2026-07-01, 12:33
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Stora platt-tv kostade över 100.000 kr. Idag under 1000 kr.

Köpte faktiskt min första laptop 1998. Begagnad, ett år gammal, för 6500 kr. Nypriset ett år tidigare var dock 56.000 kr. Köpte ny laptop förra året för 4.800 kr

Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast det kommer att vara 32" i 768. En tv för under tusen spänn alltså.

Jag vet. Skrev fel. Under 10.000 kr skulle det vara.
Citera
2026-07-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Princip alla bilar som fanns när 142:an kom hade föregasare och sämre krocksäkerhet. Du kan ju inte jämföra med moderna bilar

Det är det jag menar. Det var enkel teknik utan en massa kringutrustning som bilar enligt lag måste ha idag. 10 krockkuddar kostar, att jaga millilitrar på bränsleförbrukningen kostar också

Hade man byggt bilar idag likadant som då hade de kostar motsvarande också.
Citera
2026-07-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är det jag menar. Det var enkel teknik utan en massa kringutrustning som bilar enligt lag måste ha idag. 10 krockkuddar kostar, att jaga millilitrar på bränsleförbrukningen kostar också

Hade man byggt bilar idag likadant som då hade de kostar motsvarande också.

Förmodligen hade de varit ännu billigare p g a mycket effektivare tillverkningsmetoder, andra bättre och billigare material i flera fall.
Citera
2026-07-01, 14:57
Medlem
En fråga till alla här, anser ni att dagens prisnivå generellt känns rimlig? Jag måste leva i fel tid för jag häpnar varje dag över vad saker kostar. Dessutom med påpekan att det egentligen behöver vara dyrare för att företaget ska gå runt.
Citera
2026-07-01, 14:58
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetSomHeterRalf
Det är ju invandrarnas fel

Vilka gör kebab? Invandrare.
Så dessa turkar sätter ju priserna.

Om det finns 2000 hus.
Och 1800 människor då finns det gott om hus ..

Men sen kom massinvandringen.
2 miljoner invandrare.
Då räcker inte alla hus och lägenheter till folket
Då blir det priskrig.

Transport etc dyrare pgs högre oljepriser.
Vilka har hand om oljan?
Jo araber. Är araber svenskar? nej.

etc etc

En snabbkurs i flashback-logik!
Tack för dagens garv. 👍🏻
Citera
2026-07-01, 16:06
Medlem
Jag har en bekant i Sverige som tar 105 kr för en kebabbrulle - inte 140 kr. Själv bor jag utomlands och jag skulle vara glad om vi hade en inflation på 1,5% om året som ni hade i maj.
Citera
2026-07-01, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebbakorv14
Efter stambytet och hyreshöjningar därefter lönade det sig inte att arbeta på mitt kneg längre, så jag sa upp mig.
Nu har dom ju infört nya regler i akassan också, så när lägsta nivån är nås kommer jag behöva fylla på med försörjningsstöd, vilket betydet att akassan förlorar en medlem, finns ingen poäng med den utgiften.

Löna sig att arbeta? knappast.

självklart ska det sig att arbeta, det är ju en av hela samhällets grundstenar.

Om det inte lönar sig för dig så kanske felet ligger till stor del hos dig själv…?
Citera
2026-07-01, 17:00
Medlem
AndersPersson99s avatar
Frågan är ju varför inte priserna går ner när det som drivit upp inflationen upphör. Om det är logistikproblem pga covid eller högre oljepriser pga holmuzsundet, så borde ju det bli deflation när dessa saker löses, men så blir det ju aldrig. Enda slusatsen är att pengamängden ökar i större takt än tillväxten, vilket driver upp priserna. Tillväxten kan sedan förvisso öka genom att löneökningarna uteblir och kostnaderna således hålls nere, men frågan är hur latjo det är i längden..
Citera
2026-07-02, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur vet du att dessa jobb inte gör nån nytta…?

Du har redan fått svar av andra i tråden, men kan tänka mig att andra som läser kan vara intresserade av att man utvecklar lite. Det korta svaret är att de kan vara lediga eller sjukskrivna i flera månader utan att det ens märks - eller att det t.o.m. fungerar bättre!

Organisationer har en inneboende drivkraft att växa (Parkinsons lag), oavsett om det egentligen behövs eller inte, såvida ingen överordnad sätter stopp för detta. Det beror bland annat på att cheferna vill ha fler medarbetare att bossa över, men även att medarbetarna vill behålla sina jobb. I bästa fall är de bara dödkött, i värsta fall skapar de onödigt merjobb för arbetare som faktiskt utför något produktivt.

