2026-06-19, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, hud och tarmar hänger ihop så det är nog vanligt hos oss. Läste något om att även SIBO kan påverka det hela. Under mina skov får jag ibland som tonårsacne i pannan, men det försvinner lika snabbt som det dyker upp. Likaså kan det, om det är riktigt illa, bli små fjäll vid näsvingarna men då kör jag på detta och då försvinner det: tvättar med Fungoralshampo och smörjer med Bioderma Sensiobio DS+ Crème som dämpar fjällande och rodnad. Doftfri, lätt och syns inte. Sedan jag hittade den har det försvunnit helt så den kör jag med nu i förebyggande syfte.

Märker du om det blir värre i perioder då magen är som mest jobbig? Vid stress?

Ja precis. Tror inte så mycket pga stress för mig men om man slarvar med för mycket socker så brukar det blossa upp annars har jag det i skägget dock ej så farligt men om jag rakar mig till typ 3mm så klättrar det upp på kinderna/näsa. Lite i hårbotten men det har blivit mycket bättre sen jag började med Daxxin Psoriasis Shampoo. Får prova den salvan nästa gång. Beställde Astion Face Cure ansiktskräm härom dagen som jag ska testa nu. Har testat Sebclair vilket funkade sådär.
Citera
2026-06-19, 10:41
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Allting är fullständigt individuellt, det vill säga, att om en, individ, inte tål att konsumera bordsmargarinet av märket
[ Bregott ] så betyder det inte, att en annan individ inte tål att konsumera bordsmargarinet [ Bregott ]

@Jultrollet vet med sig själv att [ Bregott ] är ett bordsmargarin som bättre fungerar än i jämförelse med bordsmargarinet av märket [ Becel ] som bland annat har ingrediensen [ Kokos-Olja ]

Jag själv avråder @Jultrollet från att istället konsumera mättade Lipíder i form av [ 80%-igt Smör ] framför bordsmargarinet [ Bregott ]

@Jultrollet som å ena sidan besväras av Mag- och Tarm-problem och, å andra sidan, Kardiála problem skall inte konsumera mättade Lipíd-syror samt, punkt slut.

Mvh/@JokerMannen

Med all respekt JM, och jag ber om ursäkt att jag har kallat dig elaka saker tidigare. Jag tror nog att ditt hjärta är gott, och att du genuint försöker hjälpa till så gott du kan.

Men när det gäller dina rekommendationer om kokt potatis/knäckebröd/bregott, så vore det klädsamt om du kunde förklara dig lite närmare. Istället för att svara på befogade och vänliga frågor med undvikande och spydiga ordsallader av påhittad vetenskapssmörja.
Personligen så tycker jag att dina rekommendationer mest verkar vara tagna ur luften, baserat på nåt slags allmän uppfattning typ "potatis är väl lättsmält och knäckebröd är väl bra med fibrer och så". Sen så har du backat och försöker dansa undan det här med vilka fetter man skall äta eller inte. Och dessutom blandar du in en påstådd hjärt/kärlproblematik för att ytterligare lägga rökridåer. Men som sagt, det vore klädsamt om du kunde motivera och förklara tanken bakom dina "ordinationer".

Låt oss för diskussionens skull granska knäckebröd, kokt potatis och bregott från det så kallade GAPS-protokollet, som riktar sig till personer med långvariga och svårbehandlade magbesvär.
GAPS-protokollet går ut på att man utesluter all kost som irriterar tarmen, och framförallt så vill man undvika växtfibrer, eftersom dom river som sandpapper i en irriterad tarm. Så därför går knäckebröd helt bort.

Och stärkelsebomber som kokt potatis undviker man också, ffa för att dom bara göder diverse ogynsamma tarmbakterier som candida mm. Men potatis har även irriterande potatisfibrer och andra irriterande ämnen, så det är också nåt man skall undvika tills magen börjar läka.

