2026-07-02, 03:59
Medlem
Anybodykillers avatar
Man lär nog få köpa kinapuffar för styckpris om det fortsätter som nu.

Fy farao för all shrinkflation. Men det känns lite som att Marabou släppte lös anden ur flaskan när de pillade på Aladdin askarna. Fazer har dock gått samma väg.

Synd att inte kartellerna i Sydamerika växlar om till kakao för det borde vara lönsamt snart.
Citera
2026-07-02, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Lösgodis har billigare kilopris, köp chokladen där

Jag har sett för många Foodora-bud stå och gräva i lösgodiset med händerna för att nånsin äta den skiten igen.
Citera
2026-07-02, 09:08
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Jag har sett för många Foodora-bud stå och gräva i lösgodiset med händerna för att nånsin äta den skiten igen.

Man köper givetvis det som det är papper på
Citera
2026-07-02, 09:50
Medlem
och nötfärs är 400g. har sett 350gr till och med. godiset minskar i samma takt som andra färsk livsmedel.
Citera
2026-07-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugg.och.jenka
umm...vad är en slangballe?

En vetelängd med mycket krämig fyllning, som när man bakar bullar fast
här är inte slangen skuren till bullar som ligger i sina formar. Skära i bitar
gör man själv efter gräddningen, till exempel:
skär av 12 cm och dela den biten på längden o ät de två bitarna som korvbröd.

Fyllningen bör bestå av 90% onyttiga kalorier
Citera
2026-07-02, 12:11
Medlem
zombie-nations avatar
Choklad är egentligen svinbilligt trots att det bara växer i en viss del av världen. Men plockas av barnslavar, det håller ned priset.

Godis i sig är sjukt billigt. Jämför med för 40 år sedan...

Annars ja, tycker det är obehagligt med krympflationen, den är ju på massor av andra varor med. Och det som inte krymps höjs priset på. Vi har en rätt jobbig situation mot för bara 10 år sedan.

Men man är snart klar med tillverkning av syntetisk choklad.
Citera
2026-07-02, 15:41
Medlem
mhns avatar
När det kommer till godis så köper jag enbart lösgodis, med papper på. Passar på när det kostar typ 70 kr/kg, och köper då på mig 2-3 kg så det räcker i några månader. 70 kr/kg är ett hyfsat pris tycker jag.
Citera
2026-07-02, 16:22
Medlem
Lösvikt. Plopp och center 79-99kr kg.
Citera
2026-07-02, 17:33
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Marabou kommer jag aldrig ge upp!
Citera
2026-07-02, 17:46
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Håller med jag blir mycket mer provocerad av krympflation än av faktiska prishöjningar (nu har ju dock Marabou gjort både och). På samma sätt som jag hatar alla smygskatter överallt. Själv köper jag dock främst mörk choklad men även dessa har ju höjts rejält i pris. Om man är sötsugen och vill ha något chokladaktigt kan man alltid köpa en kladdkaka. Willys har väl en för under 25 kr/400 gram. Mycket choklad för det priset.

Jag håller med. Om de höjer priserna ärligt så kan jag välja att fortsätta köpa eller inte, men no hard feelings. Den som hålls med krympflation försöker blåsa mig och vem vill ha en relation med en bluffare? In med dem i fängelse!
Citera
2026-07-02, 18:44
Medlem
Kakaoproduktionen har olika strukturella problem med priser som varit uppe på 12000 dollar tonnet. Dagspris just runt 5000. Långt från de 2-3000 som gällde innan 2023.

https://tradingeconomics.com/commodity/cocoa

Tyvärr verkar vi få leva med högre priser tills vidare. Man jobbar på ersättningsprodukter. Nestlé har tagit fram ett naturidentiskt kakaofett och olika firmor som Nukoko och Choviva jobbar med att efterlikna själva aromen men med andra råvaror än kakao.
Senast redigerad av Perkulatorkaffe 2026-07-02 kl. 18:47.
Citera
2026-07-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Jag har två varianter på den lilla boken "sju sorters kakor"

I den ena står det negerboll och i den andra chokladboll,

Men när jag gör dom hemma billigt med de få ingredienser som behövs
så kallar jag dom Gambiaskalle - med eller utan mjäll..
Den med mjäll har riven kokos och den utan mjäll har chokladströssel.

Men du kan anta att priset på kakao ligger still men priset på strösocker,
havregryn, smör har stigit med 300%, påverkar det priset nämnvärt??
vill man då ha lite kaffe så steg priset lite till.

Vi som är lite äldre kan räkna saker i sin helhet och inte på på en ingrediens.
Negerbollar gjorde jag tusentals av varje vecka på andra halvan av 1980-talet.

Negerbollar är lika gott som en nygräddad slangballe.

Du får kalla dem vad du vill, jag berättade bara för dig vad de som inte är så gamla så de står med ena foten i graven, kallar dem för idag. Liksom, som du mot all förmodan ändå lyckats konstatera på egen hand, moderna bakböcker kallar dem för. Men jag förstår, du är för gammal för att kunna ta till dig något nytt i en värld som förändras och utvecklas över tid.

Priset på smör har jämfört med choklad inte blivit nämvärt dyrare de senaste åren. Socker har sjunkit i pris det senaste året. Du är helt enkelt för gammal och gaggig för att hänga med. Du får väl gå och suga i dig några negerballar istället, det gillar du ju tydligen. Här blir det jordgubbspaj med hemkokt créme anglaise.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in