Alla som varit någon form av ens mellanchef känner till fenomenet med blanketter som uppdateras helt utan anledning (ofta till det sämre), och att ens medarbetare då måste lägga energi på att fylla i dessa igen. De som arbetar med att utveckla blanketterna vill ju inte säga ”nu är vi färdiga”, för då förlorar de ju jobbet. Utan de måste sysselsätta sig med och ”leverera” något. Ett utmärkt exempel är att anställda på Luftfartsverket kunde porrsurfa upp till 75% av arbetstiden utan att det märktes genom sämre output, det upptäcktes pga. att det skapade problem med nätverket!

Detta sker även inom privata verksamheter, men rensas till viss del ut vid kriser när de inte längre kan föda gökungarna utan att gå i konken. Offentligt finansierade verksamheter har dock sällan kriser av den sorten, så de är fullkomligt nedlusade med denna typ av bullshit jobs.

Ska tillägga att även dumma påhitt från politikerna skapar totalt onödiga arbetsuppgifter, tyvärr ofta för personer som är kvalificerade för att göra ordentlig nytta på rätt plats. Det man tex. handla om någon pålaga för bankerna som ska göra det svårare att tvätta pengar. De kriminella hittar nästan omedelbart ett sätt att runda åtgärderna, men bankerna måste för evigt bråka med Svensson över Swishar från fotbollslagets loppis för att uppfylla lagkraven.
Senast redigerad av LetMomSleep 2026-07-02 kl. 00:29.
Citera
2026-07-02, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Du har redan fått svar av andra i tråden, men kan tänka mig att andra som läser kan vara intresserade av att man utvecklar lite. Det korta svaret är att de kan vara lediga eller sjukskrivna i flera månader utan att det ens märks - eller att det t.o.m. fungerar bättre!

Nej ingen har givit nåt vettigt svar på det i tråden, utan precis som dig, bara kommit med egna förvirrade påståenden och anekdoter sprungna ur sina egna fasta åsikter som i sig är grundade på ren okunnighet och fördomar… Och du drog till med nåt direkt i stycket ovan, helt utan seriösa källor för dina påståenden

Citat:
Organisationer har en inneboende drivkraft att växa (Parkinsons lag), oavsett om det egentligen behövs eller inte, såvida ingen överordnad sätter stopp för detta. Det beror bland annat på att cheferna vill ha fler medarbetare att bossa över, men även att medarbetarna vill behålla sina jobb. I bästa fall är de bara dödkött, i värsta fall skapar de onödigt merjobb för arbetare som faktiskt utför något produktivt.

Ah… så du har fallit för vad som står en tramsig satirisk bok, utan att ha förstått att den har fått rejält med kritik för att vara just i bästa fall satir, och mest bara förenklar och ser saker svart eller vitt…
Varför blir jag inte förvånad över att det kom ett svar liknande ditt…

Citat:
Alla som varit någon form av ens mellanchef känner till fenomenet med blanketter som uppdateras helt utan anledning (ofta till det sämre), och att ens medarbetare då måste lägga energi på att fylla i dessa igen. De som arbetar med att utveckla blanketterna vill ju inte säga ”nu är vi färdiga”, för då förlorar de ju jobbet. Utan de måste sysselsätta sig med och ”leverera” något. Ett utmärkt exempel är att anställda på Luftfartsverket kunde porrsurfa upp till 75% av arbetstiden utan att det märktes genom sämre output, det upptäcktes pga. att det skapade problem med nätverket!

Igen, anekdoter och påståenden utan egentliga fakta, bara egna tramsiga påståenden.
Hur vet du eller andra att t ex blanketter eller annan dokumentation bara är onödigt att hålla på med, framtagna men inte skulle vara till nytta eller viktiga…?
Tror du verkligen att t ex banketter etc tas fram bara för att skapa jobb utan att det faktiskt finns ett viktigt behov i det man gör, att blanketterna införs eller förändras etc?

I mitt jobb har jag många gånger varit vad du kallar mellanchef, och det är massvis med t ex dokumentation som man vid en första anblick kan tycka är meningslöst, men om man kollar upp varför den finns med i t ex ”jobbpackar” eller annat, så inser man snart att det är viktigt av ofta flera olika skäl. Generellt sett kan man säga att blanketter och dokument tas fram och införs för att de gör nytta, det finns ett behov att att lösa något problem, skapa spårbarhet etc, och någon form av blankett eller annat dokument kan lösa detta.

