2026-06-30, 14:10
Medlem
HBTKuks avatar
Kan det vara lite dyrare komponenter i en sprillans ny V60 kontra en Volvo 142 i standardutförande?

Bara en svindlande tanke..
Citera
2026-06-30, 14:16
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Stora platt-tv kostade över 100.000 kr. Idag under 1000 kr.

Köpte faktiskt min första laptop 1998. Begagnad, ett år gammal, för 6500 kr. Nypriset ett år tidigare var dock 56.000 kr. Köpte ny laptop förra året för 4.800 kr
Fast det kommer att vara 32" i 768. En tv för under tusen spänn alltså.

För övrigt kostade en 50cl Pripps Blå sjutton kronor. Nöjde man sig med 33cl mellanöl så gick det på nio kronor.

På Cafe Opera.
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1471807587795873&id=100048999 380667

Tror inte medlemskap är ett måste här.
Citera
2026-06-30, 14:18
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
35 för en stor stark låter ju utspätt, hittar men öl så billigt alltså?
Ja om dom har pissat i glaset och blandat med vatten från trädgårdsslangen.

Kanske på något sunkigt studenthak annars.
Citera
2026-06-30, 14:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Lönerna ökar i sverige, men ändå känner många att de har mindre pengar- beror detta på att de verkligen har mindre pengar eller beror det på i själva verket har mindre pengar för att allting blivit så mkt mer dyrare och deras inkomst inte hänger med?

nedan några exempel på prisökningar:

En ny volvo 142 kostade 1970 i grundutförandet 17 000 kr, motsvarar 172 000 kr idag enligt SCB, 2026. Men en ny Volvo V60 kostar idag från 539 900 kr i basutförande.

En kalle anka tidning kostade 90 öre 1960, motsvarar enligt SCB 15 kr idag, idag kostar en Kalle Anka 90 kr i butik.

En Nokia 3310 kostade 1800 kr år 2003, motsvarar enligt scb 2800 kr idag, idag kostar en Iphone 13 5990 kr.

En kebabrulle kostade 75 kr år 2019, idag kostar en kebabrulle 140 kr.

Sedan omkring år 2000 har bostadspriserna i både Stockholm och Göteborg ökat med 300% (av oklar anledning är inte bostadpriserna med i inflationensberäkningarna)

Därtill går det att starkt ifrågasätta den offentliga inflationen i Sverige, varje stickprov du gör på en enskild vara visar på totala motsatsen: att priserna ökar mycket kraftigt- långt mer än vad staten påstår.

Så frågan är: blir svenskarna bara fattigare och fattigare men luras av våra politiker och företag att tro att vi blir rikare och rikare?

https://www.svd.se/a/dnVOPw/sveriges-satt-att-mata-inflation-ifragasatts-sa-kan-inflationen-ha-underskattats

https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-mycket-kostade-en-ny-bil-for-50-ar-sedan/
Det måste ju finnas varor som har minskat i pris också (reellt). Annars skulle statistiken inte gå ihop. Jämför priset för flygbiljetter och datorer etc.
Citera
2026-06-30, 14:21
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Lönerna ökar i sverige, men ändå känner många att de har mindre pengar- beror detta på att de verkligen har mindre pengar eller beror det på i själva verket har mindre pengar för att allting blivit så mkt mer dyrare och deras inkomst inte hänger med?
Många känner?
Känner?
Dylika spörsmål avgörs inte med känslor.
Reallöneökning är den del av löneökningen som återstår när inflationen räknats bort - alltså verklig ökad köpkraft
En genomsnittlig svensk löntagare idag har en betydligt högre verklig köpkraft än för 50 år sedan – ungefär 60–90 procent högre, beroende på exakt startår och vilket mått som används.
Reallöneökningar existerar, ja det är lika sant som att det finns en global värmeökning - om du nu fått värmeslag
Citera
2026-06-30, 14:26
Medlem
Svenska mynt silvervärde, idag:
1 kr 1875 - 1942 110:03 kr
1 kr 1942 - 1968* 51:35 kr
Citera
2026-06-30, 14:30
Medlem
Belters avatar
Citat:
.

Så frågan är: blir svenskarna bara fattigare och fattigare men luras av våra politiker och företag att tro att vi blir rikare och rikare?

