2026-07-02, 14:50
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det är en vanesak. Efter ett tag behöver du inte använda någon tankekraft för att hålla jämn gas.

Med det sagt är alla bilar olika.
Jo så är det nog, men jag är väldigt besviken på alla lögner jag hört om hur "kul" det är att köra bil. Hur jävla kul är det att gasa som att man har ett ägg under foten? För det är så man ska tänka tydligen. Är det verkligen något du finner roligt, eller ska jag glömma min idé om att ha kul på vägen, och bara acceptera bilar som transport?
Citera
2026-07-02, 14:52
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Lyssna på din handledare och försök få in känslan med pedaler, växelspak och ratt. Är man normalt funtad så kan man faktiskt lära sig detta och få allt att fungera i en sömnlös körning som är riktigt bekväm.

Vill du känna av pedaler, ha motstånd i ratten och växlar du får knacka i så skaffa en bil från tidigt 80-tal så ska du se.
Har en del problem med ångest men tror inte jag är störd nog för att aldrig kunna lära mig att köra. Vad för bilar rekommenderar du från 80-talet? Volvo 240? Gammal Merca Turbodiesel kanske? OM617 motorn ska ju vara odödlig.
Citera
2026-07-02, 14:56
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Du har kört typ en av de tråkigaste bilarna att köra på väg.. En Volvo V70 är astråkig i styrkänsla precision osv. Inte konstigt att du tröttnat innan du ens börjat..

BMW brukade ha en riktigt skön körkänsla. Prova en BMW 530i (eller varför inte en diesel 530d), från typ 2002 (E39). Manuell helst. Du kommer förstå grejen då.

Om man gillar "rymdskeppskänsla" dvs automat med mycket mums under huven, utan att förstöra vägkänsla, testa en Mercedes S klass (W221) med minst V8an under huven ( S 500), år 2006-2013.

Aja, det jag vill ha sagt är att det ju finns många olika bilar, och sen har man ju olika preferenser..
Testa mer!
Jo, men man ser ju en jävla massa ungar i deras v70 bilar och dem verkar ju älska att åka runt. Och har hört mycket bra om Volvo hela mitt liv så blev ju förvånad av hur dött allt kändes med ratten och pedaler man knappt kan trycka på utan att få gasen i botten.

Ska tänka på e39. Finns några lagom billiga på blocket och jo, det ska ju vara en av de bästa bilarna någonsin enligt internet forum. Är manuell verkligen så mycket bättre än automat däremot? Vet inte om jag orkar hålla på med manuella bilar i stadskörning och sånt. W221 är alldeles för dyrt tyvärr.
Citera
2026-07-02, 14:58
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Det verkar som att du är en av dom som inte ska köra bil,, klagar på allt innan du lärt dig något.
Erfarenhet är något som kommer med tiden.
Så man får inte klaga lite när ens förväntningar inte levererar alls? Klart erfarenhet kommer med tiden. Men det betyder inte att jag måste acceptera en ratt med ingen känsla eller känsliga gaspedaler.
Citera
2026-07-02, 15:00
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Jeppe, alla nybörjare får motorstopp. De flesta tränar vidare. Du verkar mest skriva en kravlista på hur bilen borde anpassa sig efter dig. Kanske TikTok är mer din grej?
Aldrig använt TikTok i mitt liv. Och jag har aldrig sagt att jag inte ska träna vidare. Ville bara dela med mig av min frustration för jag försöker förstå varför folk älskar att köra bil och lägger ner så mycket pengar på det. Varför jag kanske borde fortsätta istället för att ge upp. Varför pedalerna och ratten är som den är etc. Din kommentar tillför inte mycket av nytta måste jag säga.
Citera
2026-07-02, 15:02
Medlem
israelisinnocents avatar
Använder farthållare så ofta jag kan
Går rätt bra att ändra hastighet
Brukar vara att om man håller inne någon sekund ändras det +-10 steg
Citera
2026-07-02, 15:03
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Jag ångrar jag inte körde mer med körskolan. Pappor i all ära men körskolelärare ser snabbt var du brister och ger bra råd som i längden blir ovärdeliga. Fattar att det är dyrt men det är också dyrt ta sig ut i trafiken utan att kunna köra bil. Körskolans bilar är dessutom bättre kvalitét. Min bild är att de som får körkort via körskola är betydligt duktigare förare än de som hemskolas. Jag skulle redan nu ta lite smålektioner och se vad de har för feedback. Det är också bra exponera sig till olika bilar.
Ska tänka på det. Inte tagit så många lektioner pga kostanden som du påpekade. Men allt är ju dyrt när det kommer till bilar så får väl bara bita ihop och ta lektionerna. Bestämmer man själv vad det är man vill träna på?
Citera
2026-07-02, 15:04
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.D.R
Säg att du kommer åkandes i 80 kmh på 4 ans växel och du ser framför dig att det kommer en korsning som du måste stanna vid. Tryck då ned kopplingen och stanna, håll inne kopplingen hela tiden. När utsikten är klar lägg i 1ans växel och kör. Förstår du nu hur jag menar? Du behöver inte gå från 4an till 3an till 2an till 1an

