2026-07-02, 12:02
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Jag trodde Siltanen mycket väl kunde gå för €10M förra sommaren när han var 18 och nybakad och bilhandlarbosse fortfarande hade trovärdighet i sitt snack.
Men blir förvånad om han ger mer än hälften nu, ett år senare och ett kontrakt som går ut nästa år. Inte direkt så att han är dominant i allsvenskan.

Nä jag håller med dig, 10 milj € är nog väl optimistiskt. Lukas Bergvall väl gick för det om jag inte missminner mig och han var både bättre och ett år yngre. Samtidigt kan det ju trissas upp om många klubbar är intresserade. Men vi får väl se.

Citat:
TM tar inte hänsyn till kontraktssituationen i sina värderingar.

Okej, det visste jag faktiskt inte. Men tack, då lärde jag mig något nytt idag också.
Citera
2026-07-02, 12:25
Medlem
Londons avatar
Citat:
Dif gick back förra året trots alla försäljningar och europaspel. Dom behöver nog varenda transferkrona om dom inte skall behöva starta sparprogram.
Det är nog en väldigt hög driftkostnad på MA som dom vill bli av med (kanske kan ses som ett sparprogram redan iofs…).

London har nog alternativa fakta, men…

”Alternativa fakta”. De faktiska fakta att DIF gjorde en vinst EBIT på 39,9 mkr?

Hur många kromosomer kan en person besitta? Hade varit utmärkt om Professor Lunkan kunde få ta del av ett sample från din hjärna för vidare studier.
Citera
2026-07-02, 12:49
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Mycket av ekonomin byggde nog på att dom skulle ta en ny Europaplats förra året, och därför drog dom på sig stora kostnader. Att man släpper MA nu är nog isf av motsatt resonemang (för att knyta an till hur diskussionen startade). Tror hela lönestrukturen i Dif är skev med honom i truppen.

Ja jag tror också.

Men man ska inte förglömma att det även är en helt ny ledning nu: en ny ordförande, en ny VD och en ny sportchef. Samt dessutom ett nytt analysprogram för värvningar. Så jag tror det kommer byggas om i truppen värdigt mycket det närmsta året.

Men vi får väl se om det blir fågel, fisk eller mittemellan av det.
Citera
2026-07-02, 22:09
Medlem
cokehyenas avatar
Djurgården plockar in Daryl Tschoumy-Nana. Tysk-afrikansk MB från Bochums akademi. Otroligt målfarlig vid hörnor tydligen, dundrat in 11 mål på 14 matcher (!) som MB, dock i ungdomslaget.

Max Hahn försökte ville ha in honom till Westham tidigare.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/djurgarden-varvar-daryl-tschoumy-nana/

Max Hahn på DIF.se:
Citat:
Djurgårdens nya fotbollschef Maximilian Hahn ger följande beskrivning av den 19-årige försvararen vars kontrakt sträcker sig över 2030:

– Vi är väldigt glada och entusiastiska över att ha kontrakterat Daryl Tschoumy-Nana. En lång och fysiskt robust mittback som är ett exceptionellt hot på fasta situationer, vilket han har visat frekvent under sin ungdomskarriär med mål via hörnor, frisparkar och även straffsparkar. Så vi får in en spelare som inte bara har hög kapacitet i defensiven med sin snabbhet och fina fötter, utan även ett påtagligt vapen framåt.
– Daryl har ju dessutom varit uppe och tränat en del med Bochums A-lag och det har funnits stort intresse för honom hos ett antal Bundesliga-klubbar, vilket gör det ännu mer glädjande att han valde att komma till Djurgården, förklarar Maximilian som understryker det långsiktiga perspektivet.
– Daryl är ju relativt ung och vi kommer att ge honom den tid han behöver för att komma in i laget. Bochum P19:s säsong tog ju slut i maj, så han måste få tid för att anpassa sig fysiskt och vi tror att han kommer att få en väldigt positiv utvecklingskurva i vår miljö.
Senast redigerad av cokehyena 2026-07-02 kl. 22:28.
Citera
2026-07-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
”Alternativa fakta”. De faktiska fakta att DIF gjorde en vinst EBIT på 39,9 mkr?

Hur många kromosomer kan en person besitta? Hade varit utmärkt om Professor Lunkan kunde få ta del av ett sample från din hjärna för vidare studier.

