen skillnad.
Viss lösning på problemen.
- Sänk hastigheten till 12-15km/h.
- Sätt in gyro i dem som detekterar snabba ändringar i start, broms, hopp och svängningar. Utlöses detta så sänks hastigheten till 5km/h för den användaren några timmar.
- Hjälmkrav (tar bort tanken med dessa men tyvärr tycks inte mänskligheten sköta detta)
- Ställ krav på att vid parkering av dessa elsparkcyklar så måste de stå upp, ställas vid sidan av trottoar/väg eller allra helst på specifika platser men även det tar bort viss funktion av dem.
Jag har själv aldrig testat elsparkcykel då jag inte haft behovet men jag ser absolut fördelen med dem om bara folk kunde bete sig.
Jag instämmer med dig. Jag kör dessa ibland och jag har hjälm när jag gör det, perfekt när man kanske ska ner på stan och jag har inga problem att bära runt på den i handen på stan.
Jag gillar ändå idén med sparkcyklarna, men problemet är många av användarna är egoistiska och inte klarar av att fatta att de dels inte ska köra på trottoarer eller parkera dumt. Tycker att mycket av detta borde gå att lösa med geofencing, i alla fall parkeringsbiten.
Att dra ner hastigheten till typ 12 km/h så kommer användandet dala drastiskt för då faller liksom vinsten att använda dem. Visst tycker jag det är praktiskt att ta en elspark hem från stan eller ner till stan då jag hatar att åka buss eller spårvagn, men man får köra respektfullt när man är i områden med många andra oskyddade trafikanter. Längre sträckor tar jag bilen.
Det finns ett par regler man borde införa.
- Artonårsgräns för användande, det kan ju inte vara allt för svårt att ordna till, kanske att man måste legitimera sig med Bank ID vid varje användning för att stoppa missbruk.
- Ta ut en avgift mot varje företag som tillhandahåller dessa elsparkar för felparkeringar, då borde kommunen kunna plocka in skotrarna i fråga och ta ut 10K per skoter som inte står bra. Då skulle företagen ha incitament att lösa detta.
- Gyro (finns väl redan i dessa) som då reggar hopp, snabba slalomkörningar osv och som då gör att hastigheten dras ner till 5 km/h under de närmsta sju dagarna för användaren.