2026-07-02, 18:01
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Det var det inte.

jodå
glöm att du får nått
Citera
2026-07-02, 21:00
Medlem
Superbunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Ingen trampar så hårt på bromsen!

Jojomen!

När mamma och pappa älg med barn plötsligt kliver upp på vägbanan framför bilen så är det just exakt så hårt som man trampar på bromsen!

Jag har testat med en Opel Rekord och trampat av ett bromsrör i samma veva.
Citera
2026-07-03, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Båda två men mest med växel i.
framhjulsdriven.

Vibrerar i kopplingen när den är i botten.
Fick ej i någon växel efter jag la ut växeln

Bilen dog också när jag höll på, som att jag bromsade med växel i och ingen koppling nere fast kopplingen var i botten.
Låter som utrampningslagret, men då blir det ju oljud när du trycker ned kopplingen, oavsett växeln är i eller urlagd.

Eller att någon av tryckplattans fjädrar gått av, så den skevar, skaver mot lamellen och då inte vill frikoppla helt, detta iom ditt prat om att det inte går lägga i växeln längre...

Eller något helt annat, svårt att säga så här bara på en kort video.
Citera
2026-07-03, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
I besiktningsprogrammet ingår att bromspedalen ska nedtrampas med ett tryck på minst 100 kp.
I början på ASBs verksamhet hade man en anordning som man lade på bromspedalen som via en mätare visade vilket tryck man åstadkom.

På vissa bilar mycket vanligt att besiktningsteknikern trampade sönder ett bromsrör.
Vanligaste/mest förekommande bromsrörsbristningen var på VW typ1 där röret passerar "torpedväggen".
Väldigt allvarligt på äldre bilar som inte har 2-kretssystem.
Dom bilarna blir ju HELT utan färdbroms.

B t w så hade man i ASBs linda retardaionsmätare innan man fick rullbromsprovare - och i vissa fall provade med plattbromsprovare.
Placerades på vindrutans insida medelst en sugkopp.
Retardationsmätaren har kommit till heders igen vid bromsprov av vissa 4x4-bilar - INTE riktiga 4x4-bilar med fördelningslåda.
Tyvärr har det visat sig är de flesta besiktningstekniker i dag är för bekväma för att hämta retardationsmätaren - eller så vet de inte om att den finns eller hur den ska användas.
Vanligtvis testas endast MC-bromsar vid tveksamma fall.

Ps. Någon mer än jag som minns "hjulskränkningsvisaren" som vissa ASB-anstalter hade inbyggda i golvet strax innanför inkörsporten. Ds.
Hjulskränkningsvisaren?
Aldrig sett eller hört om något sådant.

Bromsprovaren med rullar fanns väl före ABS bromsarna kom?
Jag har besiktat mina bilar sen 1981, redan då hade dom rullbromsprovare, iaf här istan.
Citera
2026-07-03, 15:03
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
jodå
glöm att du får nått

Det var det inte ditt miffo, jag vet att jag inte kommer få något.
Citera
2026-07-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Hjulskränkningsvisaren?
Aldrig sett eller hört om något sådant.

Bromsprovaren med rullar fanns väl före ABS bromsarna kom?
Jag har besiktat mina bilar sen 1981, redan då hade dom rullbromsprovare, iaf här istan.
2 rörliga plattor nedsänkta i golvet.
De rörde sig inåt eller utåt när bilen körde över dom med framhjulen.
På en tavla kunde avläsas tå-in eller tå-ut.
Minns inte om även graderna kunde avläsas.
Citera
2026-07-04, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det var äldre bil med enkrets så går ett rör av finns ingen broms bara parkeringsbroms att försöka på stopp på bilen med, 2 krets kom i slutet på 60 talet vill jag minnas?

Dom där gamla bromssystemen är man glad för att tillverkarna gick ifrån så det blev som du skrev att man har broms med två eller tre hjul om ett rör går av
Kom 1965 på SAAB.
Ett mycket stort misslyckande till att börja med.
Komponenter i den hydrauliska delen av bromssystemet medförde att bromsrören hamnade fel i den galvaniska spänningskedjan.
Medförde att de invändigt placerade bromsrören rostade hål på några månader i värsta fall.
Men det tystades ner duktigt.
Lennart Öjesten på Expressen blev inte fattigare på att han höll inne med nyheten!
ViB och "M" gick redan i SAAB-ANAs ledband!
Citera
2026-07-04, 15:52
Medlem
Citat:
2 rörliga plattor nedsänkta i golvet.
De rörde sig inåt eller utåt när bilen körde över dom med framhjulen.
På en tavla kunde avläsas tå-in eller tå-ut.
Minns inte om även graderna kunde avläsas.

Nä, har aldrig sett detta.

