2026-07-03, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Frågan är fel ställd.
Varför väljer så många cyklister att cykla om lastbilar på HÖGR SIDA i korsningar där lastbilen ska svänga vänster.
Det är alltså inte lastbilen som kör om cyklisten utan cyklisten som "smiter" förbi lastbilen på insidan när denna står still i väntan på grönt. Det är en klassisk dödsfälla och miljöpartistens som motionerade om lagen, (och alla jävla vänsteridioter som röstade JA) att cyklister får köra om på höger sida (det var förbjudet fram till för 10 år sedan eller så) måste var SÅ JÄVLA STOLT över lagen om dödat helst människor i sverige någonsin - efter att dödsstraffet avskaffats.

För att alla cykelbanor är designade på det viset, ingen är ute i vägen.
Citera
2026-07-03, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheApocalypse
Jag förstår att ni har ett behov av att diskutera cykel- kontra lastbilstrafik men är det någon som faktiskt vet vad som har hänt? Var kommer cyklisten och lastbilen ifrån? Är det bekräftat att det är en högersväng med cyklisten emellan?

Off-topic: Jag kör lastbil i stan och har cyklat en hel del, man lägger sig inte till höger om en lastbil. Det är bättre att lägga sig bakom och blockera resten av cyklisterna. Det är ibland otäckt att cykla, många bilister har inte koll på högerregeln t.ex. eller lägger sig/kör om onödigt nära/utan marginal (ibland för att man är svår att se, ibland för att gatorna är alldeles för trånga/underdimensionerade, ibland för att dom helt enkelt är ouppmärksamma.)

Min lägesbeskrivning bottnar i att problemet är individer som inte tar sitt ansvar i trafiken. Folk är stressade, skarvar, använder mobilen och tänker egoistiskt. Cyklister är svåra att se, kan komma fort och en del av dom verkar tro att dom kan byta mellan gångtrafikanters och bilisters regler beroende på vad som passar i stunden.

Jag gissar bara att lastbilen kom från norr och sen svängde höger ner på kungsgatan mot centralen där vanliga döda inte får köra.

Gör man det utan att blinka har man ökat chansen för en olycka med 1000%.
Citera
2026-07-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbcoachen
Dotterns tjejkompis krossades av en lastbil på Slussen för ett antal år sedan. Hon var på väg upp mot Söder då lastbilen svängde höger och hon cyklade i princip in under den.

Precis, även cyklisterna har ett visst ansvar som de sällan själva tycker de behöver ta hänsyn till
Citera
2026-07-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Du skrev:

Men INTE i en stad som Stockholm innanför tullarna där det finns ett utbud av lokaltrafik-förbindelser med T-bana, spårvagn, pendel och bussar.

Privatbilism behövs alltså inte.

Trams, precis som resten av ditt inlägg. Hjärndött nonsens utan stöd i något utom dina egna narcisstiska aggressioner mot cyklister. Någon har uppenbarligen varit taskig mot dig.

Hur orkar du svara seriöst mot en uppenbart fet efterbliven person?

On topic. Har det framkommit någon riktig fakta kring olyckan?
Citera
2026-07-03, 13:35
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filikromen
När man går eller cyklar ska man se sig om efter potentiella faror. Lastbilar är en sådan och till dessa ska man ha skyddsavstånd.

Detta kan inte nog betonas. En kollision i låg hastighet (som oftast i statstrafik) med en personbil överlever den oskyddade vägtrafikanten i allmänhet men under ett tungt fordon i samma hastighet blir vederbörande mos.

Stanna, släpp förbi, kliv av cykeln och gå upp på trottoaren om nödvändigt. Det kan rädda ditt liv.
Citera
2026-07-03, 14:09
Medlem
Fortfarande inte ett ord om hur olyckan gick till. Har nån varit på platsen och sett blommor utlagda? Kan ge en hint om var exakt det hände. Jag fattar inte varför polisen inte är tydligare med det, det hjälper ju cyklister och bilister att vara mer vaksamma.
Citera
2026-07-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
CYKLAR ÄR HOBBYREDSKAP I CITY!
Det är direkt felaktigt. Du får såklart ha den åsikten, men den är inte rätt.
Citera
2026-07-03, 16:29
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Han är bara avundsjuk mot cyklister för att han är fet.
Och cyklisterna är avundsjuka på bilisterna som har råd med bil.

Om kvinnor och studenter hade mer pengar skulle varenda en ha en BMW.

Jag går varje dag i Stockholm men hade jag haft barn och matkassar hade jag kört bil. Det finns faktiskt anledning till både folk som går och kör och ingen är ute för att jävlas med någon annan.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-03 kl. 16:31.
Citera
2026-07-03, 16:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkontinentKent
Det är direkt felaktigt. Du får såklart ha den åsikten, men den är inte rätt.

Vad tycker du att cyklar inne i en storstad som Stockholms city är?
Tycker du att det är ett vettigt transportmedel som kan användas året runt av alla och på ett säkert sätt forsla skrymmande varor, avfall, sjuka, rörelsehindrade och barn på??

Nej, cyklar, rullskridskor, skateboards, längdskidor och hobbyhästar är alla lika olämpliga som ”färdmedel” och ska självklart inte belasta Stockholmstrafiken.
Där ska den offentligt finansierade lokaltrafiken kunna ta sig fram tillsammans med de stora mängder av varutransporter som alltid behöver ske i en storstad..

Nej, hobbyutövarna får njuta av att utöva och leka med sin hobby och sina hoppyredskap som cyklar, rullskridskor, skateboards, skidor och hästar utanför tullarna i friska luften på sin fritid.
Citera
2026-07-03, 17:11
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Klokt
Lastbilar förutom leverans har inte där att göra
Undrar vilka andra lastbilar du tror far omkring i centrala delarna av Stockholm, förutom dom som hämtar upp gods då, vilket brukar vara samma som levererar?

Några nöjesåkare kanske???
Citera
2026-07-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vad tycker du att cyklar inne i en storstad som Stockholms city är?
Tycker du att det är ett vettigt transportmedel som kan användas året runt av alla och på ett säkert sätt forsla skrymmande varor, avfall, sjuka, rörelsehindrade och barn på??
Även om du är efterbliven har du säkert hört talas om skåpbilar, sopbilar, färdtjänst och ambulanser? Eller vad sägs om bilar?

När jag cyklar förbi bilköer är det dock inte en jävel som kör runt sin handikappade kärring eller grovavfall, alla sitter ensamma i sina fordon och pillar på mobilen och skapar köer som hindrar skåpbilar, sopbilar, färdtjänst och ambulanser från att komma fram.

Enbart på grund av att ni är feta och lata. I ditt fall även korkad.
Citera
2026-07-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Och cyklisterna är avundsjuka på bilisterna som har råd med bil.

Om kvinnor och studenter hade mer pengar skulle varenda en ha en BMW.

Jag går varje dag i Stockholm men hade jag haft barn och matkassar hade jag kört bil. Det finns faktiskt anledning till både folk som går och kör och ingen är ute för att jävlas med någon annan.
Jag fattar inte, du är avundsjuk på bilister men hade du haft barn hade du haft bil?

Köp en bil kompis, det finns för hyfsade pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in