2026-07-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Att sätta en artonåring med nollkoll i en automatväxlad bil är att göra honom en stor björntjänst.

Håller med om att det vore en björntjänst att säga till Jesper att ge upp direkt, därför skrev jag att han kunde börja fundera på automat om han inte lyckats ta körkortet efter 5 uppkörningsförsök. Även om det inte är så svårt att köra med spak är det inte alla som kopplar och ibland är det lika bra att ge upp.

Sen vet vi ju inte heller vad för bilar som finns att tillgå. Nu vet vi ju bara att ts kört en V70 med lite drygt 100hk, känns inte som att det kommer krävas allt för mycket för att vilja bli motorburen ungdom.
Citera
2026-07-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper69
Ja, jag förstår väl det. Men jag var inte beredd på att jag måste tänka på att INTE köra för fort. Trodde det var en stor grej med gasen i botten, men gasen ligger fan i botten hela tiden om jag inte aktivt tänker på det, det irriterar mig hittills. Men det blir väl bättre efter övning. Du verkar gilla manuella bilar, är dem verkligen så mycket bättre än automat?
Det enkla svaret är nej, en modern automat är bättre än manuell framförallt om den har paddar för att växla manuellt. Jag gillar ändå känslan i en manuell bättre och kan jag inte styra kopplingen själv så känner jag mig aningen vilsen bakom ratten.

Jag gillar dock så manuella bilar som möjligt, ofta använder jag inte ens automatiken för vindrutetorkarna utan trycker på spaken för varje enskild torkning som en jävla idiot.

Övning ger för övrigt som bekant färdighet.
Citera
2026-07-01, 22:37
Medlem
Belters avatar
Citat:
Den gör väl det. Men jag är ingen uppmärksam grabb heller. Dagdrömmer mycket. Vet därför inte om att köra bil någonsin kommer vara en lugn eller rolig upplevelse för mig. Då jag mest känner mig stressad över inte bara pedalerna och växlingen, utan också att behöva stanna överallt och se mig för.
Precis, var uppmärksam och anpassa din körning därefter. Vad du vill är helt oväsentligt utan det är vad du ska göra som är det viktiga.
Citera
2026-07-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ser fan inte fram emot att lägga ner flera tusenlappar på dem där "lektionerna." Övningskör hellre så mycket som möjligt med farsan för att lära mig snabbare och slösa mindre pengar. Får se hur det går.
Vill farsan övningsköra med dig och inte är en idiot så finns det ingen anledning att ta lektioner. Det du behöver är timmar bakom ratten, vem som sitter bredvid spelar mindre roll.
Citera
2026-07-01, 22:41
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Just det övningskörningen är till för, lära sig växla och koppla utan att tänka på det tillslut. När det sitter så kan man fokusera helt på trafiken och säkerhet osv

Håller med om körkänsla på nyare bilar, däremot är väl Volvo inte de kör gladaste i styrningen ändå
Så är det väl. Men om jag förstår rätt så har ju nästan alla bilar EPS. Hör från BMW entusiaster att moderna BMW bilar är inte heller något att ha.
Citera
2026-07-01, 22:43
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Det är svårt i början för alla. Fortsätt träna.

Du ska känna att du klarar av att köra bilen innan ni ger er ut i trafiken. I trafiken har du en massa oberäkneliga psykopater omkring dig som du inte kan lita på. Då behöver du åtminstone kunna köra.

Trust me, polletten kommer trilla ned om ett tag. Bara nöt.
Jo jag hoppas verkligen det. Och ja, psykopatiska förare finns det gott om!
Citera
2026-07-01, 22:46
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
En Tesla vore nog något för dig. Vad tänker du annars att du gillar för bilar utöver att du inte gillar att växla.
Alltså jag har ingen aning. Har hört mycket bra kring BMW till exempel, men efter besvikelsen från all övningskörning börjar det kännas som att bilar överlag är ytterst överskattade på online forum och från entusiaster i verkligheten jämfört med hur roligt det faktiskt är att köra dem. Alla pratar som att dem kör på Nurburgring varje dag liksom. Men i verkligheten är det ju mest trafik man sitter i. Inte mycket kör glädje i det även om du har en Porsche 911 liksom.

Varför skulle Tesla passa mig?
Citera
2026-07-01, 22:47
Medlem
Citat:
Så är det väl. Men om jag förstår rätt så har ju nästan alla bilar EPS. Hör från BMW entusiaster att moderna BMW bilar är inte heller något att ha.
EPS är enligt mig en av de tråkigare sakerna med moderna bilar. Samtidigt är det kanske inte något man ska lägga allt för mycket fokus på, skillnaden är trots allt subtil.
Citera
2026-07-01, 22:48
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.D.R
Vadå växla ner? Tryck ner kopplingen och bromsa, lägg sen i växel och kör?
Min Engelska är nog fan bättre än min Svenska vid det här laget haha! Jag pratar om "downshifting." Att gå från trean till tvåan till exempel. I en automat så bromsar man väl bara? Med manuella bilar måste man ner med kopplingen, växla från trean till tvåan till ettan, och hålla i kopplingen så man inte får det dära "kärringstop" eller vad det nu heter. Fattar du nu vad jag menade?
Citera
2026-07-01, 22:50
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Låter som buss är något för dig.
Eller lite väl höga förväntningar / dröm

Bilen tar dig framåt
Jo, bil älskare pratar ju om manuella bilar som om det vore någon andlig upplevelse att köra dem. Sånt där "one with the car" prat som jag tog upp innan. Så klart att mina förväntningar var höga. Det är väl som du säger, bilen tar mig framåt. Det kanske inte ska vara mer än så.
Citera
2026-07-01, 22:55
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Det enkla svaret är nej, en modern automat är bättre än manuell framförallt om den har paddar för att växla manuellt. Jag gillar ändå känslan i en manuell bättre och kan jag inte styra kopplingen själv så känner jag mig aningen vilsen bakom ratten.

Jag gillar dock så manuella bilar som möjligt, ofta använder jag inte ens automatiken för vindrutetorkarna utan trycker på spaken för varje enskild torkning som en jävla idiot.

Övning ger för övrigt som bekant färdighet.
Märkligt. Känns som att man skulle känna sig mer vilsen med manuell. Varför känns det som att så många verkar tycka att det är viktigt att kunna kontrollera vilken växel man använder? Många klagar på att automat bilar byter växel för mycket eller i fel tillfällen. Men känner man verkligen det?
Citera
2026-07-01, 22:57
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
EPS är enligt mig en av de tråkigare sakerna med moderna bilar. Samtidigt är det kanske inte något man ska lägga allt för mycket fokus på, skillnaden är trots allt subtil.
Den är det alltså? Jag har fått så många olika svar på det här. Många säger att HPS är så jävla mycket bättre och att man känner allt som däcken gör och vad för slags väg man kör på osv. Sen finns det dem som du som säger just att den är subtil. Jag kommer väl behöva testa både HPS och EPS i olika fordon när jag får chansen för att se skillnaden själv. Kanske beror på vad det är för bil också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in