Och om man har man känslig mage så bör man definitivt undvika allt som innehåller fröoljor (som bregott gör), för dom är inflammationsdrivande nåt så förbannat. Och man bör även skona sig från mjölkproteinet som finns i smör, tills magen har läkt. Genom att konvertera smöret till ghee/skirat smör.
Själv kan jag inte ens äta ett par teskedar smör utan att magen sväller upp, och jag blir trött och dåsig. Men ghee kan jag äta en deciliter om dagen utan att få några problem.

Om man har problem med magen "på riktigt" så funkar det kanske inte med att bara testa random saker som borde vara "snälla" eller "lättsmälta"

För när det kommer till lättsmälthet så är det inget som slår rött kött, rå äggula, och animaliska mättade fetter som nöttalg och ghee (alltså inte ens vanlig smör, pga mjölkproteinet).

Sen blir det oklädsamt när du blandar in hjärt/kärlproblematik i diskussionen eftersom JT själv sällan pratar om dessa påstådda problem i tråden, och dessutom så är det en magtråd. Och eftersom du tidigare har rekommenderat bordsmargarinet Becel, så framstår dina rön på hjärt/kärlområdet vara sisådär 25 år gamla vid det här laget. Själv är jag redo att kasta kolesterolhypotesen i soptunnan, men tycker som sagt inte att det är en diskussion för en magtråd.

Men rent allmänt så tycker jag att det är dags att du kliver ner från dina höga och högst tveksamma auktoritetshästar, och börjar vara lite öppen med vad du baserar dina råd på.

Och jag tycker att det är rent beklämmande när du "ordinerar" experiment och dieter över flera veckor, utan att ge det minsta förklaring till varför NN skall testa si och så under en vecka, och sedan återrapporera.

Snälla ta sånt i pm istället, för det är himla tråkigt att en allmän tråd skall domineras av personliga och väldigt "random" och "okonventionella" metoder.

Och särskilt efter som dina metoder alltid baseras på ett vädligt detaljerat inhämtande av personlig hälsoinformation hos personerna du engagerar dig i. Eller om du kanske bara har JT som du ger personliga rekommendationer till. Så noga följer jag inte tråden längre, så jag håller inte kåll på hur många patienter du "coachar".

I övrigt så önskar jag både JM och övriga läsare en trevlig midsommar
Senast redigerad av busy-signal 2026-06-19 kl. 10:49.
Citera
2026-06-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Med all respekt JM, och jag ber om ursäkt att jag har kallat dig elaka saker tidigare. Jag tror nog att ditt hjärta är gott, och att du genuint försöker hjälpa till så gott du kan.

Men när det gäller dina rekommendationer om kokt potatis/knäckebröd/bregott, så vore det klädsamt om du kunde förklara dig lite närmare. Istället för att svara på befogade och vänliga frågor med undvikande och spydiga ordsallader av påhittad vetenskapssmörja.
Personligen så tycker jag att dina rekommendationer mest verkar vara tagna ur luften, baserat på nåt slags allmän uppfattning typ "potatis är väl lättsmält och knäckebröd är väl bra med fibrer och så". Sen så har du backat och försöker dansa undan det här med vilka fetter man skall äta eller inte. Och dessutom blandar du in en påstådd hjärt/kärlproblematik för att ytterligare lägga rökridåer. Men som sagt, det vore klädsamt om du kunde motivera och förklara tanken bakom dina "ordinationer".

Låt oss för diskussionens skull granska knäckebröd, kokt potatis och bregott från det så kallade GAPS-protokollet, som riktar sig till personer med långvariga och svårbehandlade magbesvär.
GAPS-protokollet går ut på att man utesluter all kost som irriterar tarmen, och framförallt så vill man undvika växtfibrer, eftersom dom river som sandpapper i en irriterad tarm. Så därför går knäckebröd helt bort.

