2026-07-02, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja och jag tror det är vad de kommer försöka med också. Samtidigt kan det bli svårt i längden att sitta med missnöjda spelare i en trupp, liksom att i framtiden värva andra unga talanger om man stoppar dem från att gå vidare till större lag. Så ett år till är nog maximalt vad man kan hoppas på tror jag.

Och just det är väl lite de allsvenska klubbarnas dilemma. De spelare man vill ha som skulle kunna lyfta lagen vill inte spela här utan i större klubbar i andra ligor. Så man får leta efter unga talanger lägre ner i divisionerna och hoppas de slår igenom och stannar en säsong innan de går vidare.
Ja, gäller att spelaren ser det positiva att stanna kvar för egen utveckling och att se det som förberedelse samt att få mer tid för att hitta rätt nästa klubb.
Citera
2026-07-02, 09:55
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Är ju inte som att ni behöver pengarna så ni bör försöka behålla honom minst 1 år till. Inte som att värdet kommer gå ned heller.
Dif gick back förra året trots alla försäljningar och europaspel. Dom behöver nog varenda transferkrona om dom inte skall behöva starta sparprogram.
Det är nog en väldigt hög driftkostnad på MA som dom vill bli av med (kanske kan ses som ett sparprogram redan iofs…).

London har nog alternativa fakta, men…
Citera
2026-07-02, 10:01
Medlem
eternussermos avatar
Bazoo till Newcastle. 50+ bajenmiljoner in på kontot

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/hammarby-far-over-50-miljoner-for-toure-forsaljning/
Citera
2026-07-02, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Dif gick back förra året trots alla försäljningar och europaspel. Dom behöver nog varenda transferkrona om dom inte skall behöva starta sparprogram.
Det är nog en väldigt hög driftkostnad på MA som dom vill bli av med (kanske kan ses som ett sparprogram redan iofs…).

Det är inga problem för dem då de har en stor kassa och värdefulla spelare i truppen.
Citera
2026-07-02, 11:12
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det är inga problem för dem då de har en stor kassa och värdefulla spelare i truppen.
Den stora kassan är inte "stor" om dom fortsätter backa. Ekonomi bygger man på 2-3 år, det har tom gnaget förstått nu. Kosugi och Priske räddar väl med nöd och näppe detta år (eller?), men vilka spelare skall rädda nästa år?
Som det ser ut just nu så sitter inte Djurgården lika bra med talangfulla spelare som går att sälja som tidigare (samma för Bajen btw).
Jag förstår om Dif väljer att sälja det dyraste kontraktet man haft, för att få lite lugn och ro i böckerna nu när det ser ut som man återigen missar Europaspel.

Men framför allt så handlar det väl om att MA inte är nöjd med Dif och därför vill lämna?
Citera
2026-07-02, 11:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Jag säger inte att du har fel, men du skulle inte kunna vara snäll och redovisa några källor på att de gick back förra året? För när jag söker på det finner jag tvärtom uppgifter på att de gick plus med 31,6 milj kr (efter skatt) år 2025.

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/allsvenskan/djurgarden-redovisar-vinst-pa-316-miljoner
https://idrottsbranschen.se/djurgarden-gor-ett-positivt-resultat-men-minskade-omsattningen/
https://fotbolldirekt.se/allsvenskan/nytt-rekordhogt-eget-kapital-for-djurgarden/

(Håller dock med om att MA förmodligen kostar väldigt mycket och det därför inte är en kostnad de inte vill ha för någon som sitter på bänken.)
Citera
2026-07-02, 11:27
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Jag säger inte att du har fel, men du skulle inte kunna vara snäll och redovisa några källor på att de gick back förra året? För när jag söker på det finner jag tvärtom uppgifter på att de gick plus med 31,6 milj kr (efter skatt) år 2025.

https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/allsvenskan/djurgarden-redovisar-vinst-pa-316-miljoner
https://idrottsbranschen.se/djurgarden-gor-ett-positivt-resultat-men-minskade-omsattningen/
https://fotbolldirekt.se/allsvenskan/nytt-rekordhogt-eget-kapital-for-djurgarden/

