2026-07-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Haha va? Ja för den som vill ha den typen av spontanitet är det ju toppen att få det då.
Vanligt bland mediefeminister att man mentalt utgår från att "naturligtvis kommer en sådan här lag aldrig att drabba någon av MINA kompisar, de är reko allihop - det är alla andra, de som inte tycker som vi, som ska veta sin plats!".

Men det händer att sådana illusioner kraschar mot verkligheten.
Citera
2026-07-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ja jag har lite svårt att se det framför mig. Absolut att nån bara vill ligga där och ta emot utan att behöva bry sig om annat än sin egen njutning men om nån inte ens verkar tycka att det är skönt skulle man nog undra.

Ja, hur går ens förspelet till? Och delen innan man ens kommer till förspel?
Är personen lika passiv då?

Och låt oss säga att personen är aktiv vid hångel samt vid förspel. Men plötsligt ligger tyst och stilla. Då skulle man ju börja undra om personen har blivit sjuk på något sätt... Eller tänka "han/hon vill nog inte". och hur blir det med kyssar? Om man själv kysser personen som "ligger tyst och stilla och njuter", kommer personen ge gensvar då? Eller är det bara slappa läppar som rör ens mun?

Alltså, jag tror inte skribenterna i tråden har tänkt efter så nog nu....
Citera
2026-07-02, 12:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag orkar inte dra den här karusellen igen. Ingen har blivit dömd efter att rätten har konstaterat att båda deltog frivilligt.
Där har du fel. Finns dom där till och med tjejen sagt att hon varmed frivilligt och tagit egna initiativ.

Om en tjej uttryckligen sagt att hon samtycker till vaginalt sex. Vad innebär det då?
Citera
2026-07-02, 12:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja jag har lite svårt att se det framför mig. Absolut att nån bara vill ligga där och ta emot utan att behöva bry sig om annat än sin egen njutning men om nån inte ens verkar tycka att det är skönt skulle man nog undra.
Men vad menar du med det? Måste man alltså stöna eller på annat sätt meddela att man tycker det är skönt för att motparten ska kunna tro det?
Citera
2026-07-02, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vanligt bland mediefeminister att man mentalt utgår från att "naturligtvis kommer en sådan här lag aldrig att drabba någon av MINA kompisar, de är reko allihop - det är alla andra, de som inte tycker som vi, som ska veta sin plats!".

Men det händer att sådana illusioner kraschar mot verkligheten.
Haha varför skulle just mina kompisar vara reko allihop och aldrig drabbas av några lagar?
Citera
2026-07-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Men vad menar du med det? Måste man alltså stöna eller på annat sätt meddela att man tycker det är skönt för att motparten ska kunna tro det?
Man måste ingenting. Men om nån bara ligger där som en död sill utan att verka tycka att det är skönt så kan man ju bli fundersam om den verkligen tycker det.
Citera
2026-07-02, 12:40
Medlem
Citat:
Haha varför skulle just mina kompisar vara reko allihop och aldrig drabbas av några lagar?
Du verkar inte riktigt begripa den diskussion somliga av oss för här, t ex om hur "frivilighet" verifieras i sovrummet respektive inför en domstoi. (Ja, Guzmans fråga: "hur fastställs "frivillighet"?" är mycket relevant).

Och inte heller begriper du (eller vill kännas vid) att den som "blev förförd" och villigt hade sex kan ändra sig om ett ligg några dagar senare och bestämma sig för att "Nää, det där var jag inte ALLS med på friviligt, det var nån sorts våldtäkt!" (kanske under tryck från andra personer i närheten, t ex föräldrar eller en annan partner). Och så polisanmälan. '

Varför blir jag inte förvånad?
Citera
2026-07-02, 12:46
Medlem
Citat:
Du verkar inte riktigt begripa den diskussion somliga av oss för här, t ex om hur "frivilighet" verifieras i sovrummet respektive inför en domstoi. (Ja, Guzmans fråga: "hur fastställs "frivillighet"?" är mycket relevant).

Och inte heller begriper du (eller vill kännas vid) att den som "blev förförd" och villigt hade sex kan ändra sig om ett ligg några dagar senare och bestämma sig för att "Nää, det där var jag inte ALLS med på friviligt, det var nån sorts våldtäkt!" (kanske under tryck från andra personer i närheten, t ex föräldrar eller en annan partner). Och så polisanmälan. '

Varför blir jag inte förvånad?
Jag påtalade att rekvisitet är frivillighet. Inget annat. Ingen har blivit dömd efter att domstolen konstaterat att båda deltog frivilligt.
Citera
2026-07-02, 13:05
Medlem
Citat:
Jag påtalade att rekvisitet är frivillighet. Inget annat. Ingen har blivit dömd efter att domstolen konstaterat att båda deltog frivilligt.
Vi har inte haft så många sådana här fall som har gått till domstol än, men du duckar för frågan: vad är en realistisk operativ definition på att "vi kan bevisa att X skedde med frivilligt samtycke"? (och observera att X inte behöver vara hela samlaget utan kanske en del av det)

Ledtråd: en operativ definition är en definition som inte bara bygger på hur någon säger sig känna i huvudet efteråt, utan som kan cheskas och testas mot tydliga belägg.
Citera
2026-07-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, hur går ens förspelet till? Och delen innan man ens kommer till förspel?
Är personen lika passiv då?

Och låt oss säga att personen är aktiv vid hångel samt vid förspel. Men plötsligt ligger tyst och stilla. Då skulle man ju börja undra om personen har blivit sjuk på något sätt... Eller tänka "han/hon vill nog inte". och hur blir det med kyssar? Om man själv kysser personen som "ligger tyst och stilla och njuter", kommer personen ge gensvar då? Eller är det bara slappa läppar som rör ens mun?

Alltså, jag tror inte skribenterna i tråden har tänkt efter så nog nu....
Ja för mig skulle det kännas väldigt avtändande om den andra inte responderade.

Å andra sidan finns det ju folk som gillar sånt också och då är det ju fint att de hittar varandra - den som tänder på död sill och den som tänder på att spela död sill. Men då lär man ju vara medveten om att det är exakt så den andra vill ha det och inte stå frågande inför Ville han/hon egentligen.
Citera
2026-07-02, 13:08
Medlem
Samtyckeslagen är viktig. Det är viktigt för oss kvinnor att kunna ångra oss i efterhand.
Citera
2026-07-02, 13:10
Medlem
Citat:
Vi har inte haft så många sådana här fall som har gått till domstol än, men du duckar för frågan: vad är en realistisk operativ definition på att "vi kan bevisa att X skedde med frivilligt samtycke"? (och observera att X inte behöver vara hela samlaget utan kanske en del av det)

Ledtråd: en operativ definition är en definition som inte bara bygger på hur någon säger sig känna i huvudet efteråt, utan som kan cheskas och testas mot tydliga belägg.
Eller Vem kan bevisa att x INTE skedde med samtycke. Det är därför så få anmälningar leder till fällande domar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in