2026-07-02, 19:46
Medlem
kaerakels avatar
Inom mitt skrå tycker jag YH-utbildningar har oförtjänt dåligt rykte. Dom jag jobbar med har femåriga masterutbildningar. Att anställa en nyexad innebär ofta att utbilda någon från grunden, ungefär som LiA. Dessutom ser dom flesta exjobbet (sista halvårsarbetet innan examen) som en typ av LiA.

Nej, det är konstigt det där. Studenter är värdelösa oavsett skepnad, så varför inte ta en som pluggar två år?
Citera
2026-07-02, 20:37
Medlem
Tranquility Bass avatar
För att tanken med YH-utbildningar har frångåtts. Tanken med dessa utbildningar är att någon som arbetat några år i ett yrke ska vidareutbilda sig för att kunna göra karriär. Nu är det många som börjar en YH-utbildning direkt efter gymnasiet eller efter att man jobbat några år på McD. Fungerar säkert i några yrken men att ha praktiskt erfarenhet inom det område man utbildar sig inom YH är många gånger en förutsättning för att vara anställbar.
Citera
2026-07-02, 20:54
Medlem
Jag läste en YH-utbildning på 2år. Det var inte bara att söka in där du behövde ha läst flera kurser på gymnasienivå inom ämnet för att vara behörig samt göra arbetsprov och gå på intervju. Jag är väldigt nöjd med min utbildning och många andra jag pratag med säger att dom borde ha valt en YH-utbildning istället just för att dom ger de kunskaperna som branschen efterfrågar. LIA-praktiken var toppen då man fick använda sina kunskaper på riktigt. För många gav även LIA-praktiken jobb.
Citera
2026-07-02, 21:47
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Från en arbetsgivares sida, är det inte bättre att anställa någon som har haft LIA istället för någon som bara har suttit i skolan? Efter en LIA kan man såklart inte allt, men man har någon slags aning om vad det är man ska göra. Men jag kanske har för höga tankar om vad man gör under LIA?
Det är bra för arbetsgivaren att anställa någon som har erfarenhet av arbetet. Många ingenjörer gör ju sina examensarbeten ute på företag, och får därmed en introduktion till det. Därav att många ofta blir anställda där de gjort sitt arbete.
Citera
2026-07-03, 00:41
Medlem
Är ett stort problem inom IT att folket är rent sagt efterblivna. Någon snubbe som jobbat på lager i 10 år och har noll intresse av IT är inte tillräckligt duktig för att jobba med det på två år.

Högskola är ett litmustest, det visar att man har grundläggande intelligens och driv nog att klara av det, en YH-examen på en skitskola i Gävle där man lär sig "backendutveckling i Dotnet" är inte värt pappret det är skrivet på.

Jag skulle aldrig anställa en person som läst på YH eftersom jag aldrig någonsin har träffat en bra utvecklare därifrån. Jag har däremot träffat dussintals duktiga utvecklare som inte pluggat alls och är mer öppen för att anställa en person utan någon utbildning alls.
Citera
2026-07-03, 10:04
Medlem
HBTKuks avatar
Det beror alldeles på bransch. Siffrorna för hur många som genomgått Yh och jobbar inom yrket sedan är skyhöga.
Citera
2026-07-03, 10:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2026-07-04, 11:34
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Är ett stort problem inom IT att folket är rent sagt efterblivna. Någon snubbe som jobbat på lager i 10 år och har noll intresse av IT är inte tillräckligt duktig för att jobba med det på två år.

Högskola är ett litmustest, det visar att man har grundläggande intelligens och driv nog att klara av det, en YH-examen på en skitskola i Gävle där man lär sig "backendutveckling i Dotnet" är inte värt pappret det är skrivet på.

Jag skulle aldrig anställa en person som läst på YH eftersom jag aldrig någonsin har träffat en bra utvecklare därifrån. Jag har däremot träffat dussintals duktiga utvecklare som inte pluggat alls och är mer öppen för att anställa en person utan någon utbildning alls.

Huvudet på spiken. Har jobbat med en del som kommit via YH i branschen och nivån är inte jämförbar med de som kommit från uni.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in