2026-07-02, 15:15
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Du vänjer dig. Men det här är anledningen till att det finns en stor passion för äldre bilar då de oftare (generellt) kommunicerar mer med föraren på gott och ont. Samtidigt är de ännu svårare att köra.

Det är fullt normalt att känna sig frustrerad med alla reglage i början. Känner du att koppling och växelspak mest är "irriterande" så kan du överväga att ta automatkörkort. Har du inget bilintresse så finns ingen skam i det. Förutom att du är en jävla fjolla , skämt åsido ta det lugnt och ta möjligheten att utveckla lite ödmjukhet, du kommer ha nytta av det i livet.
Tack! Får väl skaffa mig en gammal going och se hur bra dem faktiskt är.
Citera
2026-07-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper69
Att dem stoppar av sig själv för att jag glömmer att hålla ner kopplingen när jag bromsar? hela tiden, vilket är varför det är synd att vi inte har någon automat bil. Redan märkt att det här med att växla manuellt inte är för mig.
Alla som övningskört manuell bil tyckte det var skitkobbigt att växla första gången. Snart nog vänjer man sig. Det verkar som att du tror att om du inte lärt dig vid första tillfället kommer du aldrig lära dig.

Jag tyckte också det kändes hopplöst första gången men när jag tog körkort för 20+ år sedan fanns liksom inte manuell som alternativ. Så det var liksom inte annat än att nöta tills man kunde. När man väl lärt sig är det inget man tänker på, man bara gör det, men det tar ett antal timmar.

Det är inte för skojs skull som folk tar många körlektioner och övningskör många mil privat, utan för att det behövs för att vänja sig vid körningen och trafiken.
Citera
2026-07-02, 15:19
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Så man får inte klaga lite när ens förväntningar inte levererar alls? Klart erfarenhet kommer med tiden. Men det betyder inte att jag måste acceptera en ratt med ingen känsla eller känsliga gaspedaler.

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår dina negativa känslor, men det är för att jag inte kan sätta mig in i vilka dina förväntningar var.

Jag har visserligen aldrig kört en V70 av den modellen du övningskör med, så vitt jag kan minnas, de kanske är vidriga att köra, vad vet jag? däremot har jag kört andra bilar med samma motor, en citroen C3 bland annat och då är bilen riktigt pigg.

Jag tycker att du ska fortsätta övningsköra med farsan i V70, få lite känsla för feeling, när du känner att du börjar få kläm på det mest grundläggande kan du ju börja ta körlektioner för att bibehålla brant inlärningskurva.

Jag gillar att köra bil, alla typer av bilar har sin charm, stötiga i fjädringen, svampiga och gungande i dito, snabba bilar, slöa husbilar. Automat, manuell, el, bensin eller diesel.

Får jag välja kör jag helst Subaru, för jag gillar känslan i ratten på alla Subaru jag någonsin kört, där kan man verkligen säga att man har kontakt mellan handflatan och vägbeläggningen.

Med det sagt: Bilen ska främst ses som ett transportmedel, med B-Körkort har man avsevärt bättre möjlighet att skaffa jobb och vara till nytta för sina vänner och bekanta, skjutsa dina föräldrar till och från ett restaurangbesök exempelvis, då spelar känsla i reglage mindre roll.
Citera
2026-07-02, 15:24
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Vill farsan övningsköra med dig och inte är en idiot så finns det ingen anledning att ta lektioner. Det du behöver är timmar bakom ratten, vem som sitter bredvid spelar mindre roll.
Även om det är bra att få timmar bakom ratten utan att lägga ned en förmögenhet är viktigt men körskolan lär ut detaljer som annars lätt kan bli till en dålig vana…
Citera
2026-07-02, 15:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Seriöst? Man kan vara i 4an så länge kopplingen är nere? Till och med i 0kmh? Och sen lägger man bara i ettan? Hade ingen aning. Tack för tipset! ska testa det senare när jag kör igen.
Lär man sig inte detta på typ första teorilektionen? Förstår du hur motor, koppling och växellåda fungerar och samverkar? Om inte blir det ju svårt att använda dem korrekt?
Citera
2026-07-02, 15:31
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ska tänka på det. Inte tagit så många lektioner pga kostanden som du påpekade. Men allt är ju dyrt när det kommer till bilar så får väl bara bita ihop och ta lektionerna. Bestämmer man själv vad det är man vill träna på?
Ja det kan man göra. Oftast så ser dem ganska snabbt vart du brister så det är bra låta dem styra lektionen. Som sagt, detta är en investering för livet. Ta inte genvägar för det kommer bara bita dig i arslet sen. Sen kan du trösta dig med att de flesta bilar idag är automat så du slipper tråkiga växellådan sen. Det är ett krav jag själv alltid har på mina bilar.
Citera
2026-07-02, 15:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
5-10 timmar? Sjukt egentligen. Tycker inte det borde vara så jävla komplicerat. Jag får väl ta och spendera en hel lektion där jag lär mig att växla och inget annat.
Det är helt klart svårare än du tror, aldrig under 4 timmar heltidsväxlande innan man kan handväxla bra. Ändå rätt mycket att hålla reda på samtidigt som man ska se alla trafikanter och vägen.
Citera
2026-07-02, 15:58
Medlem
Citat:
Så man får inte klaga lite när ens förväntningar inte levererar alls? Klart erfarenhet kommer med tiden. Men det betyder inte att jag måste acceptera en ratt med ingen känsla eller känsliga gaspedaler.