(Edit: känns som jag missförstår dig kanske)
Seriöst? Man kan vara i 4an så länge kopplingen är nere? Till och med i 0kmh? Och sen lägger man bara i ettan? Hade ingen aning. Tack för tipset! ska testa det senare när jag kör igen.
Citera
2026-07-02, 15:08
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Skaffa en E39 BMW M5 att övningsköra med istället så ska du se på grejer. Soppan är inte gratis menmen.
Det hade vart nåt! Kan du köpa den åt mig eller? Ni har rekommenderat e39 M5 och Merca G 63 AMG. Har ni ens råd med dem här bilarna själva
Citera
2026-07-02, 15:10
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Övningskör i Sveriges tråkigaste bil.
Klagar på att bilkörning är tråkigt.
Sveriges mest vanliga också. Och folk älskar ju Volvo. Alltid sett sådana där "FUCK YOU I DRIVE A VOLVO" hoodies och skit. Trodde det skulle finnas någon körglädje. Men nu vet jag att jag ska skita i att skaffa en v70 framöver om jag får körkortet.
Citera
2026-07-02, 15:12
Medlem
Jesper69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det tar 5-10 timmar innan man som nybörjare kan gasa och växla.

En extra svårväxlad bil kan nog ta några timmar till.

Alternativet är att betala i körskola för att lära sig växla i deras nyare bilar, men det kostar ju minst 5000 kr.
5-10 timmar? Sjukt egentligen. Tycker inte det borde vara så jävla komplicerat. Jag får väl ta och spendera en hel lektion där jag lär mig att växla och inget annat.
Citera
2026-07-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper69
Jo så är det nog, men jag är väldigt besviken på alla lögner jag hört om hur "kul" det är att köra bil. Hur jävla kul är det att gasa som att man har ett ägg under foten? För det är så man ska tänka tydligen. Är det verkligen något du finner roligt, eller ska jag glömma min idé om att ha kul på vägen, och bara acceptera bilar som transport?
Det där handlar nog mycket om vad man är van vid.
Som gammal gubbe så skaffade man sig en moppe när man var 13 och började köra traktor nåt år tidigare. Så man lärde sig att växla och hur fordonen fungerade från grunden.
Så att hoppa från Grållen man fick dubbeltrampa och 0.8 BHP Moppe till att köra Saab 96 och farsans 240 var ett lyft i sig själv. Hur lätt det var att växla responsen på gasen och bromsar som faktiskt tog ner farten var kul
Men det är väl erfarenheter du saknar.
Nu övningskör du i en ganska tråkig bil som är framtagen för transporter så körkänslan är minimal, men det krävs att du övar för att få fram det roliga med att köra bil.
Men det krävs nog lite intresse hur bilen fungerar och hur den skall framföras om du skall få fram lustkänslan just att framföra en bil.
Men jag märker på dagens ungdomar att den har minskat och man är mer van att spela datorspel etc. vilket är helt andra erfarenheter: Personligen tror jag motorintresset kommer att dala med er generation, så du får nog inrikta dig på att det blir ett rent transportmedel för dig och inte en "hobby".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in