Och stärkelsebomber som kokt potatis undviker man också, ffa för att dom bara göder diverse ogynsamma tarmbakterier som candida mm. Men potatis har även irriterande potatisfibrer och andra irriterande ämnen, så det är också nåt man skall undvika tills magen börjar läka.

Och om man har man känslig mage så bör man definitivt undvika allt som innehåller fröoljor (som bregott gör), för dom är inflammationsdrivande nåt så förbannat. Och man bör även skona sig från mjölkproteinet som finns i smör, tills magen har läkt. Genom att konvertera smöret till ghee/skirat smör.
Själv kan jag inte ens äta ett par teskedar smör utan att magen sväller upp, och jag blir trött och dåsig. Men ghee kan jag äta en deciliter om dagen utan att få några problem.

Om man har problem med magen "på riktigt" så funkar det kanske inte med att bara testa random saker som borde vara "snälla" eller "lättsmälta"

För när det kommer till lättsmälthet så är det inget som slår rött kött, rå äggula, och animaliska mättade fetter som nöttalg och ghee (alltså inte ens vanlig smör, pga mjölkproteinet).

Sen blir det oklädsamt när du blandar in hjärt/kärlproblematik i diskussionen eftersom JT själv sällan pratar om dessa påstådda problem i tråden, och dessutom så är det en magtråd. Och eftersom du tidigare har rekommenderat bordsmargarinet Becel, så framstår dina rön på hjärt/kärlområdet vara sisådär 25 år gamla vid det här laget. Själv är jag redo att kasta kolesterolhypotesen i soptunnan, men tycker som sagt inte att det är en diskussion för en magtråd.

Men rent allmänt så tycker jag att det är dags att du kliver ner från dina höga och högst tveksamma auktoritetshästar, och börjar vara lite öppen med vad du baserar dina råd på.

Och jag tycker att det är rent beklämmande när du "ordinerar" experiment och dieter över flera veckor, utan att ge det minsta förklaring till varför NN skall testa si och så under en vecka, och sedan återrapporera.

Snälla ta sånt i pm istället, för det är himla tråkigt att en allmän tråd skall domineras av personliga och väldigt "random" och "okonventionella" metoder.

Och särskilt efter som dina metoder alltid baseras på ett vädligt detaljerat inhämtande av personlig hälsoinformation hos personerna du engagerar dig i. Eller om du kanske bara har JT som du ger personliga rekommendationer till. Så noga följer jag inte tråden längre, så jag håller inte kåll på hur många patienter du "coachar".

Att konsumera minst 8 medelstora kokta potatisar per dag och dygn med bordsmargarinet som [ Bregott ] eller också
[ Becel ] som en sås till de kokta postatisarna och därtill maximalt en skiva knäckebröd som är bakad med [ Sur-deg ] och med bordsmargarin och prästost på samt totalt 7,5 deciliter A-fil-mjölk eller också vanlig standard Fil-mjölk.

Detta handlar om att öka [ Kate-Kolamín-upptaget ] i hjärnan
[ Enkéfalon ] det vill säga, [ Dopaminet ]

Dopamin är en elektro-kemisk budbärare i det Neuronála systemet som hjälper hjärnans celler att kommunicera med varandra.

Dopamin är ett [ Hydroxi-Tyramín ] som bildas från den Icke Essentiella Aminosyran [ Tyrosín ]

Viktigt att förstå beträffande [ Dopamin ] det är, att andra kropps-organ också är försedda med så kallade
[ Dopamin-receptorer ] som till exempel:
Hjärtat [ Kardía ] och Njurarna [ Rénes ] och Lungartärerna och den Glatta muskulaturen.

Den Glatta muskulaturen och de Glatta muskel-cellerna klär Magsäckens Lúmen och Tarmarnas Lumínor.

Så som jag tidigare i ett av mina skrivna och postade inlägg har föreslagit medlemmen @Jultrollet att äta under en tid utav 7 dagar gynnar den Kardiála funktionen, den Renála funktionen, och framför allt sagt beträffande Mag- och Tarm-kanalens Glatta muskel-celler.

