2026-07-01, 18:59
Medlem
Harry_s avatar
felet va där innan
det kan dom nog visa dig oxå om du åker tillbaka

det enda dom kan orsaka är krock o inget annat
Citera
2026-07-01, 19:04
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du har fler än en krets i bromssystemet.
Du hade fortfarande haft broms på bilen om ett bromsrör gått av.

Den hade bromsat svagare, alternativt bromsat bara på 3hjul.
Det var äldre bil med enkrets så går ett rör av finns ingen broms bara parkeringsbroms att försöka på stopp på bilen med, 2 krets kom i slutet på 60 talet vill jag minnas?

Dom där gamla bromssystemen är man glad för att tillverkarna gick ifrån så det blev som du skrev att man har broms med två eller tre hjul om ett rör går av
Citera
2026-07-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Vad gör man om bilen får seriösa problem direkt efter besiktningen?

Var precis och besiktigade bilen och körde hem typ 1 km och märkte att det snurrar och slår när man håller in kopplingen, aldrig haft problem med den tidigare
Besiktningsmannen hade inte direkt koll på dragläget på bilen när han skulle köra iväg med den och sedan när han var borta vet jag inte hur det gick..

Vad fan gör man nu är frågan, detta går ju på runt 20 tusen att fixa och det är ingenting jag är sugen på att punga ut pga att besiktningen tog sönder bilen..

Vad är det som snurrar och slår?
Citera
2026-07-01, 23:44
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuore
Vad är det som snurrar och slår?

https://www.youtube.com/shorts/9nh6edK2Y5o
Citera
2026-07-01, 23:45
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
felet va där innan
det kan dom nog visa dig oxå om du åker tillbaka

det enda dom kan orsaka är krock o inget annat

Det var det inte.
Citera
2026-07-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Hur vet du vad problemet är och kostar... bara så där?

Visst har besikningsmännen pajat bilar, särskillt trampat sönder bromsrör.
Minns när min gamla BMW rullade in och han satte sig direkt i bilen och tryckte stenhårt på Bromspedalen så halvruttna bromsrör exploderade i en oljekaskad.
"Rören brukar vara kass på denna modell blev förklaringen."

Ingen trampar så hårt på bromsen!
Det ingår att högtrycktesta bromssystemet så det ska den tåla.
Citera
2026-07-02, 00:13
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/shorts/9nh6edK2Y5o

Låter det med växel i eller ur?
Är den fyrhjulsdriven?

Verkar inte ha med kopplingen att göra.
Citera
2026-07-02, 00:16
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuore
Låter det med växel i eller ur?
Är den fyrhjulsdriven?

Verkar inte ha med kopplingen att göra.

Båda två men mest med växel i.
framhjulsdriven.

Vibrerar i kopplingen när den är i botten.
Fick ej i någon växel efter jag la ut växeln

Bilen dog också när jag höll på, som att jag bromsade med växel i och ingen koppling nere fast kopplingen var i botten.
Citera
2026-07-02, 05:25
Medlem
Citat:
Båda två men mest med växel i.
framhjulsdriven.

Vibrerar i kopplingen när den är i botten.
Fick ej i någon växel efter jag la ut växeln

Bilen dog också när jag höll på, som att jag bromsade med växel i och ingen koppling nere fast kopplingen var i botten.

Låter som det är en bil med hydrauliskt manövrerad koppling, den kan ha samma behållare för hydraulvätska som bromsarna.

Det kan ha råkat bli nåt knas med hydrauliken till kopplingen som uppkommit där vid besiktningen, men en sådan sak kan knappas direkt orsakas av besiktningen utan istället vara nåt som skulle ha skett ändå förr eller senare, men råkade ske vid besiktningen och folk direkt tror att besiktarna sabbat bilen…
Citera
2026-07-02, 05:37
Medlem
borrasss avatar
Är det en bensin eller diesel?
Om diesel, bytte du svänghjul när du bytte kopplingen?
Citera
2026-07-02, 09:11
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
När man ställer sig på pedalen, tar tag i ratten och trycker på från ryggstödet så sätet lägger sig bakåt.
Då tar man i för mycket!
Finns väl ingen bilförare som inte vet sin bils förmåga att bromsa så hjulen låser sig, behövs inte en 10-del av den kraften.
Hade väl räckt med att säga till att rören behöver bytas/ombesiktas.
Inte faan sätta det spanska korset på rutan och flina mig rakt upp i ansiktet.
Tog bilen med körförbud och körde hem med handbromsen som enda bromsmedel.

Vad är för mycket? Det ska vara ca 90kg. Det kan anses vara mycket men det ska bromsarna klara av.
Citera
2026-07-02, 10:06
Medlem
Citat:
Vad gör man om bilen får seriösa problem direkt efter besiktningen?

Var precis och besiktigade bilen och körde hem typ 1 km och märkte att det snurrar och slår när man håller in kopplingen, aldrig haft problem med den tidigare
Besiktningsmannen hade inte direkt koll på dragläget på bilen när han skulle köra iväg med den och sedan när han var borta vet jag inte hur det gick..

Vad fan gör man nu är frågan, detta går ju på runt 20 tusen att fixa och det är ingenting jag är sugen på att punga ut pga att besiktningen tog sönder bilen..

Jag har varit med om samma. Han som besiktigade tog jättelång tid på sig att 'köra en runda' och när bilen kom tillbaka var den tokhet. Och jag kände inte igen motor och växling efteråt. Det var som han hade överansträngt bilen.
Jag lade också märke till att det fanns en bilverkstad i samma byggnad, Och en bilglasverkstad. Så jag blev mycket misstänksam att han jobbade ihop med dom. Lyckas han testa sönder en bil får de en ny kund. Eller också är han delägare och jobbar på båda ställena.

Första gången jag upptäckte den typen av korruption var när jag skulle köpa en bil i Borås. Jag fick se att bilen var nybesiktigad och priset på besiktningen var jättelågt, typ 80 kr. Jag frågade då hur det var möjligt och fick till svar att de besiktigade så många bilar att de hade rabatt. Besiktningen låg vägg-i-vägg.
Senast redigerad av Urbizzo 2026-07-02 kl. 10:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in