(Håller dock med om att MA förmodligen kostar väldigt mycket och det därför inte är en kostnad de inte vill ha för någon som sitter på bänken.)
Rätt skall vara rätt.
Dock fortfarande ett blygsamt resultat med tanke på intäkter på 390M. Vad gör dom för resultat om dom inte är i närheten av dessa intäkter i år?
Citera
2026-07-02, 11:32
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Den stora kassan är inte "stor" om dom fortsätter backa. Ekonomi bygger man på 2-3 år, det har tom gnaget förstått nu. Kosugi och Priske räddar väl med nöd och näppe detta år (eller?), men vilka spelare skall rädda nästa år?
Som det ser ut just nu så sitter inte Djurgården lika bra med talangfulla spelare som går att sälja som tidigare (samma för Bajen btw).
Jag förstår om Dif väljer att sälja det dyraste kontraktet man haft, för att få lite lugn och ro i böckerna nu när det ser ut som man återigen missar Europaspel.

Men framför allt så handlar det väl om att MA inte är nöjd med Dif och därför vill lämna?

Jag håller med om att de sålt flertalet av sina unga talanger som kan ge mest pengar. Men de har fortfarande kvar t.ex. Matias Siltanen som kan ge mycket pengar, enligt Transfermarkt 10 milj €. (Vilket jag tycker låter ganska optimistiskt. Men likväl en stor peng kan han nog ge.)

Lämnar L. Bergwall Tottenham kan v.f.-klausuler ge ytterligare en hel del pengar. (Kanske runt 50 milj kr?)
Citera
2026-07-02, 11:36
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Jag håller med om att de sålt flertalet av sina unga talanger som kan ge mest pengar. Men de har fortfarande kvar t.ex. Matias Siltanen som kan ge mycket pengar, enligt Transfermarkt 10 milj €. (Vilket jag tycker låter ganska optimistiskt. Men likväl en stor peng kan han nog ge.)

Lämnar L. Bergwall Tottenham kan v.f.-klausuler ge ytterligare en hel del pengar. (Kanske runt 50 milj kr?)
Jag trodde Siltanen mycket väl kunde gå för €10M förra sommaren när han var 18 och nybakad och bilhandlarbosse fortfarande hade trovärdighet i sitt snack.
Men blir förvånad om han ger mer än hälften nu, ett år senare och ett kontrakt som går ut nästa år. Inte direkt så att han är dominant i allsvenskan.

TM tar inte hänsyn till kontraktssituationen i sina värderingar.
Citera
2026-07-02, 11:37
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Rätt skall vara rätt.
Dock fortfarande ett blygsamt resultat med tanke på intäkter på 390M. Vad gör dom för resultat om dom inte är i närheten av dessa intäkter i år?

Jag vet inte. Jag skulle tro att de går back i år. Vad som möjligen kan rädda ekonomin är om Siltanen säljs eller Bergwall lämnar Tottemham. Men i övrigt vet jag inte.

Men jag håller helt med dig, de borde gått klart mer plus förra året än de gjorde. Fan vet vart alla inkomster tog vägen.
Citera
2026-07-02, 11:47
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Men jag håller helt med dig, de borde gått klart mer plus förra året än de gjorde. Fan vet vart alla inkomster tog vägen.
Mycket av ekonomin byggde nog på att dom skulle ta en ny Europaplats förra året, och därför drog dom på sig stora kostnader. Att man släpper MA nu är nog isf av motsatt resonemang (för att knyta an till hur diskussionen startade). Tror hela lönestrukturen i Dif är skev med honom i truppen.
Citera
2026-07-02, 11:57
Medlem
Citat:

Jag pratar Hegland nu inte Andersson. Andersson behöver säljas då han inte funkar men lär bli en stor förlust för de behöver nog sälja honom för 35+ med tanke på vad de lagt i sign on förutom de 22 millar man köpte honom för.

Hegland, Siltanen, Åsland är väl de som ligger i pipen att säljas. Sedan får vi se hur bra den här killen Kisfaludy groomade är och även om nigerianen är real deal eller bara son till akademiägare.

Gissar Dif kommer försöka avyttra Bosses fyllevärvningar som Okkels, Zugelj också under sommaren för att få in mer talang att sälja 2028
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in