Förövrigt läste jag fel i ditt inlägg.
Jag läste in, ABS= Broms, istället för som du egentligen skrev ASB= Bilbesiktningen.
Så jag fattade ditt inlägg helt fel, sorry.
Citera
2026-07-04, 16:01
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Kom 1965 på SAAB.
Ett mycket stort misslyckande till att börja med.
Komponenter i den hydrauliska delen av bromssystemet medförde att bromsrören hamnade fel i den galvaniska spänningskedjan.
Medförde att de invändigt placerade bromsrören rostade hål på några månader i värsta fall.
Men det tystades ner duktigt.
Lennart Öjesten på Expressen blev inte fattigare på att han höll inne med nyheten!
ViB och "M" gick redan i SAAB-ANAs ledband!
65 det borde vara bland dom första

Som tur är har jag haft bra folk på besiktningen även avtrampade bromsrör, avgasslangen släppte inte när dom körde ut så ljuddämparen släppte, pillat på en rostig bensintank så det blev minimalt läkage men sånt hade kunnat hända ute på vägen så det är bra att det blir hittat i tid, förstår att folk blir sneda när dom hittar anmärkningar på besiktningen men är ju ärligt talat därför man är där.

Men visst kan en motor rasa när dom mäter avgaserna och kännas som dom förstört motorn men, om motorn rasar när dom gasar, kan lika gärna motorn rasa vid en omkörning på vägen det är ett sätt att se det på 🤷
Citera
2026-07-04, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du har fler än en krets i bromssystemet.
Du hade fortfarande haft broms på bilen om ett bromsrör gått av.

Den hade bromsat svagare, alternativt bromsat bara på 3hjul.
Du ska inte skriva om saker du inte vet något om.

Äldre bilar har oftast 1-krets bromssystem.

Om en bromskrets fallerar har du vanligen broms på 2 hjul.
Inte alla bilar hade diagonaldelning på kretsarna.
Inte ovanligt att framhjulen hade en krets och bakhjulen en annan krets.
Om bakre kretsen faller bort märker du mest på att pedalen går djupare ner och att en varningslampa tänds.
Då främre kretsen upphör att fungera har du i BÄSTA FALL cirka 20% bromsverkan kvar - men det värsta är att om du befinner dig i en kurva och bromsar samtidigt så resulterar det med största sannolikhet i en s k HANDBROMSVÄNDNING = LIVSFARLIGT!

Men du har rätt i en sak - vissa bilar har en "säkerhetsdelning" av bromskretsarna så att endast bromsverkan på ett bakhjul förloras - bl a på LADA NIVA m fl.
Citera
2026-07-04, 18:26
Medlem
Citat:
Du ska inte skriva om saker du inte vet något om.

Äldre bilar har oftast 1-krets bromssystem.

Om en bromskrets fallerar har du vanligen broms på 2 hjul.
Inte alla bilar hade diagonaldelning på kretsarna.
Inte ovanligt att framhjulen hade en krets och bakhjulen en annan krets.
Om bakre kretsen faller bort märker du mest på att pedalen går djupare ner och att en varningslampa tänds.
Då främre kretsen upphör att fungera har du i BÄSTA FALL cirka 20% bromsverkan kvar - men det värsta är att om du befinner dig i en kurva och bromsar samtidigt så resulterar det med största sannolikhet i en s k HANDBROMSVÄNDNING = LIVSFARLIGT!

Men du har rätt i en sak - vissa bilar har en "säkerhetsdelning" av bromskretsarna så att endast bromsverkan på ett bakhjul förloras - bl a på LADA NIVA m fl.
Nä, nä, visst...
Du pratar ditt trams om teknik som var modern i mitten på förra seklet.

Vad menar du skiljer mitt svar från ditt?
Vi andra pratar inte om 1krets broms från medeltiden.

Jag är utbildad bilmekaniker/fordonsmekaniker, har arbetat med det i flera decennier...
Ja inte nu de sista åren, är numera konsult bla...
Citera
2026-07-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
65 det borde vara bland dom första

Som tur är har jag haft bra folk på besiktningen även avtrampade bromsrör, avgasslangen släppte inte när dom körde ut så ljuddämparen släppte, pillat på en rostig bensintank så det blev minimalt läkage men sånt hade kunnat hända ute på vägen så det är bra att det blir hittat i tid, förstår att folk blir sneda när dom hittar anmärkningar på besiktningen men är ju ärligt talat därför man är där.

Men visst kan en motor rasa när dom mäter avgaserna och kännas som dom förstört motorn men, om motorn rasar när dom gasar, kan lika gärna motorn rasa vid en omkörning på vägen det är ett sätt att se det på 🤷
I början när ASB började mäta rökgaserna på dieselbilar hände det att äldre motorer gav upp.
Många tvister mellan ASB och bilägare om skuldfrågan och ersättningen.
Alla slutade med förlikning - såvitt jag vet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in