När jag var ung och tog körkort var det äldre bilar som gällde (80-talet) och var van med min
gamla Volvo 144 och Opel Manta, kommer ihåg första gången när jag lånade min farsas nästan
nya Mersa.... Vilken chock på finkänslighet, där var det fingertoppskänsla på bromsarna.
Nu mer än 40 år senare har jag rattat så många olika fordon men jag längta t-baks till min
gamla Manta som var helt underbar. Espriten står för det mesta i garaget nuförtiden och kör
tantens Passat istället när det måste köras bil.
Citera
2026-07-02, 16:07
Medlem
Citat:
Övningskör för tillfället i en manuell 2011 Volvo v70 p3 DRIVe med 108 hk och 240 Nm vridmoment. Så det är ingen sportbil direkt, men en väldigt vanlig en i Sverige i alla fall.

Jag ska gå rakt på sak. Pedalerna är ett jävla hån. Har trott hela mitt liv att lägga gasen i botten krävde lite kraft, men så är det ju inte alls. Jag måste aktivt tänka på hur mycket jag trycker på gaspedalen varje sekund för att inte trycka ner den för hårt. Samma problem har jag med bromsen. Jag trodde folk tyckte det var roligt att åka bil, kan någon här berätta för mig vad det är som är så roligt med pedaler som man knappt kan känna och som inte väger nånting?

Vägen känner man då fan inte genom ratten. Volvo bytte ju till EPS (Electric Power Steering) runt 2008 tror jag. Tydligen ska HPS (Hydraulic Power Steering) vara bättre för väg känsla, men alla moderna bilar verkar ha EPS, det har varit en besvikelse också. Jag känner mig helt frånkopplad från bilen, känns inte naturligt.

Jag måste ta upp växlingen också, för jag tycker verkligheten jämfört med allt jag hört från folk på diverse forum är skrattretande. Många online har sagt att man blir "one with the car" när man kör manuell. Jag har inget att jämföra det med då jag bara kört manuell, men jag tycker det bara är en jobbig grej som gör mig mindre fokuserad på vägen och allt annat som händer runt om kring mig.

Finns det någon som känner som mig? Om inte, vad är det ni gillar med bilar? Känns som att dem flesta antingen älskar att köra bil och meka med bilar, eller tolererar det i alla fall. Men som det ser ut just nu vet jag inte om jag någonsin kommer ens kunna tolerera det här. Tyvärr bor jag inte i storstad så kollektivtrafiken är åt helvete.

När du övningskör så ska du köra som om du körde mormor till den lokala kyrkan, inte gasa, bromsa tvärt, följa alla regler, köra snarare 10 kilometer under hastighetsgränsen och släppa förbi fotgängare som är 5 meter från övergångstället.

Om du inte gillar denna bilen så kommer du ha tid att prova andra bilar senare.
Citera
2026-07-02, 16:07
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Jo så är det nog, men jag är väldigt besviken på alla lögner jag hört om hur "kul" det är att köra bil. Hur jävla kul är det att gasa som att man har ett ägg under foten? För det är så man ska tänka tydligen. Är det verkligen något du finner roligt, eller ska jag glömma min idé om att ha kul på vägen, och bara acceptera bilar som transport?
Jag gillar att köra bil. Det har jag alltid gjort. Allt fädu tycker är svårt nu blir ryggmärg efter ett tag.

Swisha fram på serpentinvägar, accelerera.. mums.
Citera
2026-07-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Även om det är bra att få timmar bakom ratten utan att lägga ned en förmögenhet är viktigt men körskolan lär ut detaljer som annars lätt kan bli till en dålig vana…
Låter som en floskel en körskola har hittat på för sitt egna självberättigande. Vad är det för detaljer en körskola skulle lära ut som en normalbegåvad och engagerad pappa skulle missa menar du?
Citera
2026-07-02, 17:19
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Låter som en floskel en körskola har hittat på för sitt egna självberättigande. Vad är det för detaljer en körskola skulle lära ut som en normalbegåvad och engagerad pappa skulle missa menar du?
Och ändå finns körskolor…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in