Det finns överhuvudtaget ingen som helst anledning för mig att leda in andra medlemmar i denna tråden på villospår eller, att sprida ut desinformation, jag äger en god grund för det som jag framfört i IBS-tråden.

Beträffande @Jultrollet som besväras av Mag- och Tarm-problem, så har också denne, tidigare deklarerat i denna IBS-tråden om så kallad sido-symptomer konnekterade till sina Mag- och Tarm-besvär och som bland annat har med den Kardiála funktionen att göra, när jag skriver inlägg för att sålunda giva @Jultrollet olika råd, så tar jag hänsyn till helheten och inte enbart till Mag- och Tarm-kanalen.

Och, så vitt jag vet och känner till hitintills, så har min trådkamrat och diskutör @Jultrollet inte haft några som helst invändningar mot det som jag framfört i IBS-tråden.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-06-19 kl. 11:59.
Citera
2026-06-19, 12:33
Medlem
Hej @Jultrollet

Beträffande dina Mag- och Tarm-besvär.

Se till att dina potatisar har ett längdmått på minst 9,5 upp till 10 centimeter och, mätt från mitten på potatisen sett och runt om potatisen skall ha ett mått på minst 18,5 till 19,5 centimeter.

Dessa mått ovan skrivna har tagit hänsyn till att du skall få i dig en tillräcklig mängd nutrition per dag och dygn.

Njut av dina kokta potatisar två gånger dagligen och lita fullständigt på din fantastiska kropp, att den kommer att reglera dina blodsockernivåer trots att potatisen innehåller snabba kolhydrater.

Extra tillägg till det ovan skrivna, förstå, och ta till dig följande sagt, att om du njuter av något som du äter så är faktan sålunda sagt, att hela kroppen också njuter, detta styrs av framför allt hjärnans Sensóriska Neuróner och, ju mer du njuter, desto mer [ Dopamin-ökning ] får du, vilket leder till ett tillfredsställande välbefinnande

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-20, 10:39
Medlem
Citat:
Hej och varmt tack detsamma!
Jag provade lite försiktigt med en skiva av knäckebrödet i dag och om inte annat så är det riktigt gott. Och du, vilken tur att jag är väldigt förtjust i färsk ananas! Det ser jag fram emot.

Hej @Jultrollet Jag hoppas att du hade en trevlig och
rofylld midsommarafton utan Mag- och Tarm-problem.

Jag har under den senaste tiden skrivet och postat flera inlägg som jag hoppas att du har läst.

Du skrev tidigare att du hade prövat att äta en knäckebröds-skiva av märket [ Wasa Flerkorn Surdeg ] och du skrev också att du tyckte att knäckebrödet var väldigt gott.

Jag undrar, hur upplevde du att din Magsäck och dina Tarmar reagerade på knäckebrödet ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-21, 19:17
Medlem
Bästa trådkamrat @Jultrollet

Jag börjar detta inlägget med att tacka dig för ditt senaste PM och, för att du stort uppskattar mina skrivna och postade inlägg till dig i IBS-tråden om Mag- och Tarm-problem.

Det är också mycket glädjande för mig att du tackat mig för en ovärderlig hjälp inkluderat några böcker som du under den senaste tiden har läst och som nu har gjort att du upplever att det mesta äntligen kan komma att falla på plats.

Det glädjer mig otroligt mycket att mina berättelser om Mag- och Tarm-kanalen så som Mag- och Tarm-besvär inkluderat olika råd och rekommendationer till dig har lett fram något positivt för din del.

Det kommer att bli mycket intressant att senare framåt få läsa om hur din Mag- och Tarm-kanal har reagerat under en tid av 7 dagar med Kokta Potatisar, Bregott, en skiva Knäckebröd bakat med surdeg och totalt 7,5 deciliter A-fil-mjölk samt uppdelat på två måltider per dag och dygn.