3 sidor om diffens ekonomiska katastrof och faktiska minusresultat, sen ser man 39,9 mille plus.
Gör en snabb googling (kan såklart vara fel) men det du skriver verkar ju vara sant och diffen kommer inte falla närmaste år 🤣

Äh inte konstigt att FBs allsvenska del består till 90 % av samma användare som fortsätter sprida trams.
Kanske kan vara bra att lägga lite mer tid på faktakoll snarare än än antal inlägg om det någonsin ska bli någorlunda seriöst härinne 😎
Citera
2026-07-02, 23:35
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Djurgården plockar in Daryl Tschoumy-Nana. Tysk-afrikansk MB från Bochums akademi. Otroligt målfarlig vid hörnor tydligen, dundrat in 11 mål på 14 matcher (!) som MB, dock i ungdomslaget.
Vilket får en att undra vad hans svagheter är iom att Bochum ändå inte vill ha honom...?
Citera
2026-07-03, 13:52
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Okej, det visste jag faktiskt inte. Men tack, då lärde jag mig något nytt idag också.
Det gör dom visst. LGBTQuill talar som vanligt ur sitt eget arsle.
Citera
2026-07-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Andersson behöver säljas då han inte funkar men lär bli en stor förlust för de behöver nog sälja honom för 35+ med tanke på vad de lagt i sign on förutom de 22 millar man köpte honom för.

Hegland, Siltanen, Åsland är väl de som ligger i pipen att säljas. Sedan får vi se hur bra den här killen Kisfaludy groomade är och även om nigerianen är real deal eller bara son till akademiägare.

Gissar Dif kommer försöka avyttra Bosses fyllevärvningar som Okkels, Zugelj också under sommaren för att få in mer talang att sälja 2028

DIF betalde runt 35 MKR ink sign on för Mike, och får tillbaka runt 30 MKR +- några millar men nettoförlusten är nog nåt föreningen kan leva med tanke på investeringen. Hela soppan känns påfallande likt bajens värvning av Veton Berisha... bägge kom dyrt, presterade skapligt men inte i linje med förväntningarna, vann ingenting och gnällde sig bort på mindre än ett år.

Det är smärtsamt uppenbart att jobbet inte gjorts när det gäller rekryteringen av Mikael Anderson, som så många gånger förr de senaste åren, men jag både tror och hoppas att den nya sportsliga arbetar både mer strukturerat och mindre efter... infall.

Du har rätt i att det flera yttrar kommer få röra på sig i sommar. Jag räknar med minst två. Nästkommande matchtrupp blir intressant, eftersom vi sedvanlig ordning har problem med utlänningskvoten nu när Zuglej och Haaralaa är tillbaka (den sistnämnda är jag övertygad går i sommar dock, och att man tar in en ordentlig nia bakom Lien). Jag tror dock att Fallenius är den som går i sommar och att platsen kommer fyllas av Alexander Andersson/Angelo Agbejoye, bägge är högerfotade... vilket det finns gott om i truppen bland våra yttrar, alltså högerfötter. Den ena naturliga vänsterytern är Zuglej, och han passar inte riktigt i hur DIF vill spela, eller lyckas hålla sig hel för den delen heller.
Citera
2026-07-03, 14:18
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Vilket får en att undra vad hans svagheter är iom att Bochum ändå inte vill ha honom...?
Gåtan fick en snabb lösning…
https://x.com/paulsenspenis/status/2073007873085358414?s=46
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-07-03 kl. 14:20.
Citera
2026-07-03, 14:35
Medlem
Citat:
Gåtan fick en snabb lösning…
https://x.com/paulsenspenis/status/2073007873085358414?s=46
Nu 19, hela fyra år yngre än Silas Nwankwo. En riktig jättetalang.
Citera
2026-07-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det gör dom visst. LGBTQuill talar som vanligt ur sitt eget arsle.
Oj vad mycket du pratar om butthole o d. Vad är det tecken på?
Citera
2026-07-03, 16:13
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
3 sidor om diffens ekonomiska katastrof och faktiska minusresultat, sen ser man 39,9 mille plus.
Gör en snabb googling (kan såklart vara fel) men det du skriver verkar ju vara sant och diffen kommer inte falla närmaste år 🤣

Äh inte konstigt att FBs allsvenska del består till 90 % av samma användare som fortsätter sprida trams.
Kanske kan vara bra att lägga lite mer tid på faktakoll snarare än än antal inlägg om det någonsin ska bli någorlunda seriöst härinne 😎

Bär hjälm när bussen hämtar honom. Läskigt tjocka glasögon och kardborreskor. Dricker mjölkchoklad ur sin Scooby Doo-termos på rasten efter att ha tillbringat dagen med att hamra på internet istället för plankan han var menad att banka på.

Väl investerade skattepengar som alltid.

39,9 mkr kommer från årsredovisningen så den bör vara ganska faktakollad. T.om av revisorer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in