2026-07-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Kul att man förbjuder dubbdäck men inte tunga lastbilar
Fy fan vad de hatar andra dialekter?
Rip

Stockholms City skulle gå under på några dagar om inga lastbilar fick köra där
Citera
2026-07-02, 17:47
Medlem
Jensan09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Personen får väl motsäga det jag skrev och det har hon inte gjort än. Jag tolkade det så för att hon skrev att bilen svängde till höger.
Skrev fel,det var inte det överstället.Någonstans på Ringvägen osäker på vilken men fanns bara rödljus för bil inte cyklister.
Citera
2026-07-02, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Som cyklist så cyklar man ALDRIG jämsides med en lastbil eller bus. Speciellt inte när det närmar sig en korsning.

I Sthlm vet många cyklister inte hur man använder en cykelbox. Dom står jämsides med bilarna istället för inne i cykelboxen. Sthlms stad borde lägga mer krut på att informera om det här.

Åter till frågan om olyckan: är det ingen som vet exakt var den hände och hur det gick till? Ni som cyklar i området, finns cykelboxar på Sveavägen? Svårt att se på Google Maps.
Citera
2026-07-02, 18:06
Medlem
Citat:
Cyklisten gjorde alltså inget fel.

Jasså? Berätta! Sitter du med den färdiga utredningen?
Cirka 100% omöjligt för oss på Flashback att så här tidigt veta huruvida det var cyklistens eller chaufförens fel.

Bara att se de senaste årens liknande olyckor.

Cyklisten som dog på Ringvägen = cyklistens fel
Cyklisten som dog vid Slussen = cyklistens fel
Cyklisten i Huddinge = cyklistens fel

Säger inte att det var cyklistens fel även denna gång, men det brukar vara så.
Citera
2026-07-02, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Som cyklist så cyklar man ALDRIG jämsides med en lastbil eller bus. Speciellt inte när det närmar sig en korsning.

Exakt. Oavsett om man anser sig ha "lagen/rätten" på sin sida eller ej.
Citera
2026-07-02, 21:27
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför cyklar cyklister upp bredvid en lastbil på insidan vid ett trafikljus? Det är ju säkert så denna sk olycka gått till. Man måste ju ha lite självbevarelsedrift.
Varför kör lastbilar om cyklister just före korsning, är frågan?
Citera
2026-07-02, 21:55
Medlem
colis avatar
Cyklister i city behövs inte!
Det gör däremot fordonstrafiken som, förutom personfrakt, också fraktar alla de varor, byggmaterial, avfalltransporter, livsmedel mm som befolkningen behöver ha tillgång till framförallt i city

Alla människor kan inte heller ta sig fram på cykel - gamla, små barn, rörelsehindrade, synskadade, armen i gips, med barnvagn, stort bagage, mycket snö etc. - då KAN MAN INTE använda cykel som transportmedel.

Att cykla är en hobby - som skidåkning, rullskridskor eller ridning.
Det finns absolut ingen anledning att väldigt många människor ska behöva anpassa sig till ett litet fåtal fanatiska cyklister som kräver att få utöva sin hobby mitt i city.

Att MP har haft en utpressarroll i det styrande vänsterblocket i Stockholm har skapat detta vansinne med cykelbanor och trafikkaos överallt.

Cykel i småstäder, som studentstäderna och på landsbygden med dåliga kommunikationer, är ett utmärkt färdmedel. Men INTE i en stad som Stockholm innanför tullarna där det finns ett utbud av
lokaltrafik-förbindelser med T-bana, spårvagn, pendel och bussar.

Då ska man absolut inte, för att skapa cykelbanor bygga bort vägarnas bredd - där bland annat bussarna ska ta sig fram - och dra in hållplatserna eller ta bort hundratals p-platser som man gör just nu.

Satsa i stället på lokaltrafiken som kan fördubblas och ta bort cyklarna innanför tullarna!

Eller bygg ridvägar, hö-hagar och små parkeringsängar med gräs i city, för mig som har en häst och därför - likt cyklistfantikerna - också ska kunna kräva att få utöva min hobbyridning på väg till och från jobbet varje dag…….