Vad som är av största vikt i detta fallet, det är, att du vid den första potatis-måltiden och strax efter det att du har vaknat upp efter nattens sovtimmar äter en, skiva knäckebröd bakat med surdeg och med bordsmargarin och 3 tjocka skivor med prästost på, samt 5,0 deciliter A-fil-mjölk men, vid den andra potatis-måltiden med endast 2,5 deciliter A-fil-mjölk.

Anledningen till det ovan skrivna beror på att kroppens
[ Enzym-aktivitet ] är som kraftfullast några timmar efter det att du har stigit upp efter nattens sovtimmar och sålunda, så blir nutrit-upptaget optimalt för Tunntarmens celler men, efter som den Enzymátiska kapaciteten sjunker under dagen skall du därför äta en mindre portion och utan något knäckebröd samt endast 2,5 deciliter A-fil-mjölk.

Jag hoppas och önskar, att detta sättet att äta din föda under en tid av 7 dagar skall leda fram till en bättre Mag- och Tarm-funktion hos dig som individ.

Hur har du haft det under midsommaren med dina Mag- och Tarm-besvär samt övriga symptomer ... ?

Mvh/
Joker
Mannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2026-06-21 kl. 19:26.
Citera
2026-06-21, 19:36
Medlem
Hej @Jultrollet

Vill du vara vänlig och skriva och posta ett inlägg och deklarera om vilka födoämnen som med säkerhet vet att du inte tål och, som leder till att du då upplever icke önskvärda symptomer ifrån din Mag- och Tarm-kanal ... ?

Om du deklarera detta, så skall vi därefter försöka att komma fram till om du har problem med svavel-haltiga Aminosyror vilka är ( A ) den Essentiella Aminosyran [ Metionín ] och ( B ) den Icke Essentiella Aminosyran [ Cystéin ]

Skriv mer än gärna upp födoämnen som du med säkerhet vet att du får allergiska reaktioner utav.

Mvh/
Joker
Mannen/
Citera
2026-06-21, 19:45
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Bästa trådkamrat @Jultrollet

Jag börjar detta inlägget med att tacka dig för ditt senaste PM och, för att du stort uppskattar mina skrivna och postade inlägg till dig i IBS-tråden om Mag- och Tarm-problem.

Det är också mycket glädjande för mig att du tackat mig för en ovärderlig hjälp inkluderat några böcker som du under den senaste tiden har läst och som nu har gjort att du upplever att det mesta äntligen kan komma att falla på plats.

Det glädjer mig otroligt mycket att mina berättelser om Mag- och Tarm-kanalen så som Mag- och Tarm-besvär inkluderat olika råd och rekommendationer till dig har lett fram något positivt för din del.

Det kommer att bli mycket intressant att senare framåt få läsa om hur din Mag- och Tarm-kanal har reagerat under en tid av 7 dagar med Kokta Potatisar, Bregott, en skiva Knäckebröd bakat med surdeg och totalt 7,5 deciliter A-fil-mjölk samt uppdelat på två måltider per dag och dygn.

Vad som är av största vikt i detta fallet, det är, att du vid den första potatis-måltiden och strax efter det att du har vaknat upp efter nattens sovtimmar äter en, skiva knäckebröd bakat med surdeg och med bordsmargarin och 3 tjocka skivor med prästost på, samt 5,0 deciliter A-fil-mjölk men, vid den andra potatis-måltiden med endast 2,5 deciliter A-fil-mjölk.

Anledningen till det ovan skrivna beror på att kroppens
[ Enzym-aktivitet ] är som kraftfullast några timmar efter det att du har stigit upp efter nattens sovtimmar och sålunda, så blir nutrit-upptaget optimalt för Tunntarmens celler men, efter som den Enzymátiska kapaciteten sjunker under dagen skall du därför äta en mindre portion och utan något knäckebröd samt endast 2,5 deciliter A-fil-mjölk.

