2026-06-23, 16:01
Medlem
baradumheters avatar
Ser att jag behöver fetmarkera övningarna när jag skriver passen samt skriva någon notis bredvid seten om hur jag har ökat, tex

Lutande bänkpress (2)
3*80 (+ 10 kg)
7*60 (+ 1 rep och 10 kg)

Blir lite snyggare och enklare att läsa
Citera
2026-06-25, 14:42
Medlem
baradumheters avatar
Utsida axlar med kablar
2 set
Hammercurls med rep
6*24
8*17
Sittande bencurl
4*76
6*56
Hyperextencions
5*10
Stela marklyft
6*120
Benspark
5*68
7*54
Sumo benpress
5*150
8*100

Ingen lust till att tvinga i mig mat nu i värmen, så hamnar på underskott vissa dagar och därför lite lägre volym för benen. Tanken var också hip thrusters istället för hyperextencions. Men är lite bök att få till den så tog en liten genväg 😇.
Citera
2026-06-26, 20:17
Medlem
baradumheters avatar
Högt lutande bänkpress (3)
3*65
8*45
Lätt lutande bänkpress (1)
3*80
7*60
Smal bänkpress (0)
2*60
5*40
Maskindips
3*60
5*40
High row
5*50
7*40
8*30
Maskinrodd med bröststöd
4*55
5*45
7*35

Failade hårt på första setet i smal bänkpress och axeln sa ifrån ordentligt. Får se hur det känns imorgon, nu när jag är kall i kroppen känns det fortfarande 😭.

Blev lite stressad mot slutet av passet så blev ett extra set på ryggövningarna istället för en till övning. Skippade även vader pga det.
Citera
2026-06-29, 17:01
Medlem
baradumheters avatar
Suck.. axeln gör verkligen skitont, gått två dagar och inte blivit bättre. Om det fortsätter såhär veckan ut så blir det att kolla upp det.

Har haft en hel del problem med axlarna tidigare, vilket suger! Gjorde ont vid smal bänkpressen i fredags och borde ha avslutat passet då istället för att köra på. Gjorde inte alls ont när jag körde rygg, men ändå.. lätt att vara efterklok!

Ska till gymmet imorgon och träna ben. Får se om marklyft är möjligt lika så pendulum/benpress.
Citera
2026-06-30, 15:01
Medlem
Eldamyckes avatar
Fasen så trist, hoppas et lägger sig och du kan köra på.
Citera
2026-07-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baradumheter
Suck.. axeln gör verkligen skitont, gått två dagar och inte blivit bättre. Om det fortsätter såhär veckan ut så blir det att kolla upp det.

Har haft en hel del problem med axlarna tidigare, vilket suger! Gjorde ont vid smal bänkpressen i fredags och borde ha avslutat passet då istället för att köra på. Gjorde inte alls ont när jag körde rygg, men ändå.. lätt att vara efterklok!

Ska till gymmet imorgon och träna ben. Får se om marklyft är möjligt lika så pendulum/benpress.

Tråkigt med skador. Rekommenderar att du tar tag i det fortast möjligaste. Är ganska tråkigt att behöva rehaba men i längden kommer det löna sig.

Du verkar köra mycket pressar så kan vara för mycket och eventuellt att problemet ursprungar sig i motsatt sida eller att det läcker stabilitet någon annanstans.

Hoppas det inte är någon större skada!
Citera
2026-07-02, 10:25
Medlem
Citat:

Menar inte att göra något påhopp nu men relaterat till vår diskussion i en annan tråd så kanske det är för mycket volym för dina främre axlar.

Tycker att du ska fundera på att sprida ut volymen mer om du vill envisas med att ha med så mycket pressar. Det är inte värt att hålla på att skada sig och riskera att sluta med träningen pga skador.
Citera
2026-07-02, 15:01
Medlem
baradumheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Fasen så trist, hoppas et lägger sig och du kan köra på.
Mhm, inte jättekul 🤷‍♂️😭

Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Tråkigt med skador. Rekommenderar att du tar tag i det fortast möjligaste. Är ganska tråkigt att behöva rehaba men i längden kommer det löna sig.

Du verkar köra mycket pressar så kan vara för mycket och eventuellt att problemet ursprungar sig i motsatt sida eller att det läcker stabilitet någon annanstans.

Hoppas det inte är någon större skada!

Citat:
Ursprungligen postat av HoppaRunt
Menar inte att göra något påhopp nu men relaterat till vår diskussion i en annan tråd så kanske det är för mycket volym för dina främre axlar.