Citat:
Detta sker även inom privata verksamheter, men rensas till viss del ut vid kriser när de inte längre kan föda gökungarna utan att gå i konken. Offentligt finansierade verksamheter har dock sällan kriser av den sorten, så de är fullkomligt nedlusade med denna typ av bullshit jobs.

Anekdoter igen utifrån vad du tror och tycker

Citat:
Ska tillägga att även dumma påhitt från politikerna skapar totalt onödiga arbetsuppgifter, tyvärr ofta för personer som är kvalificerade för att göra ordentlig nytta på rätt plats. Det man tex. handla om någon pålaga för bankerna som ska göra det svårare att tvätta pengar. De kriminella hittar nästan omedelbart ett sätt att runda åtgärderna, men bankerna måste för evigt bråka med Svensson över Swishar från fotbollslagets loppis för att uppfylla lagkraven.

Och igen vad du tror och tycker, inga seriösa fakta.

Så vi landar igen i samma sak som oftast, folk sitter i stugorna och är experter fast de inte har en susning om vad de talar om men ändå utger sig för att ha kunskaper om detta. Det man inte förstår det tycker man är dumt och onödigt, typ politiker eller kommunanställda är korkade och gör inget vettigt, för att ta bara ett exempel.
Citera
2026-07-02, 08:16
Medlem
Citat:
Förmodligen hade de varit ännu billigare p g a mycket effektivare tillverkningsmetoder, andra bättre och billigare material i flera fall.

Håller med!
Citera
2026-07-02, 09:40
Medlem
Citat:
Och du drog till med nåt direkt i stycket ovan, helt utan seriösa källor för dina påståenden

Så du vill ha en ”seriös källa”’ på vad jag kortfattat menar utgör ett bullshit job (som ett förtydligande till läsaren)? Har du någon fungerande hjärncell överhuvudtaget?

Citat:
Ah… så du har fallit för vad som står en tramsig satirisk bok, utan att ha förstått att den har fått rejält med kritik för att vara just i bästa fall satir, och mest bara förenklar och ser saker svart eller vitt…

Det går att hitta kritik mot precis allting, så det argumentet faller direkt. Sedan är min förklaring av begreppet (vars namn eller att det ens existerar som begrepp egentligen var helt överflödig fakta) helt logisk. Eller just det, logik är totalt ointressant för dig - det måste finnas en seriös källa där någon annan redan tänkt åt en, att dra egna logiska slutsatser är för avancerat.

Citat:
Igen, anekdoter och påståenden utan egentliga fakta, bara egna tramsiga påståenden.
Hur vet du eller andra att t ex blanketter eller annan dokumentation bara är onödigt att hålla på med, framtagna men inte skulle vara till nytta eller viktiga…?
Tror du verkligen att t ex banketter etc tas fram bara för att skapa jobb utan att det faktiskt finns ett viktigt behov i det man gör, att blanketterna införs eller förändras etc?

Nu handlade det enbart om att blanketter uppdateras i onödan (ofta till det sämre dessutom), vilket du hade begripit om du haft minsta läsförståelse - så 90% av det du skrev i detta stycke var totalt irrelevant. Jag vet att de uppdateras i onödan eftersom jag kan läsa dem innantill, och det är (återigen) fullkomligt logiskt av anledningen som jag angav i mitt förra inlägg.

Citat:
I mitt jobb har jag många gånger varit vad du kallar mellanchef, och det är massvis med t ex dokumentation som man vid en första anblick kan tycka är meningslöst, men om man kollar upp varför den finns med i t ex ”jobbpackar” eller annat, så inser man snart att det är viktigt av ofta flera olika skäl. Generellt sett kan man säga att blanketter och dokument tas fram och införs för att de gör nytta, det finns ett behov att att lösa något problem, skapa spårbarhet etc, och någon form av blankett eller annat dokument kan lösa detta.

Är det där skon klämmer? Istället för att bli defensiv är det bättre att omfamna att du har det ultimata bullshit-jobbet. Men hellre att man själv har det än någon annan.

Citat:
Anekdoter igen utifrån vad du tror och tycker

Jag tror du behöver kolla upp vad ordet anekdot innebär.

Citat:
Och igen vad du tror och tycker, inga seriösa fakta.

vad menar du är faktamässigt fel i det du citerar? Att kriminella nästan omedelbart runda åtgärderna? Att pålagorna trots detta ligger kvar, ofta för evigt? Att bankerna fortsätter uppfylla de nya kraven trots att de egentliga måltavlorna sedan länge är ute ur bilden? Det är ju du som bara kastar ur dig trams. Bemöt med logiska argument eller knip käft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in