Jag hoppas och önskar, att detta sättet att äta din föda under en tid av 7 dagar skall leda fram till en bättre Mag- och Tarm-funktion hos dig som individ.

Hur har du haft det under midsommaren med dina Mag- och Tarm-besvär samt övriga symptomer ... ?

Mvh/
Joker
Mannen/
Hej,
hoppas du också haft en fin midsommarhelg!

Ja, jag är tacksam för allt som kan göra att inte bara min mage blir lugnare utan hela kroppen rent generellt. Sedan kanske inte allt fungerar, vi får väl se hur det går, men jag tänker att den där matångesten jag utvecklat under alla år sedan jag fick ibs har fått ta över alltför mycket i mitt liv.

Lök och vitlök, bönor och sådant vet jag att jag inte klarar, men jag har tagit bort både det ena och det andra då jag kanske blivit dålig någon enstaka gång. Sedan kanske det inte alls var just det som orsakade det hela egentligen, och då kanske jag missar något jag tål åtminstone då och då och tycker om men inte vågar äta längre. Matångest är hemskt och förstör hela glädjen med att äta så nu är det verkligen dags att ta tjuren vid hornen.

Har läst dina inlägg och jodå, en råsaftcentrifug har jag. Jag får kika på om jag hittar så stora potatisar men annars kanske det får bli några fler mindre istället. Knäckebrödet ska jag testa igen nu i kväll, men jag kände inget knip eller annat efter det förra testet.

Har mått bra förutom att jag vaknade av ett svårt illamående i går morse som gick över efter någon timme. I dag är jag lite yrslig, varm och energilös igen och jag är lite osäker på varför. Kanske har mat- och sovtiderna blivit lite förskjutna nu några dagar och så var jag nog lite stressad förra veckan trots allt. Det blir nog bättre i morgon igen.

Läste nu ditt senaste inlägg och behöver fundera lite på vilka födoämnen som ger mig värst symtom. Lite har jag tagit upp tidigare: som lök, vitlök, bönor, kokta ägg, havregrynsgröt osv, men det finns mer som ställer till det ordentligt. Återkommer om det och det ska bli intressant att se om det finns någon koppling mellan dem.
Citera
2026-06-22, 12:39
Medlem
Citat:
Hej,
hoppas du också haft en fin midsommarhelg!

Ja, jag är tacksam för allt som kan göra att inte bara min mage blir lugnare utan hela kroppen rent generellt. Sedan kanske inte allt fungerar, vi får väl se hur det går, men jag tänker att den där matångesten jag utvecklat under alla år sedan jag fick ibs har fått ta över alltför mycket i mitt liv.

Lök och vitlök, bönor och sådant vet jag att jag inte klarar, men jag har tagit bort både det ena och det andra då jag kanske blivit dålig någon enstaka gång. Sedan kanske det inte alls var just det som orsakade det hela egentligen, och då kanske jag missar något jag tål åtminstone då och då och tycker om men inte vågar äta längre. Matångest är hemskt och förstör hela glädjen med att äta så nu är det verkligen dags att ta tjuren vid hornen.

Har läst dina inlägg och jodå, en råsaftcentrifug har jag. Jag får kika på om jag hittar så stora potatisar men annars kanske det får bli några fler mindre istället. Knäckebrödet ska jag testa igen nu i kväll, men jag kände inget knip eller annat efter det förra testet.

Har mått bra förutom att jag vaknade av ett svårt illamående i går morse som gick över efter någon timme. I dag är jag lite yrslig, varm och energilös igen och jag är lite osäker på varför. Kanske har mat- och sovtiderna blivit lite förskjutna nu några dagar och så var jag nog lite stressad förra veckan trots allt. Det blir nog bättre i morgon igen.

Läste nu ditt senaste inlägg och behöver fundera lite på vilka födoämnen som ger mig värst symtom. Lite har jag tagit upp tidigare: som lök, vitlök, bönor, kokta ägg, havregrynsgröt osv, men det finns mer som ställer till det ordentligt. Återkommer om det och det ska bli intressant att se om det finns någon koppling mellan dem.