Tycker att du ska fundera på att sprida ut volymen mer om du vill envisas med att ha med så mycket pressar. Det är inte värt att hålla på att skada sig och riskera att sluta med träningen pga skador.
Vi kan fortsätta diskussionen om du vill. Men att du anser sex set pressar 1 RIR. 1-2 gånger i veckan är så mycket att jag skadar mig pga det? 😅
Citera
2026-07-03, 06:23
Medlem
Citat:
Mhm, inte jättekul 🤷‍♂️😭

Vi kan fortsätta diskussionen om du vill. Men att du anser sex set pressar 1 RIR. 1-2 gånger i veckan är så mycket att jag skadar mig pga det? 😅

Nu skedde det på 3e övningen men du kör ju även Dips så 8 set blir det. Du kör relativt hårt om det är 1 rir, börjar med tungt set och sedan medeltungt.
Så varför kan det inte vara anledningen?
Volymen kanske inte är så mycket för 1 vecka men kan vara det när alla set är samtidigt.

Sen finns det ju självklart andra faktorer. Du kanske inte var tillräckligt återhämtad, du kanske blev trött i ryggen och tappade formen, använder en teknik som gör axeln mer utsatt, hade otur och kom fel i vinkeln.

Jag hade själv inte pallat köra så många pressar i sträck. Därför föredrar jag personligen att varva övningar. Men vet att andra föredrar köra så som du gör.

Jag spekulerar bara. Du kan ha ett väldigt bra svar på vad det berodde på att du skadade dig som jag inte har berört.
Citera
2026-07-03, 11:20
Medlem
baradumheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoppaRunt
Nu skedde det på 3e övningen men du kör ju även Dips så 8 set blir det. Du kör relativt hårt om det är 1 rir, börjar med tungt set och sedan medeltungt.
Så varför kan det inte vara anledningen?
Volymen kanske inte är så mycket för 1 vecka men kan vara det när alla set är samtidigt.

Sen finns det ju självklart andra faktorer. Du kanske inte var tillräckligt återhämtad, du kanske blev trött i ryggen och tappade formen, använder en teknik som gör axeln mer utsatt, hade otur och kom fel i vinkeln.

Jag hade själv inte pallat köra så många pressar i sträck. Därför föredrar jag personligen att varva övningar. Men vet att andra föredrar köra så som du gör.

Jag spekulerar bara. Du kan ha ett väldigt bra svar på vad det berodde på att du skadade dig som jag inte har berört.
Eller så är det en gammal skada som gör sig påmind? Kom på under min rehab i veckan att jag slarvade med uppvärmningen och körde aldrig utåt och innåt rotationer innan pressarna.

Nej, denna volymen är verkligen inte hög på något sätt.

Ja men att du kör övningar i den följden som du gör är inget för mig, vet faktiskt ingen som kör så.. Att köra sex-åtta set uppdelat på tre-fyra övningar vet jag ingen som har något prolem med faktiskt.
Citera
2026-07-05, 14:02
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Tråkigt med axelproblem! Jag har själv efter år av slarvande fått justera mitt träningsschema så jag tränar runt problemen. Det bästa är såklart att adressera skadan och åtgärda den. Så arbetar dock inte en riktig man. En riktig man biter ihop. På min lista över bannade övningar finns bl.a. bänkpress (såväl smal som konventionell), alla former av axelpress (eventuellt kan lätta Arnoldpressar fungera - har inte testat) och chins/pullups.

Som tur är finns det en hel arsenal av övningar som går att köra istället. För min del har frånvaron av pressar frisatt tid åt varianter av sidolyft istället. Det gör faktiskt, enligt mig, mer för utseendet än militärpress.
Citera
2026-07-07, 15:18
Medlem
baradumheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Tråkigt med axelproblem! Jag har själv efter år av slarvande fått justera mitt träningsschema så jag tränar runt problemen. Det bästa är såklart att adressera skadan och åtgärda den. Så arbetar dock inte en riktig man. En riktig man biter ihop. På min lista över bannade övningar finns bl.a. bänkpress (såväl smal som konventionell), alla former av axelpress (eventuellt kan lätta Arnoldpressar fungera - har inte testat) och chins/pullups.

Som tur är finns det en hel arsenal av övningar som går att köra istället. För min del har frånvaron av pressar frisatt tid åt varianter av sidolyft istället. Det gör faktiskt, enligt mig, mer för utseendet än militärpress.
Jag var en äkta man i tio dagar, sen gick jag till naprapaten . Har gått till samma naprapat dom senaste tio+ åren, och vet att han är bäst. Blir kanske ett återbesök om jag känner att det behövs om två veckor isch.

Gjorde ultraljud, stämde av rörligheten och styrkan samt fick loss lite spänningar. Blev även tejpad.

Inget som var trasigt, men finns en historia av nästan 20 år på gymmet innött där inne .

Kommer inte ihåg exakt vad han sa, men troligtvis infraspinatus som är den svaga länken. Inte blivit bättre på de tio dagar som gått, ev lite sämre efter jag kört för tungt på mina rehabövningar. Men idag (dagen efter besöket) är det faktiskt lite bättre, absolut så att jag känner skillnad men inte alls bra.

Edit, något konkret, innan besöket kändes isometriska utåtrotationer av och nu efter inte alls.
Senast redigerad av baradumheter 2026-07-07 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in