2026-06-26, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Kommer befolkningen på Krim kunna övertygas om att Zelensky och Ursula von der Leyen är det bästa sedan skivat bröd? Sannolikt inte. De kommer fortsätta digga Putin och Ryssland under överskådlig framtid.

De flyttar nog tillbaka till Ryssland när de får veta att deras hem kommer beslagtas och återges till de riktiga ägarna.
Citera
2026-06-26, 06:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Dumfan, om du tittar på folkmängd och produktionskapacitet i respektive land stod det klart redan vid invasionen att Ryssland skulle vinna.

Krim kommer inte att falla nu heller.

Vad vore syfte o tankeverksamhet hos någon som inleder en kommentar med titulering ”dumfan” på någon annans inlägg?

Att avsiktligt förolämpa en TS som tillför FB en synnerligen vettig frågeställning om en väldigt aktuell och mycket seriös situation.

Så onödigt och både konstigt som även vedervärdigt om någons karaktär.

En utmärkt tråds absolut mest korkade inlägg
Citera
2026-06-26, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
haha ja det är ju det som är kruxet och det jag skrev innan att det var dumt nu i efterhand att överföra Krim till den Ukrainska sovjetrepubliken. Med det säger jag inte att Ryssland idag har någon rätt att ta halvön, vill bara belysa hur Ryssen ser på saken och att de aldrig (igen) kommer låta Krim falla i fiendehand. Krim med Sevastopols flottbas är Rysslands tredje viktigaste stad, långt före tex. Vladivostok som ändå också är ytterst viktig.

Man ska inte glömma att Ryssen utkämpade mängder med krig mot turkarna för att till slut få kontroll över halvön och kunna grunda staden Sevastopol. Ryssarna ser verkligen Krim som en del av Ryssland och har alltid gjort till skillnad från resten av Ukraina som kanske på något semi-sätt kan inlemmas i "Novo-Rossyia" som Katarina den store vann från Osmanerna. Där fick vi även begreppet Potemkin-kuliss då han ska ha visat upp vackra städer och omgivningar som egentligen bara var en bluff.

Igen, jag säger inte att Ryssland har rätt till Krim men jag ser det som otänkbart att de kommer lämna halvön utan att kärnvapen används. Det är en fundamental del av Ryssland nu sedan 12 år.

Ryssarna har svårt att försvara Krim i detta nu. Krim blir en enklav likt Kaliningrad.

En ständig huvudvärk som leder till instabilitet framöver.

jag tror inte Ryssland kommer att använda kärnvapen. Det vore slutet på Ryssland som vi känner det idag.
Citera
2026-06-26, 08:35
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ingen el på Krym.

Man går nu ut och försöker lugna befolkningen med att ”åtgärder är på gång” för att återställa elen.
Det kommer inte ske, för de två kraftstationerna är utslagna.
Så, utan ström för överskådlig tid, får man råd:
Använd telefonen endast i nödläge. Dra ner ljuset. Stäng av onödiga appar.
Hjälp dina äldre grannar…

Bilköerna tillbaka till Ryssland tyder på att ryssarna inte tror på sina myndigheters löften.

Enl TASS så fungerar bankerna som vanligt. De har kontanter.
Så nu får man köpa stora plånböcker för alla sedlar. 😂
Citera
2026-06-26, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Soldaterna kommer väl att plundra civila i sann rysk anda vilket kommer att spä på hatet ännu mer..
Kommer väl… det har med största samnordiskt redan skett.
Citera
2026-06-26, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Vadå "falla"? Så länge Ukraina inte kan landsätta soldater där så spelar det ingen roll hur många lastbilar de bombar.

Även om jag inte gillar det så är jag beredd på att hålla med. Ukraina har inte soldater att sätta in för tillfället. Samtidigt så kommer kanske inte heller ryssarna ha manskap där så det kan bli ett demilitariserat område i närtid dvs 2-3 månader.
Citera
2026-06-26, 11:27
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ryssarna har svårt att försvara Krim i detta nu. Krim blir en enklav likt Kaliningrad.

En ständig huvudvärk som leder till instabilitet framöver.

jag tror inte Ryssland kommer att använda kärnvapen. Det vore slutet på Ryssland som vi känner det idag.

Ukrainas närhet till Ryssland innebär ju att beroende på lite hur vindarna blåser kan det slå åt lite olika håll också skulle det ske
Citera
2026-06-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Föreligger någon strategisk fördel för Ukraina att hålla Krim nu?

Jag ser inte varför Ukraina skulle vilja ha trupp på en så utsatt och logistiskt svår punkt. Jag gissar att de nöjer sig med att hålla Krim ogästvänligt för Ryssland och ev återtar Krim vid förhandlingsbordet.

Sevastopol är Rysslands största flottbas. Tror inte dom kommer ge upp den i första taget.
Citera
2026-06-26, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Sevastopol är Rysslands största flottbas. Tror inte dom kommer ge upp den i första taget.

Så strategiskt viktig för Ryssland men min fråga var hur viktig halvön är för Ukraina.

De behöver väl inte ha marken? De kan nöja sig med att Ryssland inte heller "har" den genom att angripa all militär logistik med drönare, utan att gå in.

Som svar på påståenden att Ryssland aldrig släpper Krim. Jag undrar om det verkligen är ett militärstrategiskt mål? Ukraina vill snarare att Ryssland spenderar sina resurser.
Citera
2026-06-26, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Så strategiskt viktig för Ryssland men min fråga var hur viktig halvön är för Ukraina.

De behöver väl inte ha marken? De kan nöja sig med att Ryssland inte heller "har" den genom att angripa all militär logistik med drönare, utan att gå in.

Som svar på påståenden att Ryssland aldrig släpper Krim. Jag undrar om det verkligen är ett militärstrategiskt mål? Ukraina vill snarare att Ryssland spenderar sina resurser.

För Ukraina är det en symbol. Man har semestrat i generationer på Krim.
Citera
2026-06-26, 12:53
Medlem
Citat:

Sannolikt inte. Men samtidigt är den strategiskt meningslös idag. Den blir enbart användbar för anfallskrig mot Nato-länder. Enda utvägen ut ur Svarta Havet är genom Turkiet (Bosporen) och vid en konflikt med Nato kommer flottan att vara instängd. Alla fartygen riskerar att bli "sitting ducks" som Nato-länderna kan beskjuta från havets södra och västra kuster.
Citera
2026-06-26, 13:16
Medlem
Vad har de för nytta av den? Ukraina sänker ju deras skepp så fort de lämnar hamnen i vilket fall.
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in