Hej @Julltrollet, och tack för ditt senaste svars-inlägg till IBS-tråden.

Det är positivt att du har reflekterat över din matångest och vad det innebär samt vad det kan leda till och vilka konsekvenser som kan uppstå.

Det är perfekt att du har tillgång till en råsafts-centrifug i ditt hem så att du sedan kan pressa skalade Ananas-bitar och sedan dricka fruktsaften, vilken är en riktig Super-Khýmus-dryck för kroppen, och då speciellt beträffande att Ananas-frukten är rikligt försedd med Enzýmet Broméalin som hjälper kroppen att bryta ner proteiner.

Ananas-frukten är en alldeles utmärkt dryck för att skona Mag- och Tarm-kanalen och då, speciellt vid Mag- och Tarm-besvär, Ananas-frukten har flera positiva effekter inom kroppen.

Det är mycket viktigt för din del att du undviker att hamna i stressade situationer efter som Mag- och Tarm-kanalen reagerar väldigt negativt vid stressade situationer.

Tillika, så är det lika viktigt för dig att hålla regelbundna sömnvanor så som regelbundna måltider varje dag och därtill är det av stor vikt att du tar dig en skogspromenad under minst en tid av 30 minuter och, då helst varje dag.

Beträffande att äta kokta potatisar i två olika omgångar under dagen så vill jag få tillagt, att, efter det, att du har ätit din fösta varma potatis-måltid, så ställer du in de resterande potatisarna i din kyl, sålunda bildas resistenta stärkelse, vilket gynnar Grovtarmen, du kan vid den andra potatis-måltiden hälla smält Bregott över de kalla potatisarna, vilket också lyfter fram smaken hos de kalla potatisarna.

Jag hoppas nu att dina potatis-måltider under en tid av 7 dagar skall ge ett tillfredsställande resultat för din Mag- och Tarm-kanal.

Mvh/
Joker
Mannen/
Citera
2026-06-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal

När du skriver om Mag- och Tarm-kanalen så använder du
ordet [ Lättsmält ] beträffande den föda som vi dagligen tillför våra kroppar, jag undrar, vad menar du med att maten som vi äter smälter ... ?

Mvh/
Joker
Mannen/
Citera
2026-06-22, 20:31
Medlem
Hej @Jultrollet

När du under 7 dagar har konsumerat kokta postatisar uppdelat på två omgångar under dagen och dygnet och därtill, en skiva surdegs-knäckebröd per dag och dygn med Bregott och prästost samt 5,0 deciliter A-fil-mjölk vid din första postatis-måltid och 2,5 deciliter A-fil-mjölk vid den andra potatis-måltiden så som även Bregott till dina varma och heta potatisar som då skall fungera som en sås.

Därefter skall du få ett råd av mig om hur du med säkerhet bygger upp och reparerar dina Tarm-slemhinnor och, jag är övertygad om att detta sättet kommer att leda fram till en mycket tillfredsställande Mag- och Tarm-hälsa för din del.

Du kommer senare framåt i IBS-tråden att få en detaljerad beskrivning av mig om hur du tillreder denna maträtten för att med hjälp av den kunna bygga upp och reparera dina Tarm-slemhinnor.

Jag vill nu först och främst, att du nu prövar med potatis-måltider under 7 dagar för att se hur din Magsäck och dina Tarmar kommer att reagera och därefter tar vi nästa steg.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-24, 17:34
Medlem
Hej @Jultrollet

Om jag nu tidigare har förstått dig korrekt, så skulle du påbörja dina potatis-måltider efter midsommaren och då från och med Måndagen den 22/6 2026.

Jag undrar och, om nu så varit fallet, hur har du hitintills upplevt att din Magsäck och Tarmarna har reagerat ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in