2026-07-02, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av void-exe
Frankrike är lite som kaffe i regn.. bättre än man tror, men aldrig riktigt som planerat.
Jobb fås ju sällan rakt på CV, mer genom språk, tålamod och att “vara där” länge nog.
Paris är fart och friktion, Lyon mer balans, Marseille ren karaktär.
Ups & downs: mycket frihet, men också mycket byråkrati och väntan.
Tänk mindre “flytta in”, mer ; bli en del av något som redan pågår.

Precis så beskrev jag Frankrike.
Jag har många alternativ. Jag lär mig franska just nu. Gått väldigt fort för jag börjar förstå men kan kanske inte prata lika bra som någon som är född och uppväxt där.

Har lång erfarenhet i Sverige av olika jobb så hoppas mitt CV räcker.
Vill helst inte bo i Paris men ser att många av jobben där är på engelska. Jag vill inte bo i en storstad mer utan mindre städer.

Vill gärna bo i södra Frankrike för att lära mig kulturen, språket och historia väl men också för att njuta av deras natur och livsstilen
Svårt dock med jobb där men har inga problem att pendla 1-2 timmar till områden som har jobb.

Funderat på att skaffa mig husvagn som sista alternativ och bo där och söka spontana jobb som är mer av behovsanställning än heltid.

Har olika funderingar på hur jag ska göra men tänkte om det fanns någon som kunde ge riktigt bra tips på deras resa
Senast redigerad av Loraael-Beautyy 2026-07-02 kl. 07:44.
Citera
2026-07-02, 07:47
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Har flyttat utomlands, inte Frankrike, men kan väl ge allmänna råd.

- Språket är A och O. Påbörja kurs omgående för aktiv inlärning. Fransk musik, franska tv-serier för passiv inlärning.

- I början är allt fantastiskt. Sen kommer en dipp med kulturkrock. Sen vänjer man sig. Antingen flyttar man hem eller så uppskattar man sitt nya land men utan de rosaskimrande glasögonen på.

- Köp en karta. Sätt upp på väggen. Studera den. Lär dig alla län/regioners namn utantill och deras huvudstäder, lär sig vad som är unikt/stoltheten för varje plats. Försök resa till olika varje gång. När du väl träffar fransoser från något obskyrt ställe kan du briljera med att du vet något om deras hemjord. Det gör dem stolta.

- Det är bra att vilja stå på egna ben. Men för att etablera dig behöver du starta någonstans. Ta hjälp. Ta jobbet. Därifrån kan du lära dig språket och knyta egna kontakter. Det här han leda till ett annat jobb som du letat rätt på egen hand/genom dina egna kontakter.
Bra inlägg. Håller med om allt.

Som utlandssvensk (i Tyskland) vill jag också ge dig tipset att jobba på en "fransk" arbetsplats, allltså inte något ställe där folk snackar engelska. Du integreras mycket snabbare då och lär dig den franska jobbkulturen. Jag tycker gott du kan ta den hjälp som din kärlek erbjuder dig när det gäller jobb. Du kan ju alltid byta jobb om senare när du bättrat på språkkunskaperna och har lite fransk arbetslivserfarenhet.

Tycker också att du ska ignorera de flesta negativa kommentarer här i tråden. Frankrike är ett land som har mycket att erbjuda. I och med EU ligger massor med länder öppna för oss svenskar men ändå så väljer de flesta att sitta hemma i kylan och klaga på flashback över hur dåligt allt är. Ta chansen och våga förändra ditt liv!
Citera
2026-07-02, 08:20
Medlem
Bassplays avatar
Mycket mer invandrare än i Sverige.
Fransmän är sällsynta nu för tiden.

Väldigt fint på landsbygden

Skaplig mat och dryck.

Hoppas du kan språket och är beredd på en chock när du ser demografi inne i någon större stad.
Citera
2026-07-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Hej

Bestämt mig för att flytta till Frankrike först i 6 månader och därefter för gott.

Vad är dina ups and downs?
Vilka jobb är lättast att få eller vilken stad har lättast för att anställa där?

Förstår franska ganska väl och lär mig prata också.

Vad ska man tänka på?
Du behöver försvarsspray och batong, och lära dig arabiska.
Citera
2026-07-02, 09:40
Medlem
Södra Frankrike är underbart om man:

1) undviker större städer
2) talar flytande franska
Citera
2026-07-02, 09:42
Medlem
Citat:
Precis så beskrev jag Frankrike.
Jag har många alternativ. Jag lär mig franska just nu. Gått väldigt fort för jag börjar förstå men kan kanske inte prata lika bra som någon som är född och uppväxt där.

Har lång erfarenhet i Sverige av olika jobb så hoppas mitt CV räcker.
Vill helst inte bo i Paris men ser att många av jobben där är på engelska. Jag vill inte bo i en storstad mer utan mindre städer.

