Citat:
Ursprungligen postat av
Harlekina
Dagens mest bajsnödiga selfie: Elsa lutar sig bakåt över sängen. Tror vi kommer få se fler av dessa nu när hon upptäckt hur hon får ett naturligt utslätande och lyft av ansiktet. Hon har berättat i podden (som hon tror är ett safe space, haha!!) om sin ångest över åldrandet av ansiktet, att hon inte känner igen sig själv.
Jag tycker genuint synd om Elsa hur hon håller på och mixtrar och grejar och puffar och städar för att hålla ångesten på avstånd. Det finns hjälp!
Citat:
Ursprungligen postat av
frimlov
Ja, känns verkkigen som att hon försöker städa undan någon ångest. Undrar över vad, då allt är så perfekt och lyckligt hela tiden.
Ja, och hon skrev för något tag sedan om att de alltid lämnade förra huset tidigt på morgonen och hon spekulerade i att det berodde på inte hundraprocentig trivsel (kommer inte ihåg exakt hur hon uttryckte det, bara att lämnande av huset skulle bero på att de innerst inne var missnöjda på något sätt).
Elsa har skrivit ganska många gånger i tillbakablickar att hon i själva verket varit missnöjd, haft ångest, mått dåligt. Sen intygar hon att hon just nu mår superbra.
Min hobbyamatörspekulation (dvs jag vet egentligen inte ett skit): Ångesten är ganska konstant följeslagare men hon kan tidvis hålla den stången när något roligt händer, som inköpande av nytt hus, inredning och planerande för huset och alla stora planer för trädgårdar och hur allt nu ska bli annorlunda (Elsa ska bli trädgårdsmästare men ligger bara på sängen och tar selfies medan Pontus arbetar och de hyrt in hjälp, hon börjar i stället genomföra flera storstädningar i ett hus som redan verkar väldigt rent och dessutom nästan tomt på föremål), när yran över allt det nya roliga och spännande lagt sig är normaltillståndet med svårigheter att reglera känslor och mycket ångest synligt igen och Elsa tror att det beror på fel inredning eller fel hus och måste shoppa nytt för att få kick som när den lagt sig återigen visar ångesten.
Som sagt var: jag vet inte. Men har regerat på att det verkar upprepa sig gång på gång över åren.