Citat:
Ursprungligen postat av
nofjun
Det är nästan fascinerande hur du lyckas skriva ett helt inlägg som enbart består av desperata halmgubbar och logiska felslut. Kan du peka på exakt var jag har skrivit att varenda planet i Guldlocks-zonen har kängurur och myrslokar? Att du måste hitta på att jag tror på rymdkängurur för att ha något att argumentera emot visar bara hur tom din egen verktygslåda är just nu. Men det är ju bara att slänga upp några fler fantasital vettja!
Ingen har sagt att alla planeter är identiska. Men du visar en skrämmande brist på förståelse för abiogenes och biokemi för att vara en "fil. dr.". Universell kemi betyder inte att alla planeter producerar exakt samma arter. Det betyder att molekyler reagerar enligt deterministiska naturlagar. Om förhållandena är likartade tenderar kemiska processer att ta likartade evolutionära vägar (vilket kallas konvergent evolution). Det handlar inte om att tärningen slumpmässigt ska bygga en färdig myrslok, utan om hur materia organiserar sig under specifika termodynamiska förhållanden.
Ditt svamlande om "galaktisk jackpot" och "planetjackpot" är bara ett cirkelresonemang. Du frågar ironiskt efter den "korrekta storleksordningen". Hela min poäng - som du uppenbarligen fortfarande vägrar ta till dig : är att ingen vet.!! Skillnaden!! är att jag faktiskt accepterar den statistiska osäkerheten och säger att det kan vara 50/50, medan du låtsas vara neutral samtidigt som du godtyckligt argumenterar för en extrempunkt på 10^137. Att du kallar det "neutralt" att gissa på ett tal med 137 nollor utan ett enda empiriskt bevis är en ren förolämpning mot statistisk metod. Och ren nonsens.
Att du sedan avslutar med att dra på dig offerkoftan, tycka synd om dig själv och bokstavligen behöva intyga för ett anonymt internetforum att du "faktiskt är en alldeles äkta fil. dr." är ju faktiskt bara sorgligt. En akademiker med verkligt förtroende för sin egen kompetens och logik behöver inte vifta med sitt examensbevis i ren panik så fort en lekman/ användare synar hans bristfälliga analogier.
Men du, ursäkta inte att du finns, nederd. Det är fantastisk underhållning att se en självutnämnd grindvakt kapitulera intellektuellt, och tappa fattningen och avsluta med ett tramsigt argt "Brööööl".
Det är fint att du iaf har ett intresse i livet, även om det nog iofs finns intressantare ämnen än min person.
Jaha, just kängurur och myrslokar måste inte finnas på varenda planet med liv, för då kan det ju minsann utvecklas på olika sätt. Men fram t o m att liv uppstår på en planet där det öht är fysikaliskt möjligt, så är det oundvikligt pga deterministiska kemiska lagar? Du har nog inte tänkt klart här riktigt, eller så hade du otur när du försökte. Försök igen?
Konvergent evolution av liv i olika världsdelar förutsätter att det öht finns något liv. Om det finns konvergent kemisk evolution som leder till liv på alla planeter där det är möjligt, så har vi i nuläget precls ingen evidens alls för det.
Jag har inte alls gissat eller argumenterat för att 10¹³⁷ skulle vara rätt storleksordning, var har du fått det ifrån?? Men själva storleksordningen (
magnitude of order) ÄR okänd här, vilket faktiskt betyder att
till exempel 137 är lika trolig som t ex 0 som du envisas med när DU tar i så du spricker med 50/50 om vår okunskap. Vilken statistisk metod tänker du skulle säga något öht utifrån en enda datapunkt? Skärp dig.
Den enklaste konstgjorda cellen har nu alltså 90000 baspar, med teoretiskt 2⁹⁰⁰⁰⁰≈10²⁷⁰⁹³ kombinationer, så snarare än 137 kanske jag borde använda 27093? Eller vänta nu, det är ännu fler kombinatior med 4 olika kvävbaser (som vi har), men sak samma, många blir det iaf. Notera också att den cellen aldrig skulle kunna klara sig själv, så den är alltså fortfarande för enkel.
Just ordet jackpot har du inte använt i dina "resonemang" men du har talat ironiskt om kosmiskt lotteri.
Same, same, och lika värdelöst argument oavsett ordval.
Att jag öht sa något om min specialitet och om mina böcker av Dr Asimov var svar till Bilderberg78 som vad jag förstod trodde att jag var matematiker och att min bokreferens till Dr Susskind var min senast lästa bok. Ser ingen anledning till att inte bara tala om hur det är, även om det svider i ditt Jante-ego. Och ja, jag erkänner att disputerade fysiker faktiskt inte är experter på precis allting OCH även kan ha mänskliga fel och brister. Fantastisk tackling där av dig mot en vidöppen dörr. Ring Expressen!?
Men vet du vad. Jag tror jag klipper här med dig, även om tjafsande ju är lite kul. (Är nog svårt att hänga på Flashback om man inte tycker det.) Ge några snytingar tillbaka om du känner för det, men OM du faktiskt vill ha svar så vv sila snacket så gör jag också det. Ämnet är ju faktiskt intressant och kan nog faktiskt diskuteras utan en strid ström av förolämpningar.
Om du faktiskt undrade om relevansen för Topic om hangarfartyg och pingpongbollar, så hade du ju bara kunnat fråga om det. Och jag hade svarat att tanken var att visa ett exempel på hur långt man kan komma med resonemang om
storleksordningar, som ju liksom är en huvudpoäng för mig här. Ofta är storleksordningar det första iaf vi fysiker försöker uppskatta.