Citat:
Ursprungligen postat av
cinnamontree
Låter som du själv inte ens gått en masterutbildning på högskola om du inte ens kan känna till skillnaden mellan vad en masterstudent lärs upp inom vs en YH elev. Även om båda kan behöva läras upp på ny arbetsplats är det ju inte samma "valuta" du får med en masterstudent vs en YH student. Gedigen upplärning inom kritiskt tänkande och analys. Att kunna göra efterforskningar och skriva akademiska texter och mycket mer som en masterstudent tränas inom.
Sen beror det på vilket program personen gått på.
Det beror även på vilken sektor ditt "skrå" är inom. Om du ska anställa en person för att slå på en spik eller knappa i datorn för enklare uppgifter spelar det nog ingen roll att du anställer en YH elev
Jag har lärt mig massor av algebra och differentialekvationer, vetenskapsfilosofi och satan och hans moster under fem år. Dessutom publicerat forskning och varit med i olika forskningskonstellationer. Så nog är jag kvalificerad till min åsikt, det ska du inte oroa dig för.
Jag lovar dig att alla som nu är ”tränade” inom att skriva akademiska texter överlåter både tänkande och skrivande åt LLM:er. Tycker det låter som du behöver kliva ner från din höga häst, förmodar att du är tidig i någon av dessa tuffa akademier? Det är mycket fluff. Eftersom inga YH-studenter lyckas penetrera mitt skrå så står min hypotes kvar, att det troligen inte är så stor skillnad. Vore kul å jobba med en YH:are någon gång.