2026-07-02, 11:05
Medlem
Personbil och lastbil har kolliderat inatt i Koberg på rv42. Man i 20-årsåldern avliden. Nån som vet något?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j0mqkq/man-dod-efter-trafikolycka-utanfor-trollhattan?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
2026-07-02, 11:10
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag tänker spontant olycka.

Aktuella brott och kriminalfall --> Olyckor och katastrofer
/Moderator
Citera
2026-07-02, 11:32
Medlem
Går det att få veta exakt position? Vägen har minst ett avsnitt där omkörningsförbud råder trots raksträcka, eftersom terrängen är kuperad.

Kan någon av förarna bestämt sig för att göra en omkörning där?
Citera
2026-07-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Går det att få veta exakt position? Vägen har minst ett avsnitt där omkörningsförbud råder trots raksträcka, eftersom terrängen är kuperad.

Kan någon av förarna bestämt sig för att göra en omkörning där?

Svt har lagt ut en bild på en vägsnutt där det hände.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-dod-efter-trafikolycka-utanfor-trollhattan
Citera
2026-07-02, 12:17
Medlem
Bilden hos SVT är tagen vid utfarten från Kobergs golfbana, och söderut. Ingen speciellt farlig trafikmiljö just där.
Citera
2026-07-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabpizza94
Svt har lagt ut en bild på en vägsnutt där det hände.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-dod-efter-trafikolycka-utanfor-trollhattan

På google maps finns en olycka markerad en liten bit norr om T-korsningen väg 42/Kobergsvägen, dessa koordinater: 58.1726587606687, 12.416247586854436

Det är ett helt rakt vägavsnitt.

Här är en bild från Expressen: https://verifiedupload.ifragasatt.se/add5b5e3-cbbf-4955-b458-d42adf649746.jpeg

Om jag ser rätt, är det lastbilen som ligger i diket med fronten mot kameran. Till höger i bild ser man en skylt för busshållplats. Om man jämför med streetview, bör alltså lastbilen ha kört söderut, och därmed har personbilen kört norrut.

Där lastbilen ligger är vägen i princip helt rak. Bra viltstängsel på båda sidor. Om personbilen kommer söderifrån har bilföraren gott om tid att se lastbilen. Kl 22 är det tillräckligt mörkt för att man ska kunna se strålkastare lysa upp vägkanten i skymda kurvor ( = man blir varse mötande trafik tidigare än i fullt dagsljus).

En liten norrut finns en kurva. Den är uppmärkt med såntdär vägmärke med gulblå "pilar", som visar att det kommer en kurva som kanske är lite snävare än vanligt. Minns inte vad det vägmärket heter.
Citera
2026-07-02, 12:38
Medlem
Det finns ingenting uppenbart i trafikmiljön som gör att detta känns som en farlig plats. God sikt, raksträcka. Men jag vet inte hur vädret var, regnade det igår kl 22 på platsen?

Vägen har ju mittlinje. På något sätt måste fordonen kört fel. Väjt av någon anledning.
Citera
2026-07-02, 13:07
Medlem
Citat:
Det finns ingenting uppenbart i trafikmiljön som gör att detta känns som en farlig plats. God sikt, raksträcka. Men jag vet inte hur vädret var, regnade det igår kl 22 på platsen?

Vägen har ju mittlinje. På något sätt måste fordonen kört fel. Väjt av någon anledning.

Enligt polisen är en utredning gällande vållande till kroppsskada och grovvårdslöshets i trafik inledd. Dock ej nämnt vem som är Misstänkt..
Citera
2026-07-02, 13:19
Medlem
Citat:
Enligt polisen är en utredning gällande vållande till kroppsskada och grovvårdslöshets i trafik inledd. Dock ej nämnt vem som är Misstänkt..

Jag uppfattar det som att det inte finns någon misstänkt. SVT: "Det är oklart vad som orsakade olyckan. Polisen har inlett en förundersökning om grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Det finns ingen misstänkt i nuläget."

Citera
2026-07-02, 13:24
Medlem
Citat:
Jag uppfattar det som att det inte finns någon misstänkt. SVT: "Det är oklart vad som orsakade olyckan. Polisen har inlett en förundersökning om grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Det finns ingen misstänkt i nuläget."

Exakt min uppfattning med. Kan det vara så att 20-åringen kört för fort? Självmord? Eller somnat? För av bilden att döma har ju lastbilen väjt ner i diket för att undkomma kollison.
Citera
2026-07-02, 13:52
Medlem
Citat:
Exakt min uppfattning med. Kan det vara så att 20-åringen kört för fort? Självmord? Eller somnat? För av bilden att döma har ju lastbilen väjt ner i diket för att undkomma kollison.

Jag tror också att lastbilsföraren kört ner i diket med avsikt för att undvika olycka.

Bilföraren kan såklart ha somnat vid ratten. Det som talar emot det är att klockan bara är 22, det är sommar och någorlunda ljust, föraren är ung.

Ja, föraren kan ha kört för fort men det kan man göra på en raksträcka utan att det behöver hända något särskilt. Föraren kan visserligen ha fått punktering el likn i hög fart och då kan det förstås ha haft betydelse.

Strax söder om avfarten in på Kobergsvägen finns en viltvarningsskylt. Det kryllar säkert av rådjur på denna väg precis som på alla andra svenska landsvägar. Att bilföraren väjt för vilt på vägen kan inte heller avskrivas.

Vägen var ju avstängd väldigt länge. Olyckan inträffar strax efter 22 och vägen öppnade inte förrän 09:30. Jag antar att polisen gjort en ganska ordentlig platsundersökning med bromsspår, fordonsdelar som ev. ligger utspridda på vägytan, lastbilens färdskrivare mm.
Citera
2026-07-02, 15:17
Medlem
Citat:
Jag tror också att lastbilsföraren kört ner i diket med avsikt för att undvika olycka.

Bilföraren kan såklart ha somnat vid ratten. Det som talar emot det är att klockan bara är 22, det är sommar och någorlunda ljust, föraren är ung.

Ja, föraren kan ha kört för fort men det kan man göra på en raksträcka utan att det behöver hända något särskilt. Föraren kan visserligen ha fått punktering el likn i hög fart och då kan det förstås ha haft betydelse.

Strax söder om avfarten in på Kobergsvägen finns en viltvarningsskylt. Det kryllar säkert av rådjur på denna väg precis som på alla andra svenska landsvägar. Att bilföraren väjt för vilt på vägen kan inte heller avskrivas.

Vägen var ju avstängd väldigt länge. Olyckan inträffar strax efter 22 och vägen öppnade inte förrän 09:30. Jag antar att polisen gjort en ganska ordentlig platsundersökning med bromsspår, fordonsdelar som ev. ligger utspridda på vägytan, lastbilens färdskrivare mm.

Går helt på din linje, sen kan inte självmord avskrivas heller tyvärr. Jag tror det pekar mest åt väjt för vilt då det är ofantligt mycket vilt, dock byggt nyligen viltpassage med stängel eller gjort det med vilje.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in