2026-07-03, 05:48
Medlem
Hur kan människan inte inse att hon behöver hjälp!? Vilken annat vuxen går omkring med självhat hela tiden? Inser hon inte att det är något fel?
Hon beskriver ångest och självhat som om det var något alla har. Men nej Elsa, det är inte normalt att känna så!
Inte konstigt att hon måste döva känslorna med vansinniga nivåer shopping.
Kan tror även detta hon beskriver som ett personlighetsdrag att vakna supertidigt på morgonen, inte kunna sova ut, är kopplat till en svår inre stress hos henne.
Citera
2026-07-03, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fugtgivende
Ja hon städar för att skjuta fram det oundvikliga, att hon ska bli trädgårdsmästare i juli.
Idag har gästerna åkt hem,och såklart måste Elsa storstäda hela huset o alla rummen,dammar,svabbar,rengör glashyllor och alla glasen...för att det blir ju otroligt skitigt när man har haft gäster några dagar skriver hon.Jösses...!
Citera
2026-07-03, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopkvastensskaft
Hur kan människan inte inse att hon behöver hjälp!? Vilken annat vuxen går omkring med självhat hela tiden? Inser hon inte att det är något fel?
Hon beskriver ångest och självhat som om det var något alla har. Men nej Elsa, det är inte normalt att känna så!
Inte konstigt att hon måste döva känslorna med vansinniga nivåer shopping.
Kan tror även detta hon beskriver som ett personlighetsdrag att vakna supertidigt på morgonen, inte kunna sova ut, är kopplat till en svår inre stress hos henne.

Jag hade också haft otroligt självhat utan ett social jobb, bara en blogg som enda ”jobb”. Tror inte det är bra för självkänslan eller självförtroendet att blogga om sig själv, allt blir så tydligt på något sätt. Och hysteriskt dokumenterat. Hon kan ju aldrig bara vara. Det är stressande. Vem fan rensar trädgården eller städar i klänning/kjol?? Ett exempel på att hon förställer livet pga bloggen. Jag tror inte man mår bra av det.
Citera
2026-07-03, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Idag har gästerna åkt hem,och såklart måste Elsa storstäda hela huset o alla rummen,dammar,svabbar,rengör glashyllor och alla glasen...för att det blir ju otroligt skitigt när man har haft gäster några dagar skriver hon.Jösses...!

Kul för gästerna att läsa också! Ni skitar ner ett helt nytt hus så bedrövligt så att till och med glashyllan måste putsas. En glashylla också ovanför en diskbänk, den borde bli prickig direkt av diskvatten.
Citera
2026-07-03, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Jag hade också haft otroligt självhat utan ett social jobb, bara en blogg som enda ”jobb”. Tror inte det är bra för självkänslan eller självförtroendet att blogga om sig själv, allt blir så tydligt på något sätt. Och hysteriskt dokumenterat. Hon kan ju aldrig bara vara. Det är stressande. Vem fan rensar trädgården eller städar i klänning/kjol?? Ett exempel på att hon förställer livet pga bloggen. Jag tror inte man mår bra av det.
Samma här.Nån skrev att om alla bloggare/influencers försvann imorgon skulle det inte förändra något,ingen skulle sakna dem,men om t.ex sophämtare och vårdpersonal försvann skull det skapa kaos i samhället. Det måste vara superstressigt att leva på att sälja ut sitt privatliv. Jag skulle bli galen på riktigt,även om jag drog in miljoner på det.
Citera
2026-07-03, 08:31
Medlem
Citat:
Kul för gästerna att läsa också! Ni skitar ner ett helt nytt hus så bedrövligt så att till och med glashyllan måste putsas. En glashylla också ovanför en diskbänk, den borde bli prickig direkt av diskvatten.
Tänkte samma sak,vad gjorde gästerna egentligen eftersom hela huset måste storstädas!
Att sopa golvet o bädda rent för nästa gäster borde väl räcka.
Kanske ett odiskat glas,smulor på köksbordet ,en tröja släng över en stol etc.helt skulle föstör det estetiska för henne,och då kan hon inte fota i (show)huset,så maniskt städande är ett måste. Det får ju inte se ut som om folk faktiskt bor och lever där?
Citera
2026-07-03, 08:36
Medlem
Citat:
Tänkte samma sak,vad gjorde gästerna egentligen eftersom hela huset måste storstädas!
Att sopa golvet o bädda rent för nästa gäster borde väl räcka.
Kanske ett odiskat glas,smulor på köksbordet ,en tröja släng över en stol etc.helt skulle föstör det estetiska för henne,och då kan hon inte fota i (show)huset,så maniskt städande är ett måste. Det får ju inte se ut som om folk faktiskt bor och lever där?

