Citat:
Ursprungligen postat av
Flashskid
Varför ska jag läsa om något jag uppenbarligen känner till?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jecke
Problemet med den logiken uppstår rätt snabbt när man extrapolerar det bakåt.
3 enheter per årtionde ger 30 på ett århundrade. Och 90 poäng på trehundra år, vilket skulle innebära att Isaac Newton stod och predikade sina lagar inför ett gäng grönsaker.
För att inte ens nämna de stackars grekiska filosoferna som tydligen hade negativt IQ.
My man, sir Isaac Newton, är ju en klassiker. (2 minuters klipp)
https://www.youtube.com/watch?v=danYFxGnFxQ
Det har förmodligen funnits en stor spridning i alla tider. Så det finns inget som säger att Newton inte skulle kunna ha stuckit ut rejält bland en befolkning som var något mera korkad än dagens, på samma sätt som du nu sticker ut åt grönsakshållet i en befolkning som annars haft en positiv utveckling de senaste 50 åren.
Jag ifrågasatte endast användaren Flashskids påstående om att "IQ'n har inte höjts nämnvärt mycket de senaste tusen åren". Jag framförde också att IQ ökat de senaste 50 åren, ja. Att detta sedan skulle kunna extrapoleras ytterligare 950 är inget jag hävdad, utan bara något du ointelligent har hittat på att jag skulle ha förutsatt.
Det skulle så klart lika gärna kunna vara en logaritmisk utveckling där ökningstakten ökat sakta under tusentals år, för att just nu ge en lutning på 3 enheter per 10 år.
Men det kan givetvis också vara så att IQ har sjunkit i 950 år, och sedan ökat igen de sista 50 åren. Då skulle Flashskids påstående fortfarande kunna vara korrekt.
Jag har inte sagt något om dessa 950 åren, om det varit linjärt, logaritmiskt ökande, eller rentutav sjunkande. Det enda jag gjorde, var som sagt att be användaren Flashskid styrka sitt påstående att IQ i stort sett är det samma nu som för 1000 år sedan, och så klart samtidigt förklara hur det kan vara på det sättet trots en ökning de senaste 50.
Han har inte lyckats styrka sitt påstående. Det enda som förekommit som argument för ett konstant snitt-IQ genom alla tider är enstaka anekdotiska författare och vetenskapsmän från förr. Jag tror inte vi säkert kan veta att vi inte har enstaka lysande genier bland oss nu också, som nått ännu högre, och som det kommer pratas om 500 år från och med nu. Det är mycket möjligt att det kommer ta en tid innan gemene mannen är kapabel att förstå deras storhet, och att det är därför så många tenderar tro att det fanns fler genier förr.