2026-07-01, 11:19
Medlem
pepsi haxs avatar
Vad gör man om bilen får seriösa problem direkt efter besiktningen?

Var precis och besiktigade bilen och körde hem typ 1 km och märkte att det snurrar och slår när man håller in kopplingen, aldrig haft problem med den tidigare
Besiktningsmannen hade inte direkt koll på dragläget på bilen när han skulle köra iväg med den och sedan när han var borta vet jag inte hur det gick..

Vad fan gör man nu är frågan, detta går ju på runt 20 tusen att fixa och det är ingenting jag är sugen på att punga ut pga att besiktningen tog sönder bilen..
Citera
2026-07-01, 11:33
Medlem
53....so whats avatar
Hur vet du vad problemet är och kostar... bara så där?

Visst har besikningsmännen pajat bilar, särskillt trampat sönder bromsrör.
Minns när min gamla BMW rullade in och han satte sig direkt i bilen och tryckte stenhårt på Bromspedalen så halvruttna bromsrör exploderade i en oljekaskad.
"Rören brukar vara kass på denna modell blev förklaringen."

Ingen trampar så hårt på bromsen!
Senast redigerad av 53....so what 2026-07-01 kl. 11:35.
Citera
2026-07-01, 11:38
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Minns när min gamla BMW rullade in och han satte sig direkt i bilen och tryckte stenhårt på Bromspedalen så halvruttna bromsrör exploderade i en oljekaskad.

Googlade på problemet och fick fram 6-20 men eftersom jag bytte kopplingen när jag köpte bilen så vet jag att det gick på 20+
Citera
2026-07-01, 11:38
Medlem
godboys avatar
Har väldigt svårt att tro att besiktningen skulle kunna paja kopplingen. Vilken normal bil som helst ska kunna klara att du t ex "tappar" kopplingen eller att du vid något tillfälle varvar för mycket när du kommer i dragläge.
Citera
2026-07-01, 11:41
Medlem
Det är bara att betala för en reparation och se glad ut

Har med råkat ut för att kopplingen gav upp direkt efter besiktningen, den var konstig direkt när jag fick tillbaka nycklarna men kom iväg en bit iaf men plötsligt så gav hela tryckplattan upp så tappade drivningen helt och fick bogsera bilen till närmaste verkstad och punga upp 16kkr.
Citera
2026-07-01, 11:44
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Det är bara att betala för en reparation och se glad ut

Har med råkat ut för att kopplingen gav upp direkt efter besiktningen, den var konstig direkt när jag fick tillbaka nycklarna men kom iväg en bit iaf men plötsligt så gav hela tryckplattan upp så tappade drivningen helt och fick bogsera bilen till närmaste verkstad och punga upp 16kkr.

Då bilen är från 2010 så blir det nog inte en reparation..
Citera
2026-07-01, 11:44
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:

Så man ska inte kunna trampa för hårt på bromspedalen menar du?
Är det något som står i instruktionsboken?
Nä det var det dummaste svaret jag läst på detta forum!
Vid panikbromsning får du inte trampa för hårt för då kan rostiga bromsrör spricka?
Mycket bra att någon (bilprovningen) stresstestar en sådan viktig funktion en gång om året så vi slipper undermåliga fordon i trafiken.
Citera
2026-07-01, 11:53
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Vid panikbromsning får du inte trampa för hårt för då kan rostiga bromsrör spricka?
Mycket bra att någon (bilprovningen) stresstestar en sådan viktig funktion en gång om året så vi slipper undermåliga fordon i trafiken.

När man ställer sig på pedalen, tar tag i ratten och trycker på från ryggstödet så sätet lägger sig bakåt.
Då tar man i för mycket!
Finns väl ingen bilförare som inte vet sin bils förmåga att bromsa så hjulen låser sig, behövs inte en 10-del av den kraften.
Hade väl räckt med att säga till att rören behöver bytas/ombesiktas.
Inte faan sätta det spanska korset på rutan och flina mig rakt upp i ansiktet.
Tog bilen med körförbud och körde hem med handbromsen som enda bromsmedel.
Citera
2026-07-01, 11:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Exakt

När besiktningen trampade av mitt rör var jag jävligt glad att det hände där och inte i nerförsbacke med bilar framför som står still vid rött ljus
Citera
2026-07-01, 12:23
Medlem
Citat:
När man ställer sig på pedalen, tar tag i ratten och trycker på från ryggstödet så sätet lägger sig bakåt.
Då tar man i för mycket!
Finns väl ingen bilförare som inte vet sin bils förmåga att bromsa så hjulen låser sig, behövs inte en 10-del av den kraften.
Nej det gör man inte - för det är precis så det går till när en unge rusar ut framför bilen…
Citera
2026-07-01, 12:41
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Då bilen är från 2010 så blir det nog inte en reparation..

Vad blir det då? Varför bryr du dig då om priset på 20tusen i trådstarten?
Citera
2026-07-01, 12:43
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Då tar man i för mycket!
Detta visar bara på att du är en idiot.
Ett bromssystem är designat för att du inte ska kunna trampa sönder det.
Jag håller bra skick på mina fordon och dom glider alltid igenom den årliga besiktningen.
Nu är ju samhället fyllt av en brokig samling och anledningen till att vi har krav på årlig besiktning är pga personer som dig.
Det hade varit trevligt med en halvårsbesiktning också där bromsar o belysning kontrolleras, snabb o smidigt för bilägaren.
Där tvingas folk som du att reparera era undermåliga och osäkra bilar att faktiskt åtgärda felen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in