Det är väl ingen frisk människa som att gemene man blir rikare för varje år. Det är ju stört löjligt att tro något sådant.
Dessutom vet ju alla att ett företags uppgift är just att tjäna pengar på sin verksamhet. Inget annat.
Citera
2026-06-30, 14:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

En ny volvo 142 kostade 1970 i grundutförandet 17 000 kr, motsvarar 172 000 kr idag enligt SCB, 2026. Men en ny Volvo V60 kostar idag från 539 900 kr i basutförande.

En kalle anka tidning kostade 90 öre 1960, motsvarar enligt SCB 15 kr idag, idag kostar en Kalle Anka 90 kr i butik.

En Nokia 3310 kostade 1800 kr år 2003, motsvarar enligt scb 2800 kr idag, idag kostar en Iphone 13 5990 kr.

Sedan omkring år 2000 har bostadspriserna i både Stockholm och Göteborg ökat med 300% (av oklar anledning är inte bostadpriserna med i inflationensberäkningarna)

Därtill går det att starkt ifrågasätta den offentliga inflationen i Sverige, varje stickprov du gör på en enskild vara visar på totala motsatsen: att priserna ökar mycket kraftigt- långt mer än vad staten påstår.

https://www.svd.se/a/dnVOPw/sveriges-satt-att-mata-inflation-ifragasatts-sa-kan-inflationen-ha-underskattats

Allting kostar precis så mycket som någon är villig att betala. Att bilar och telefoner är dyrare beror på att folk är villiga att betala mer för dem. Vilket i sin tur förmodligen beror på att folk har mer pengar idag.
Citera
2026-06-30, 14:37
Medlem
Svensklistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Snabbmat är dyrt och skitigt.
Ännu större anledning att skippa kebabröven. Förödande både för kropp och plånbok.

Våga vägra skitmat!
Lagar du all din mat själv? Käkade nyss kebab till lunch men önskar jag var lika cool som du...

OnT: Jag har varit utomlands en del i år och blir förvånad hur billigt resten av Europa är i min lyx-spenderar-mindset. Jag kommer alltid hem med överskott som jag egentligen planerat att spendera upp innan jag ens åkt iväg på min resa. Sen kommer man tillbaka hit till skitsverige och spenderar rövmycket. Man tänker att allt är dyrare här - Men egentligen är det turken i luckan som scammar dig, kärringen på frisörsalongen eller hordonken som tar 200kr för att man ska bli mätt dessa dagar.
Citera
2026-06-30, 14:40
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

Kort svar: ja. Det är precis så det funkar.

Ekonomin är ett helt enkelt ett pyramidspel
Citera
2026-06-30, 14:44
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklistan
Lagar du all din mat själv? Käkade nyss kebab till lunch men önskar jag var lika cool som du...

OnT: Jag har varit utomlands en del i år och blir förvånad hur billigt resten av Europa är i min lyx-spenderar-mindset. Jag kommer alltid hem med överskott som jag egentligen planerat att spendera upp innan jag ens åkt iväg på min resa. Sen kommer man tillbaka hit till skitsverige och spenderar rövmycket. Man tänker att allt är dyrare här - Men egentligen är det turken i luckan som scammar dig, kärringen på frisörsalongen eller hordonken som tar 200kr för att man ska bli mätt dessa dagar.

Kanske en lunchrestaurang meds husmanskost då, ändå bättre än att äta dyr snabbmat som en jävla horunge.
Oftast ljummen mat, men ändå.
Citera
2026-06-30, 14:45
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Kan det vara lite dyrare komponenter i en sprillans ny V60 kontra en Volvo 142 i standardutförande?

Bara en svindlande tanke..

Förutom allt elektroniskt krimskrams som tillverkas i Kina för några ören per styck, så är det fortfarande en bil rent mekaniskt.

En 142 var den bil med högst krocksäkerhet då, och Volvo la enorma summor på utveckling. Den bilen är också fortfarande överlägsen moderna bilar på vissa områden, till exempel att den har dubbla länkarmar istället för macpherson, som dagens bilar har för att det är billigare.

En 142 klarar en kollision i 7km/h utan att ta skada, medan en modern bil går sönder för tiotusentals kronor.

På den tiden var det heller inte robotar som svetsade ihop bilen och tryckte ut alla komponenter. Det är också många fler som köper bilar idag. Saker blir billigare att tillverka. Originalpriset för en kulspetspenna var motsvarande 2000 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in