2026-07-01, 11:07
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Har haft en vårdutredning för ett svårdefinierat hälsoproblem. Gått på flera undersökningar och genom remiss-kedjan. Till slut fick jag träffa en läkare som hade fått alla resultaten av mätningarna och gjorde sin egen undersökning. Hela det mötet tog mindre än 5 minuter. Fick en ask med prover på medicinen, fick ingen förklaring mer än "Det ser ut att vara (namn på sjukdom)" -- inget utskrivet papper med diagnos, ingen broschyr, bara att betala och gå hem. Men väl hemma matade jag in alla mätningar, egna observationer, föreslagna diagnosen i ChatGPT och hade en HELT underbar diskussion om sjukdomstillståndet. Alla teorier vad det beror på, alla olika sätt att behandla det, strategier för lindring, KBT osv osv. Vanliga läkare som inte är t.ex. kirurger löper väldigt stor risk att bara bli medicintekniker om detta fortsätter att bli bättre. Jag kommer i framtiden hålla mig till AI för medicinsk rådgivning.
Citera
2026-07-01, 12:33
Medlem
Med tanke på vad som krävs för att komma in på läkarprogrammet är det ju ingalunda konstigt att många läkare är så fyrkantiga. Jag hade en klasskompis i gymnasiet som satsade allt på att komma in på läkarprogrammet och han var en känslokall pluggmaskin som levererade studiemässigt men som var empatiskt efterbliven. Jag tänkte att jag aldrig någonsin skulle vilja ha honom som läkare och när man ser på några av de pluggmaskiner som går på läkarprogrammet så är det bara att inse att många läkare är känslokalla, målinriktade och verkar mer vara intresserade av jobbets status än att faktiskt hjälpa sjuka.
Citera
2026-07-01, 13:04
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
vad jag hör av andra med privatförsäkring och privatläkare är att det är mycket enklare att ha dialog och få anpassad behandling och att du blir hörd.
det är lite som att bli övergiven för att du inte är medelklass.
deras läkare verkar bara fixa till det så dom blir nöjda utan någon "det är inom referensvärdet hejdå"
man kan inte ens fråga om järntillskott vid anemi eller lågt ferritin

Så är det. Privat sjukvård håller väldigt hög klass men man måste ha pengarna för att få tillgång till den. Vårdcentralen är öppen för alla och är rättvis men så blir också kvaliteten på vården väldigt låg.
Citera
2026-07-01, 15:43
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
det går verkligen inte att prata överhuvudtaget med en läkare.
och dom är så nedlåtande över varenda grej.
du pratar aldrig med en person du pratar med en NPC bot som går efter ett sosse styrdokument.
det är som en telefonförsäljare som sitter med en mall över vad dom får mest kickback för preparat.
hur hittar man ens en läkare med en själ

Finns lite smarriga konspirationsteorier om detta, men var försiktig när du läser.

Dr Lawrence Dunegan är ”visselblåsaren” om du är intresserad. Du kan lyssna på hans ”vittnesmål” eller läsa det transkriberat
Citera
2026-07-01, 16:27
Avstängd
Det stämmer säkert att läkarna borde ha mera fantasi. Som läkare så skulle ju jag t ex omedelbart se till att få TS inlåst på slutenvården, men problemet idag är ju att läkarna saknar den auktoritet som läkarna hade för 50 år sedan, så hade det inte varit något problem att låsa in TS
Citera
2026-07-01, 19:43
Medlem
Ajogens avatar
Medicin idag är väldigt dogmatiskt. Därav stelheten.
Citera
2026-07-01, 20:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Är det någon som har svar på hur man i Sverige medvetet kunde döda tusentals äldre människor under covid med morfin och det behandlas inte med någon rättsprocess eller ens ifrågasätts? Det berör svenska läkares ovilja att ifrågasätta direktiv uppifrån.

Folk har glömt att det hände till den gräns att man numera bara förnekar att det hände. Att de anser att man är galen om man minns det.
Citera
2026-07-01, 22:05
Medlem
Kaoss avatar
Citat:
inte empatilöshet eller dåligt bemötande. mer typ det är brottom. man har bara 10minuter fönster att prata.
det är my way or the highway att bara en medicin. ingen diskussion om andra mediciner eller lösningar.
ingen förklaring till situationen.
det är inte att läkaren i sig är dålig utan bara hur robotaktig hela upplevelsen är.
sen att man aldrig får en kontakt eller bemötande med läkare man är bara en statistik någon patient en nummerlapp och det bara är rotera ut ur dörren med recept. jag kan förstå att läkaren i sig är cynisk och stel med 1000 andra patienter på samma situation.
varje moment har jag en ny läkare jag pratar med som i sig är frustrerande, även om dom är trevliga.
jag har inga klagomål på läkaren i sig. fast jag haft riktigt dåliga läkare o bemötanden av andra.
o bristande rutiner. men liksom i helhet i livet har jag bara en total dålig upplevelse av hela vårdindustrin i hur det fungerar.
det finns heller inget sätt att ha en mer öppen dialog om frågor eller egen forskning. sen blir man typ idiotförklarad om man sökt genom ai chatbottar för att förstå något.
det är väl mest man är fast i en hopplös situation och slussas runt utan någon kontroll och samtidig jonglera sjukdomen. bara hoppas på det bästa
jag får inte välja medicin eller behandlingsätt, det är bara riktlinjer av hur saker ska gå till och jag har ingen patienträtt det är bara följa styrdokument elller dö. så det blir att bara göra som dom säger.

Det låter som om du inte fick benzon du ville ha, och dom erbjöd SSRI istället, som du nämnde i en tidigare post.
Citera
2026-07-02, 01:39
Medlem
Citat:
hur gör man för att lösa detta. det behövs ett fejk sjukhus för meme problem för att bli av med idiotfolket så dom med riktiga problem kan få stöd. en "direktakut för dina direkta akuta behov dit ambulans inte tar någon"
med notis om inte medicinska problem o förhoppningsvis går inte dom smartare personerna dit.
det är väl nästan bättre att bara legalisera opioder och låta sådant folk knarka sönder sig för att inte slösa läkares tid

jag skulle säga psykatrin och normal sjukvård är olika saker och båda funkar inte men av olika problem
att sen vi har ett samhälle som förstör psyket hos alla är en annan utmaning

Ett smidigare triage utanför akuten och psykakuten vore steg ett. Man ska inte ens ha rätt att få sätta sin fot på akuten om man fått en fästing i skrevet.
Vårdcentralerna är mer komplicerade men kommunerna med socialtjänst behöver gå in med mer resurser till vissa grupper som är i behov av annan hjälp än den de kan få inom sjukvården.
Ofta söker dessa individer hjälp dagligen på vårdcentral och sjukvården varken kan eller ska hjälpa dem.
Citera
2026-07-02, 02:21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag har bara läst trådstarten, men jag gissar att detta handlar om antingen att TS inte fått 1) sjukskrivning eller 2) droger.

Nå, TS, hade jag rätt?
Citera
2026-07-02, 05:59
Medlem
Pungsvings avatar
Så fort man inte är krystat social och pladdrig i Sverige så är man en autist. Säger mycket om hur trångsynta många är.
Citera
2026-07-02, 06:05
Medlem
void-exes avatar
Läkare upplevs ofta “fyrkantiga” eftersom de jobbar under hög risk och tidspress, där standardiserade frågor, riktlinjer och exakt språk minskar risken för misstag. Det kan ju därför låta rätt stelt, men handlar mer om säkerhet och effektivitet än personlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in