Vill gärna bo i södra Frankrike för att lära mig kulturen, språket och historia väl men också för att njuta av deras natur och livsstilen
Svårt dock med jobb där men har inga problem att pendla 1-2 timmar till områden som har jobb.

Funderat på att skaffa mig husvagn som sista alternativ och bo där och söka spontana jobb som är mer av behovsanställning än heltid.

Har olika funderingar på hur jag ska göra men tänkte om det fanns någon som kunde ge riktigt bra tips på deras resa

Blev rånad - Det var killar från Marseille.
För övrigt Frankrike på bottenplats vid jämförelse hur tryggt det känns.

A.I. svarar: I kontrast till detta visar mätningar att länder som Frankrike, Belgien och Storbritannien ofta hamnar i botten när det gäller just hur trygga människor känner sig på gatorna på kvällen.
Citera
2026-07-02, 10:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Bästa maten, vackraste landet, kanonväder, hög kultur. Res direkt!

(kass ekonomi, usel ledning av landet, för många invandrare, men dessa problem kan undvikas)

När man får barn flyttar man tillbaka till Sverige. Världens bästa land att ha barn i.
Citera
2026-07-02, 10:39
Medlem
Otryggare än Sverige. Finns rätt mycket uteliggare.Skulle hellre satsa på östsidan dvs inte Paris, Bordeaux o så pga värmen sommartid. Många hus är äldre och ac är det inte många som har. Vissa regioner kan också ha bitande kallt vintertid där den s k Mistralvinden blåser. Man får vara beredd på att fransmän kan vara väldigt snorkiga och not serviceminded. Förmodligen bättre om man pratar franska.
Citera
2026-07-02, 11:12
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Hej

Bestämt mig för att flytta till Frankrike först i 6 månader och därefter för gott.

Vad är dina ups and downs?
Vilka jobb är lättast att få eller vilken stad har lättast för att anställa där?

Förstår franska ganska väl och lär mig prata också.

Vad ska man tänka på?

Beror på var du ska flytta.

Fransmän är ganska instä gda mentalt ibland när det kommer till andra kulturer och sätt att se på saker. Men annars är de trevliga, och öppna.

Sen beror det ju på om du ska bo i Paris, eller i Antibes till exempel. Vad ska du jobba med har du tänkt?
Citera
2026-07-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Beror på var du ska flytta.

Fransmän är ganska instä gda mentalt ibland när det kommer till andra kulturer och sätt att se på saker. Men annars är de trevliga, och öppna.

Sen beror det ju på om du ska bo i Paris, eller i Antibes till exempel. Vad ska du jobba med har du tänkt?

Det jag har sett när jag har varit där flertalet gånger är att jag har känt mig tryggare än i Sverige. Jag ska bo i Antibes men är villiga
till alla områden där jag får jobb.

Jag har fått massa vänner där och folk som beundrar vad jag skriver om mina resor dit som är ganska lyckliga att jag ska flytta dit.

Jag har en del utbildningar men utan ett bra formulerat språk så kommer jag nog inte kunna jobba med mina diplom eller utbildningar ifrån Sverige utan inställd på att ta alla lågstatus jobb där som inte kräver så bra franska.

Har även en hel del sparat så att jag klarar mig om jag bara skulle få deltid/behovsanställning

Först tänkte jag att det är bättre att söka ifrån Sverige men fransmännen säger kom hit istället och lämna ditt CV på olika platser

Men helst helst helst vill jag vara i Antibes
Citera
2026-07-02, 11:29
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Det jag har sett när jag har varit där flertalet gånger är att jag har känt mig tryggare än i Sverige. Jag ska bo i Antibes men är villiga
till alla områden där jag får jobb.

Jag har fått massa vänner där och folk som beundrar vad jag skriver om mina resor dit som är ganska lyckliga att jag ska flytta dit.

Jag har en del utbildningar men utan ett bra formulerat språk så kommer jag nog inte kunna jobba med mina diplom eller utbildningar ifrån Sverige utan inställd på att ta alla lågstatus jobb där som inte kräver så bra franska.

Har även en hel del sparat så att jag klarar mig om jag bara skulle få deltid/behovsanställning

Först tänkte jag att det är bättre att söka ifrån Sverige men fransmännen säger kom hit istället och lämna ditt CV på olika platser

Men helst helst helst vill jag vara i Antibes

Fransmän gillar papper. Så allt är i utskrivet. Men ofta går det att prata med någon för att få kontakt och lösa saker. Jag lyckades på knagglig franska få till ett hyreskontrakt (förstahand) i Paris. Det skulle vara omöjligt enligt mina bekanta typ.

Me. Det borde inte vara omöjligt att få jobb i Antibes. Men det kan vara ganska hårt socialt klimat där har jag hört.
Citera
2026-07-02, 11:30
Medlem
Jag bodde i Nice ett år. Helt underbart. Självklart ska du flytta!

Ett toppentips är att kontakta https://www.rivieraklubben.com/ Stort nätverk av svenskar, mycket aktiviteter och du kan få råd och stöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in