2026-07-02, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Fransmän gillar papper. Så allt är i utskrivet. Men ofta går det att prata med någon för att få kontakt och lösa saker. Jag lyckades på knagglig franska få till ett hyreskontrakt (förstahand) i Paris. Det skulle vara omöjligt enligt mina bekanta typ.

Me. Det borde inte vara omöjligt att få jobb i Antibes. Men det kan vara ganska hårt socialt klimat där har jag hört.

Det var därför min pojkvän tänkte hjälpa till men vill inte att han ska tänka att han är någon flyttfirma och hjälporganisation utan vill klara mig på eget håll.

Dessutom vill jag själv kunna fixa mitt eget jobb så jag anställs på mitt CV. Han är dock ifrån Antibes och fransk så han har säkert stort socialt nätverk där. Sett att Paris har fler jobb att söka men kan lika gärna stanna i Sverige då. Vill inte till Paris. Otrevligt folk och väldigt ensamt klimat
Citera
2026-07-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Kär i en man därifrån och vill flytta dit. Han är ifrån södra Frankrike. Han är etniskt fransk.

Erbjudit sig att hitta jobb och att jag kan få boende hos honom men avböjt utan vill stå på egna ben. Jag trivs också väldigt bra i Frankrike.

Vet att många gjort resan tidigare som mig i Sverige så jag är inte ensam om denna sak.

Jag skulle klassa den flytten som ett rejält högriskprojekt. Kär i en fransman, det bådar inte gott tillsammans med språket fransk mentalitet och ett land som är nerlusat med afrikanska och arabiska invandrare, nä ställ in bara.
Citera
2026-07-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Jag skulle klassa den flytten som ett rejält högriskprojekt. Kär i en fransman, det bådar inte gott tillsammans med språket fransk mentalitet och ett land som är nerlusat med afrikanska och arabiska invandrare, nä ställ in bara.

Nej
Kommer inte ställa in oavsett hur det går. Gillar jag inte läger så åker jag vidare till Spanien och om inte så är det Portugal men Sverige är ett nej
Citera
2026-07-02, 12:06
Medlem
Läs lite bodil malmsten så får du en bild av Finistère åtminstone.

Fransmän kan vara ganska knepiga, men att förstå språket underlättar enormt. Fransmännen lär sig tidigt att känna vörnad och stolthet över sin historia och kultur (även den samtida) där fransmännen har en helt annan attityd än svenskar. Om du tänkte umgås i normala, någorlunda bildade medelklasskretsar så är ett tips att läsa på lite extra om franska filosofer, kompositörer och författare för att smälta in. De har även en arbetarklass med starka band till facket som sätter en ära i rättshaveristiskt kaos och kravaller så fort regeringen försöker smyga in en ofördelaktig lagändring, så ska du hänga med bönder så gäller det att sympatisera med revolutionära tendenser.
Citera
2026-07-02, 12:52
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Det var därför min pojkvän tänkte hjälpa till men vill inte att han ska tänka att han är någon flyttfirma och hjälporganisation utan vill klara mig på eget håll.

Dessutom vill jag själv kunna fixa mitt eget jobb så jag anställs på mitt CV. Han är dock ifrån Antibes och fransk så han har säkert stort socialt nätverk där. Sett att Paris har fler jobb att söka men kan lika gärna stanna i Sverige då. Vill inte till Paris. Otrevligt folk och väldigt ensamt klimat

Det finns trevligt folk där med, och skulle nog säga att Stockholm är kallare både klimatmässigt men även socialt. Som utlänning att komma i kontakt med svenskar och bli en del i gemenskapen är typ omöjligt. Kolla bara midsommar

Men jag förstår. Ensam storstad.

Men om du redan har en start med din pojkvän är det ju bara att köra på, se bara till att ha pengar till en biljett hem ifall det blir körigt och du ångrar dig! Njut av möjligheten, och prova på.

Kul att utmana sig själv med att bo utomlands. Ä
Citera
2026-07-02, 14:03
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Hej

Bestämt mig för att flytta till Frankrike först i 6 månader och därefter för gott.

Vad är dina ups and downs?
Vilka jobb är lättast att få eller vilken stad har lättast för att anställa där?

Förstår franska ganska väl och lär mig prata också.

Vad ska man tänka på?

Läs några böcker av Michel Houellebecq och fundera vidare.
Citera
2026-07-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det finns trevligt folk där med, och skulle nog säga att Stockholm är kallare både klimatmässigt men även socialt. Som utlänning att komma i kontakt med svenskar och bli en del i gemenskapen är typ omöjligt. Kolla bara midsommar

Men jag förstår. Ensam storstad.

Men om du redan har en start med din pojkvän är det ju bara att köra på, se bara till att ha pengar till en biljett hem ifall det blir körigt och du ångrar dig! Njut av möjligheten, och prova på.

Kul att utmana sig själv med att bo utomlands. Ä

Har aldrig någonsin haft problem med fransmän. Blir rätt chockad att många skriver att befolkningen är otrevlig. Inget jag har upplevt men så är jag ganska kulturellt ganska nära Frankrike i mitt sätt att vara!

Haft extremt roligt där både under sommar och vinter.

Har inte haft problem med svenskar heller men man är lite mer försiktig i Sverige då vissa vill ha social ro eller vill ha sin egen tid medan den franska befolkningen är mer sociala.

Har sparat en del så tänkte utforska lite där och om inte det är ett val så blir det Spanien;
Vill leva i värmen lite mer
Citera
2026-07-02, 14:40
Medlem
Lyzzas avatar
Tycker att du ska ta reda på så mycket det går innan du flyttar dit.

Här är en gammal tråd men det var intressant att se hur det skiljer sig.

https://www.familjeliv.se/forum/thread/67110418-mammor-i-frankrike
Citera
2026-07-02, 15:25
Medlem
bomhulls avatar
Hoppas du gillar extremhetta på sommaren och alla araber,afrikaner
Citera
2026-07-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Tycker att du ska ta reda på så mycket det går innan du flyttar dit.

Här är en gammal tråd men det var intressant att se hur det skiljer sig.

https://www.familjeliv.se/forum/thread/67110418-mammor-i-frankrike

Ångest att läsa denna tråd!
Sverige är ett fantastiskt land och är evigt tacksam men samtidigt så är Frankrike min dröm. Alltid varit det Jag stormtrivs där och vill se naturen där och olika områden som jag har besökt under sommaren.

Känner inte att jag får nog under sommaren eller vinter
Citera
2026-07-02, 15:44
Medlem
IceEyess avatar
Storstäderna är väl generellt sett sisådär. Hyggligt utbud, men också hög andel invandrare, ficktjuvar, uteliggare osv.

Landsbygden är desto gemytligare, och deras Peugeotbilar fungerar antagligen bättre där än i svenskt vinterklimat.
Citera
2026-07-02, 15:58
Avslutad
Låter spännande! Blir lite avundsjuk nu haha.

Att du kan språket är ju ett stort plus också. Tycker själv franska är jättesvårt, hade nog inte klarat av lära mig det tror jag.

När det gäller säkerheten tycker jag att det känns som Frankrike är värre än Sverige men alla städer/länder har ju sina problem så det är nog inget man ska hänga upp sig på. Personligen gillade jag Italien mer än Frankrike så hade jag flyttat hade jag nog valt Italien av de två.

Edit:
En lite intressant grej jag läste är att promillegränsen är 0,5 i Frankrike (om man haft körkort några år) jämfört med 0,2 vi har i Sverige. Så man kan dricka lite mer och köra bil där utan att åka dit.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-07-02 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in