Cyklister i city behövs inte!
Det gör däremot fordonstrafiken som, förutom personfrakt, också fraktar alla de varor, byggmaterial, avfalltransporter, livsmedel mm som befolkningen behöver ha tillgång till framförallt i city
Alla människor kan inte heller ta sig fram på cykel - gamla, små barn, rörelsehindrade, synskadade, armen i gips, med barnvagn, stort bagage, mycket snö etc. - då KAN MAN INTE använda cykel som transportmedel.
Att cykla är en hobby - som skidåkning, rullskridskor eller ridning.
Det finns absolut ingen anledning att väldigt många människor ska behöva anpassa sig till ett litet fåtal fanatiska cyklister som kräver att få utöva sin hobby mitt i city.
Att MP har haft en utpressarroll i det styrande vänsterblocket i Stockholm har skapat detta vansinne med cykelbanor och trafikkaos överallt.
Cykel i småstäder, som studentstäderna och på landsbygden med dåliga kommunikationer, är ett utmärkt färdmedel. Men INTE i en stad som Stockholm innanför tullarna där det finns ett utbud av
lokaltrafik-förbindelser med T-bana, spårvagn, pendel och bussar.
Då ska man
absolut inte, för att skapa cykelbanor bygga bort vägarnas bredd - där bland annat bussarna ska ta sig fram - och dra in hållplatserna eller ta bort hundratals p-platser som man gör just nu.
Satsa i stället på lokaltrafiken som kan fördubblas och ta bort cyklarna innanför tullarna!
Eller bygg ridvägar, hö-hagar och små parkeringsängar med gräs i city, för mig som har en häst och därför - likt cyklistfantikerna - också ska kunna kräva att få utöva min hobbyridning på väg till och från jobbet varje dag…….
Olyckorna med cyklar inblandade är oerhört många, betydligt fler än folk i allmänhet tror.
Det sker incidenter med cykel många, många gånger varje dygn i Stockholm. Inte minst alla påcyklade personer och påkörda andra cyklister och fordon. Men det är nästan enbart de fall med dödlig utgång som kommer upp i media, likt denna avlidna kvinna.
Cykel är helt enkelt ett mycket farligt och väldigt olämpligt transportmedel i en stad med mycket folk i rörelse och många fordontransporter som måste genomföras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnker
Som sagt, jag kör som jag gör delvis av säkerhetsskäl. Att lägga sig till höger om en buss eller lastbil som ska göra en högersväng är en big no-no för mig - då cyklar jag hellre en bit på trottoaren.
I övrigt snackar du naturligtvis goja.
”Mängder av förbud” - Cyklister har mindre och mindre förbud att förhålla sig till. Ett välkommet anti-förbud är att cyklister nuförtiden får cykla mot färdriktningen på många gator i city. Där var jag en pionjär och cyklade mot färdriktningen långt innan det blev tillåtet. Att bilar förbjuds mer och mer i city skiter jag fullständigt i.
”Kontroller” - Av vad? Cyklar? Inga problem. Skulle jag åka dit på en rödljuskörning på cykel det värt det. Har inte hänt än på 25 års cyklande mot rött i city.
”Reg.skyltar och cykelkörkort” - Jomenvisst. Jättetroligt 😂 Snacka om politiskt självmord att försöka driva igenom sådana extremt otidsenliga krav. Jättepoppis att t.ex. förbjuda barn att cykla utan cykelkörkort 🤣 Eller att bygga upp ett system för registrering av cyklar. Lol. För övrigt har jag vanligt kortkort och att Transportstyrelsen skulle kräva att innehavare av vanliga körkort skulle få en cykelkurs är såklart uteslutet.