2026-07-02, 15:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag vet ingenting om den aktuella olyckan, men det låter här som att kvinnan följde reglerna. Det gör inte jag - bl.a. av säkerhetsskäl. Jag cyklar på trottoarer, övergångsställ och mot rött om jag anser att det är sötare än att trängas på vägbanan med bilar, bussar och lastbilar.

Det är din typ av cyklister vi alla andra avskyr!

Du skapar olycksrisk för övriga trafikanter och det är du och ditt beteende som såsmåningom kommer leda till mängder av förbud, kontroller, reg.skyltar och cykelkörtkort för cyklister.
Skäms!
Citera
2026-07-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
man cyklar inte på övergångsställen, och ännu mindre när det är rött
Nu kan det inte ha varit rött för cykeln om bilen hade grönt och det finns en cykelbana.
Citera
2026-07-02, 16:09
Medlem
Jordgubbes avatar
En sån korsning är felkonstruerad och eller lastbilsföraren ska inte ha körkortet. En kvinna på väg till jobbet strax före pension, det där får ju inte hända. Skitsamma om några i tråden en gång sett en cyklist som bröt mot reglerna, vad har det med nåt att göra. Det gör fordonsförare lika ofta, få bilar kör tex generellt vilken vägsträcka som helst under gällande hastighet.
Citera
2026-07-02, 16:09
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Nu kan det inte ha varit rött för cykeln om bilen hade grönt och det finns en cykelbana.
fast han skrev att han cyklade på övergångsstället
Citera
2026-07-02, 16:14
Medlem
Citat:
fast han skrev att han cyklade på övergångsstället
Kolla hur det ser ut på street view: https://www.google.com/maps/@59.307657,18.0764887,3a,75y,317.31h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sHRnijr92AKYndW_h0i8TrQ!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D0%26panoid%3DHRnijr92AKYndW _h0i8TrQ%26yaw%3D317.3089806923513!7i16384!8i8192? entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDYyOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3 D

Bilarna har tydlig väjningsplikt mot cykelbanan. Att klaga på cyklisterna som inte stannar där är mot trafikreglerna.
Citera
2026-07-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är din typ av cyklister vi alla andra avskyr!

Du skapar olycksrisk för övriga trafikanter och det är du och ditt beteende som såsmåningom kommer leda till mängder av förbud, kontroller, reg.skyltar och cykelkörtkort för cyklister.
Skäms!

Som sagt, jag kör som jag gör delvis av säkerhetsskäl. Att lägga sig till höger om en buss eller lastbil som ska göra en högersväng är en big no-no för mig - då cyklar jag hellre en bit på trottoaren.

I övrigt snackar du naturligtvis goja.

”Mängder av förbud” - Cyklister har mindre och mindre förbud att förhålla sig till. Ett välkommet anti-förbud är att cyklister nuförtiden får cykla mot färdriktningen på många gator i city. Där var jag en pionjär och cyklade mot färdriktningen långt innan det blev tillåtet. Att bilar förbjuds mer och mer i city skiter jag fullständigt i.

”Kontroller” - Av vad? Cyklar? Inga problem. Skulle jag åka dit på en rödljuskörning på cykel det värt det. Har inte hänt än på 25 års cyklande mot rött i city.

”Reg.skyltar och cykelkörkort” - Jomenvisst. Jättetroligt 😂 Snacka om politiskt självmord att försöka driva igenom sådana extremt otidsenliga krav. Jättepoppis att t.ex. förbjuda barn att cykla utan cykelkörkort 🤣 Eller att bygga upp ett system för registrering av cyklar. Lol. För övrigt har jag vanligt kortkort och att Transportstyrelsen skulle kräva att innehavare av vanliga körkort skulle få en cykelkurs är såklart uteslutet.
Citera
2026-07-02, 16:27
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Kolla hur det ser ut på street view: https://www.google.com/maps/@59.307657,18.0764887,3a,75y,317.31h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sHRnijr92AKYndW_h0i8TrQ!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D0%26panoid%3DHRnijr92AKYndW _h0i8TrQ%26yaw%3D317.3089806923513!7i16384!8i8192? entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDYyOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3 D

Bilarna har tydlig väjningsplikt mot cykelbanan. Att klaga på cyklisterna som inte stannar där är mot trafikreglerna.
Fast du läser in nåt skribent aldrig sagt - att han cyklade på cykelbanan. Han skrev övergångsställe och de går tvärs över bilvägen. Jag tolkade det som att cykeln kom farandes mitt framför på ringvägen
Citera
2026-07-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensan09
Vi åkte till Sös igår och var nära på att krocka med en cyklist, hon tänkte cykla över övergångsstället när det var rött för henne men tur var så var min man snabb på bromsen.Dem cyklar som galningar på Söder.
jag skulle köra på 2 cyklister om dagen inne i Stockholm om körde när jag som bilist har företräde, Regelefterlevnanden bland cyklister är oerhört låg, varje gg jag stannar vid rött ljus kommer ett antal cyklister o kör mot detta ljus trots de liksom jag skall stanna,, de kör mot färdriktningen , på trottoarer, på övergångställen, de kör rätt ut även om de har skylt som säger de skall lämna de företräde, vid icke övervakade övergångställen kör de för full fart fast någon person försöker ta sig över gatan,, osv osv,,Idioterna som styr i staden har trummat in att cyklisterna är hjältar som kommer rädda planeten, Därmed verkar de tro inga regler gäller dem?! Var är hjälmlagen för cykling i trafik? var är kravet på någon slags kort utbildning för cyklister? Med upplysningar om särskilt farliga situationer? Förra sommaren dog en annan kvinnlig cyklist på söder i stockholm , också detta olycka med lastbil, jag vet på rak arm rätt ur minnet 4 dödliga olyckor med kvinnliga cyklister och lastbilar som svänger,,,hemskt är det,,
Citera
2026-07-02, 16:48
Medlem
Moobs avatar
Bilister kör som om vägarna är deras ofta, men cyklister hör hemma där också och då får man anpassa farten efter dem då de går långsamt och föraren helt oskyddad. Vore bättre med kullersten överallt så bilar i innerstan inte kan köra så fort utan att det blir jobbigt för dem.
Citera
2026-07-02, 17:10
Medlem
Citat:
Fast du läser in nåt skribent aldrig sagt - att han cyklade på cykelbanan. Han skrev övergångsställe och de går tvärs över bilvägen. Jag tolkade det som att cykeln kom farandes mitt framför på ringvägen
Personen får väl motsäga det jag skrev och det har hon inte gjort än. Jag tolkade det så för att hon skrev att bilen svängde till höger.
Citera
2026-07-02, 17:28
Medlem
israelisinnocents avatar
Kul att man förbjuder dubbdäck men inte tunga lastbilar
Fy fan vad de hatar andra dialekter?
Rip
Citera
2026-07-02, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Polisen håller inte med dig. Det är olagligt att mosa cyklister och chaffisen är misstänkt för vållande till annans död. Förmodligen han som gjorde fel alltså.

Jo jo, men cyklisten fick ta straffet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in