Ja, hon skriver att hon mår så bra men det är som att se ett tåg som går på samma räls varje dag.
Citera
2026-07-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Ja, och hon skrev för något tag sedan om att de alltid lämnade förra huset tidigt på morgonen och hon spekulerade i att det berodde på inte hundraprocentig trivsel (kommer inte ihåg exakt hur hon uttryckte det, bara att lämnande av huset skulle bero på att de innerst inne var missnöjda på något sätt).
Elsa har skrivit ganska många gånger i tillbakablickar att hon i själva verket varit missnöjd, haft ångest, mått dåligt. Sen intygar hon att hon just nu mår superbra.
Min hobbyamatörspekulation (dvs jag vet egentligen inte ett skit): Ångesten är ganska konstant följeslagare men hon kan tidvis hålla den stången när något roligt händer, som inköpande av nytt hus, inredning och planerande för huset och alla stora planer för trädgårdar och hur allt nu ska bli annorlunda (Elsa ska bli trädgårdsmästare men ligger bara på sängen och tar selfies medan Pontus arbetar och de hyrt in hjälp, hon börjar i stället genomföra flera storstädningar i ett hus som redan verkar väldigt rent och dessutom nästan tomt på föremål), när yran över allt det nya roliga och spännande lagt sig är normaltillståndet med svårigheter att reglera känslor och mycket ångest synligt igen och Elsa tror att det beror på fel inredning eller fel hus och måste shoppa nytt för att få kick som när den lagt sig återigen visar ångesten.
Som sagt var: jag vet inte. Men har regerat på att det verkar upprepa sig gång på gång över åren.
Håller också med om detta. Och reagerade som flera på dagens text "... det självhat jag annars upplever...". Hon påstår ju jämt o ständigt hur lycklig hon är just nu, och så plötsligt denna bekännelse! Hennes ångest framgår mer i podden där hon i de fragment jag lyssnat på nämnt både "bryt" och ångest. Folk som skriver att de är så lyckliga är alltid varningsflagg för mig Ångest /prestationsångest är väl också något som medföljer två framgångsrika föräldrar tänker jag.
Citera
2026-07-03, 09:59
Medlem
Siri Barje hade lagt upp en bild på sin instastory idag med Elsa, där Elsa ser helt normal ut utan posing och tå-stående. Stor skillnad mot Elsas egna bilder.
Citera
2026-07-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Håller också med om detta. Och reagerade som flera på dagens text "... det självhat jag annars upplever...". Hon påstår ju jämt o ständigt hur lycklig hon är just nu, och så plötsligt denna bekännelse! Hennes ångest framgår mer i podden där hon i de fragment jag lyssnat på nämnt både "bryt" och ångest. Folk som skriver att de är så lyckliga är alltid varningsflagg för mig Ångest /prestationsångest är väl också något som medföljer två framgångsrika föräldrar tänker jag.
Förr,när hon hade den rödhåriga pinupstilen o hade en personlighet,verkade hon lycklig o glad.När man sen fick veta att hon mådde uselt då kände man sig som följare lite lurad...så allt var bara en fasad? Numera i sin beiga period säger hon att hon äntligen är sig själv o mår så bra,men är det också en fasad? Om 10 år kommer hon då att säga "Då mådde jag så dåligt,självhat.." om nutiden?
Hennes liv verkar ju främst handla om konsumtion och yta,kanske är inte det det bästa sättet att nå genuin meningsfullhet och lycka,och hon kommer till insikt om det?
Senast redigerad av petroliumxx 2026-07-03 kl. 10:20.
Citera
2026-07-03, 11:28
Medlem
Citat:

Den var verkligen inte snygg där.
Citera
2026-07-03, 11:31
Medlem
Citat:
Förr,när hon hade den rödhåriga pinupstilen o hade en personlighet,verkade hon lycklig o glad.När man sen fick veta att hon mådde uselt då kände man sig som följare lite lurad...så allt var bara en fasad? Numera i sin beiga period säger hon att hon äntligen är sig själv o mår så bra,men är det också en fasad? Om 10 år kommer hon då att säga "Då mådde jag så dåligt,självhat.." om nutiden?
Hennes liv verkar ju främst handla om konsumtion och yta,kanske är inte det det bästa sättet att nå genuin meningsfullhet och lycka,och hon kommer till insikt om det?

Då såg hon ju iaf glad och avslappnad ut. Nu ser det ut som hon ska spricka så hårt håller hon andan, suger in magen och balanserar på varje bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in