Olyckorna med cyklar inblandade är oerhört många, betydligt fler än folk i allmänhet tror.
Det sker incidenter med cykel många, många gånger varje dygn i Stockholm. Inte minst alla påcyklade personer och påkörda andra cyklister och fordon. Men det är nästan enbart de fall med dödlig utgång som kommer upp i media, likt denna avlidna kvinna.
Cykel är helt enkelt ett mycket farligt och väldigt olämpligt transportmedel i en stad med mycket folk i rörelse och många fordontransporter som måste genomföras.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Som sagt, jag kör som jag gör delvis av säkerhetsskäl. Att lägga sig till höger om en buss eller lastbil som ska göra en högersväng är en big no-no för mig - då cyklar jag hellre en bit på trottoaren.

I övrigt snackar du naturligtvis goja.

”Mängder av förbud” - Cyklister har mindre och mindre förbud att förhålla sig till. Ett välkommet anti-förbud är att cyklister nuförtiden får cykla mot färdriktningen på många gator i city. Där var jag en pionjär och cyklade mot färdriktningen långt innan det blev tillåtet. Att bilar förbjuds mer och mer i city skiter jag fullständigt i.

”Kontroller” - Av vad? Cyklar? Inga problem. Skulle jag åka dit på en rödljuskörning på cykel det värt det. Har inte hänt än på 25 års cyklande mot rött i city.

”Reg.skyltar och cykelkörkort” - Jomenvisst. Jättetroligt 😂 Snacka om politiskt självmord att försöka driva igenom sådana extremt otidsenliga krav. Jättepoppis att t.ex. förbjuda barn att cykla utan cykelkörkort 🤣 Eller att bygga upp ett system för registrering av cyklar. Lol. För övrigt har jag vanligt kortkort och att Transportstyrelsen skulle kräva att innehavare av vanliga körkort skulle få en cykelkurs är såklart uteslutet.
Senast redigerad av coli 2026-07-02 kl. 22:46.
Citera
2026-07-02, 22:37
Avstängd
Låter som det är felplanerat där
Den korsningen måste rättas till
Breddas för cyklister eller separat ljus för högersväng
Så tillbaka till kommunens trafikplanerare
Det är deras ansvar
Citera
2026-07-02, 22:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Det kommer fortsätta hända så länge de tillåter tunga fordon i stan.
Klokt
Lastbilar förutom leverans har inte där att göra
Citera
2026-07-02, 22:48
Avstängd
Citat:
Kolla hur det ser ut på street view: https://www.google.com/maps/@59.307657,18.0764887,3a,75y,317.31h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sHRnijr92AKYndW_h0i8TrQ!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D0%26panoid%3DHRnijr92AKYndW _h0i8TrQ%26yaw%3D317.3089806923513!7i16384!8i8192? entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDYyOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3 D

Bilarna har tydlig väjningsplikt mot cykelbanan. Att klaga på cyklisterna som inte stannar där är mot trafikreglerna.
Den där cykelbanan är det dubbeltrafik? Verkar rikitigt otäck oskyddad ute i vägen
Citera
2026-07-02, 22:53
Medlem
En fantastisk kvinna, mamma och mormor har gått bort. Vi var alla väldigt chockade när vi fick nyheten men vi hoppas det gick fort. Hon kommer vara fruktansvärt saknad av många människor i hennes liv.
Citera
2026-07-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Varför kör lastbilar om cyklister just före korsning, är frågan?
Frågan är fel ställd.
Varför väljer så många cyklister att cykla om lastbilar på HÖGR SIDA i korsningar där lastbilen ska svänga vänster.
Det är alltså inte lastbilen som kör om cyklisten utan cyklisten som "smiter" förbi lastbilen på insidan när denna står still i väntan på grönt. Det är en klassisk dödsfälla och miljöpartistens som motionerade om lagen, (och alla jävla vänsteridioter som röstade JA) att cyklister får köra om på höger sida (det var förbjudet fram till för 10 år sedan eller så) måste var SÅ JÄVLA STOLT över lagen om dödat helst människor i sverige någonsin - efter att dödsstraffet avskaffats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in