2026-07-02, 12:33
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det var tack vare trovärdiga röda linjer och diplomati som vi överlevde kalla kriget. Nu har vi en situation där väst hela tiden bryter mot ryssarnas röda linjer. Deras kärnvapen avskräckning är defacto inte längre trovärdig.

Enligt deras egen kärnvapen doktrin borde de redan bombat Linköping. Att inget händer gör att våra politiker börjar ta mer risker.

Man bör vara orolig tycker jag.
Nej! Vad har du fått det ifrån? Dragit ur röven troligtvis...
Citera
2026-07-02, 13:18
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Det var tack vare trovärdiga röda linjer och diplomati som vi överlevde kalla kriget. Nu har vi en situation där väst hela tiden bryter mot ryssarnas röda linjer. Deras kärnvapen avskräckning är defacto inte längre trovärdig.

Enligt deras egen kärnvapen doktrin borde de redan bombat Linköping. Att inget händer gör att våra politiker börjar ta mer risker.

De borde ge upp inför hoten?
Är det din tanke?

Jag ser inga tendenser till farliga beslut eller risker. Men du kanske kan definiera dessa risker?
Jag ser de inte.
Citera
2026-07-02, 13:57
Medlem
Citat:

Inte alls sannolikt att Ryssland tar till kärnvapen. Man kan inte bomba i Ukraina, för det landet vill man ju själva och ryssarna lär inte vilja ha varken Krim eller Donbass nedsmutsade med radioaktivitet.

Man lär inte heller skicka kärnladdningar på helt andra länder. Börjar Ryssland kärnvapenbomba Polen eller Storbritannien så kommer man att förlora sina återstående vänner (t ex Kina).

De enda områden Ryssland kan använda kärnvapen på, med för Putin politiskt hanterbara konsekvenser, är Rysslands eget territorium eller områden som Ryssland avser behålla. Och det är Putin nog inte så intresserad av.
Citera
2026-07-02, 16:02
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Inte alls sannolikt att Ryssland tar till kärnvapen. Man kan inte bomba i Ukraina, för det landet vill man ju själva och ryssarna lär inte vilja ha varken Krim eller Donbass nedsmutsade med radioaktivitet.

Man lär inte heller skicka kärnladdningar på helt andra länder. Börjar Ryssland kärnvapenbomba Polen eller Storbritannien så kommer man att förlora sina återstående vänner (t ex Kina).

De enda områden Ryssland kan använda kärnvapen på, med för Putin politiskt hanterbara konsekvenser, är Rysslands eget territorium eller områden som Ryssland avser behålla. Och det är Putin nog inte så intresserad av.

Det enda som löser en konflikt är konstruktiva, ömsesidigt respektfulla samtal där man tar hänsyn till varandras ståndpunkter. Att hålla en pistol mot varandras huvud och hota "Jag skjuter om jag inte får som jag vill!" är idiotiskt och livsfarligt. Ändå är det den taktiken som både Ryssland och USA/EU nu kör. Det är vad Jan Öberg kallar diplomatisk analfabetism.

Ingen rationell person startar ett kärnvapenkrig men tyvärr kan katastrofen inträffa så länge kärnvapen finns och irrationella och maktgalna psykopater styr. Vad hade Hitler gjort i sin bunker om han inte bara hade en pistol att skjuta sig själv med utan också en kärnvapenknapp som hade ödelagt London, Paris och New York?
Citera
2026-07-03, 10:47
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det enda som löser en konflikt är konstruktiva, ömsesidigt respektfulla samtal där man tar hänsyn till varandras ståndpunkter.

Om nu ena parten varken är konstruktiv eller respektfull, hur ska det då gå till? I krig finns inga spelregler. Hur tror du det hade gått om man hade fredförhandlat med Hitler 1941?
Citera
2026-07-03, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det enda som löser en konflikt är konstruktiva, ömsesidigt respektfulla samtal där man tar hänsyn till varandras ståndpunkter. Att hålla en pistol mot varandras huvud och hota "Jag skjuter om jag inte får som jag vill!" är idiotiskt och livsfarligt. Ändå är det den taktiken som både Ryssland och USA/EU nu kör. Det är vad Jan Öberg kallar diplomatisk analfabetism.

Ingen rationell person startar ett kärnvapenkrig men tyvärr kan katastrofen inträffa så länge kärnvapen finns och irrationella och maktgalna psykopater styr. Vad hade Hitler gjort i sin bunker om han inte bara hade en pistol att skjuta sig själv med utan också en kärnvapenknapp som hade ödelagt London, Paris och New York?

Nu började Ryssland kriget genom att invaderade Krim och Donbass 2014, inte genom konstruktiva samtal. Ukraina har upprepade gånger försökt få till en vapenvila eller fredsförhandlingar, men det vill inte Putin. Han tar ö h t inte hänsyn till Ukrainas ståndpunkter. Går det att tala till rätta en påtänd narkoman som gör inbrott i ens hus? Varför åligger det oss men inte Ryssland att vara snälla, rationella och tillmötesgående?
Senast redigerad av gomersgotoground 2026-07-03 kl. 10:59.
Citera
2026-07-04, 15:10
Medlem
Klarlacks avatar
Krim är kört. Ryzzland är körda i botten. De har hamnat i en återvändsgränd. Enligt obekräftade uppgifter har Ryzzland börjat evakuera viktig personal och militär från Krim.

I övrigt, Ukraina har utvecklat egen kryssningsrobot FP-5 Flamingo
https://en.wikipedia.org/wiki/FP-5_Flamingo
Den väger 6 ton med en stridsspets på 1 ton! Betänk att en fulltankad Gripen väger 10 ton så är det i princip ett flygplan som kommer över Ryzzland. Väst har skamligt nog inte skickat några ballistiska missiler (bortsett ATACMS från USA) så Ukraina har tvingats sätta sig ner och utveckla sånt själva. De har nu till slut börjat använda dem. Obekräftade uppgifter gör gällande att Ryssland skjutit ner en FP-9 2 juli 2026
https://firepoint.technology/en/ballistic-missiles-fp-9
Flamingo har inga smygegenskaper så när ryssarna ser en sådan på sina skärmar är det som en Boeing Jumbojet kommer farande = väldigt lätt att skjuta ner dem. Det Ukraina nu gör är att rensa rent Krim från allt ryskt luftvärn med små AI-drönare och de är på god väg. Därefter kan de bomba sönder Kerchbron med Flamingo i lugn & ro.
Senast redigerad av Klarlack 2026-07-04 kl. 15:47.
Citera
2026-07-11, 11:46
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Krym.
Bränsle.

Ryssar har försökt med sin skuggflotta ( 😂 ) och tvingas nu ge upp detta försök.
Hur tänkte de? För någon försökte att tänka?

Utan el, bränsle, mat och vatten.
Dålig turistsäsong gissar jag.
Billiga fastigheter finns nu i en uppsjö. Rysk kvalitetsnivå, utedass i brist på förutsättningar för normal wc.

Hur länge står bron kvar?
Är den slutklämmen på 40 dagars ukrainsk specialoperation?
Själva finalen.
Har någon ett datum? 😂
Citera
2026-07-29, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Sannolikt inte. Men samtidigt är den strategiskt meningslös idag. Den blir enbart användbar för anfallskrig mot Nato-länder. Enda utvägen ut ur Svarta Havet är genom Turkiet (Bosporen) och vid en konflikt med Nato kommer flottan att vara instängd. Alla fartygen riskerar att bli "sitting ducks" som Nato-länderna kan beskjuta från havets södra och västra kuster.

Du förutsätter att Nato Turkarna skulle gå med på att stänga in Ryssarna ? Jag tvekar.
Dom skulle nog släppa ut flottan innan stängning.

Noll förtroende för Turkiets nato engagemang.
Citera
2026-07-29, 17:22
Medlem
Citat:

Tiden är sedan länge förbi då man bara kan invadera grannländer utan konsekvenser. Vadå röda linjer? Ryssland kan väl inte bara ta för sig och tro att ingen skall hjälpa det utsatta landet? Varför skulle Ryssland bomba Linköping överhuvudtaget?
Citera
2026-07-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Tiden är sedan länge förbi då man bara kan invadera grannländer utan konsekvenser. Vadå röda linjer? Ryssland kan väl inte bara ta för sig och tro att ingen skall hjälpa det utsatta landet? Varför skulle Ryssland bomba Linköping överhuvudtaget?

Utom Israel då? Eller när Saudi-Arabien anfaller Yemen?
Citera
2026-07-29, 23:53
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Om nu ena parten varken är konstruktiv eller respektfull, hur ska det då gå till? I krig finns inga spelregler. Hur tror du det hade gått om man hade fredförhandlat med Hitler 1941?
Uralmongolerna slöt en (Molotov/Ribbentrop)-pakt med honom 1939 istället.
https://threadreaderapp.com/thread/1707407873603428717.html
One of the greatest Western misunderstandings about russia is that the West believes russia is anti-German-Nazis.
russia is not. russia's trauma is that Hitler had broken Stalin-Hitler alliance and started to kill Soviets, instead of killing other nations with the Soviets.
De har aldrig haft någonting emot nazism eftersom de själva fungerar i likhet med den sortens totalitära utrensningssamhälle.
https://eupoliticalreport.com/russia-is-the-worlds-breeding-ground-for-neo-nazi-culture/
russia is the World’s Breeding Ground for Neo-Nazi Culture
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in