2026-06-30, 16:58
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Precis som alla andra är läkare människor. Är man trevlig och normal får man ett trevligt och normalt bemötande. Har aldrig träffat en autistisk läkare.

Tandläkare däremot. Där kan vi snacka autism.
Citera
2026-06-30, 17:06
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
det går verkligen inte att prata överhuvudtaget med en läkare.
och dom är så nedlåtande över varenda grej.
du pratar aldrig med en person du pratar med en NPC bot som går efter ett sosse styrdokument.
det är som en telefonförsäljare som sitter med en mall över vad dom får mest kickback för preparat.
hur hittar man ens en läkare med en själ

Jag är läkare.
Synd att du inte har stött på en läkare som du upplever kan kommunicera med på ett sätt som känns bra för dig. Det kan finnas flera anledningar till det - samtliga är viktiga att förstå.

Några frågor:

Vad har du sökt hjälp för?
Är det empatin som du främst upplever saknas? Eller är du missnöjd över besked/behandlingsåtgärder?
Eller annat?
Citera
2026-06-30, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vilken granskning?
Vilka studier?
jag läste någon rapport några år sen att även om du inte har på papper intressekonflikt när du skriver en studie om läkemedel kan det bli så att du anställs som konsult med fin lön av företaget efter och det händer ofta.
har för mig typ varenda person som jobba på FDA i usa blev senare anställd med kickbacks av pfizer o liknande

https://www.science.org/content/article/fda-s-revolving-door-companies-often-hire-agency-staffers-who-managed-their-successful

https://neurolaunch.com/alzheimers-research-scandal/
typ hela alzheimer forskningen var fabricerad

SSRI har bevisats i typ 20 år att det inte funkar o seratonin kopplingen är påhittad

https://www.gp.se/nyheter/forskare-bakom-astra-zeneca-studie-medger-kopplingar-till-konkurrenter.89c6b844-7194-4ca2-99bf-1d318 7128241

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forssmed-efter-turbulensen-pa-fhm-det-kravs-mer
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-infekterade-braket-kring-folkhalsomyndigheten
statsepidimeologen lämna sin post för folkhälsomyndigeten "saknade total medicinsk kompetens" och ville ha myndighetsakvivism av sina egna personliga intressen där politisk nepotism gav jobb inte merit
att industrin inte är ren från korruption är ingen konspiration
Citera
2026-06-30, 17:14
Medlem
Citat:
du pratar aldrig med en person du pratar med en NPC bot som går efter ett sosse styrdokument.
det är som en telefonförsäljare som sitter med en mall över vad dom får mest kickback för preparat.

Läkare på vårdcentralen ska snitta en patient var 7e minut. Du lär ju hajja att dom blir avtrubbade.
Citera
2026-06-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Jag är läkare.
Synd att du inte har stött på en läkare som du upplever kan kommunicera med på ett sätt som känns bra för dig. Det kan finnas flera anledningar till det - samtliga är viktiga att förstå.

Några frågor:

Vad har du sökt hjälp för?
Är det empatin som du främst upplever saknas? Eller är du missnöjd över besked/behandlingsåtgärder?
Eller annat?
inte empatilöshet eller dåligt bemötande. mer typ det är brottom. man har bara 10minuter fönster att prata.
det är my way or the highway att bara en medicin. ingen diskussion om andra mediciner eller lösningar.
ingen förklaring till situationen.
det är inte att läkaren i sig är dålig utan bara hur robotaktig hela upplevelsen är.
sen att man aldrig får en kontakt eller bemötande med läkare man är bara en statistik någon patient en nummerlapp och det bara är rotera ut ur dörren med recept. jag kan förstå att läkaren i sig är cynisk och stel med 1000 andra patienter på samma situation.
varje moment har jag en ny läkare jag pratar med som i sig är frustrerande, även om dom är trevliga.
jag har inga klagomål på läkaren i sig. fast jag haft riktigt dåliga läkare o bemötanden av andra.
o bristande rutiner. men liksom i helhet i livet har jag bara en total dålig upplevelse av hela vårdindustrin i hur det fungerar.
det finns heller inget sätt att ha en mer öppen dialog om frågor eller egen forskning. sen blir man typ idiotförklarad om man sökt genom ai chatbottar för att förstå något.
det är väl mest man är fast i en hopplös situation och slussas runt utan någon kontroll och samtidig jonglera sjukdomen. bara hoppas på det bästa
jag får inte välja medicin eller behandlingsätt, det är bara riktlinjer av hur saker ska gå till och jag har ingen patienträtt det är bara följa styrdokument elller dö. så det blir att bara göra som dom säger.
Citera
2026-06-30, 17:34
Medlem
zombie-nations avatar
De läkare som verkligen verkar vara autistiska på riktigt tycker jag är bra. De är fortfarande nyfikna och lär sig mer. De känner inte att de står över sina patienter. De är lösningsorienterade.

Den fyrkantighet det talas om här beror på något annat än autism. Det är människor som måste ha rätt, som måste beundras, som inte har medkänsla för andra. De anser att människors kropp är deras arbetsplats och själva människan inne i kroppen ska hålla käften.
Citera
2026-06-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MATochLIVSMEDEL
Precis som alla andra är läkare människor. Är man trevlig och normal får man ett trevligt och normalt bemötande. Har aldrig träffat en autistisk läkare.

Tandläkare däremot. Där kan vi snacka autism.
inte att läkaren är autistisk eller gör narr av det jag vet bara inget bättre ord för att beskriva stelheten
gud vad jag stör mig på tandläkare vill rotfylla allt eller dra ut som smyger in "du måste använda tandtråd" och sen fakturerar 400kr mer för informering
Citera
2026-06-30, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De läkare som verkligen verkar vara autistiska på riktigt tycker jag är bra. De är fortfarande nyfikna och lär sig mer. De känner inte att de står över sina patienter.

Den fyrkantighet det talas om här beror på något annat än autism. Det är människor som måste ha rätt, som måste beundras, som inte har medkänsla för andra.
faktisk du har helt rätt!
det är någon sorts byråkratisk kafkaesk förgiftning inte bara i vården men även försäkringskassan.
denna mentalitet finns dock inte i privata företag vilken kundsupport du har med var som helst får du enklare lösningar o bemötanden. gud va smidigt det var med garantiärende på webhallen. tänk om det bara flöt på så lätt.
Citera
2026-06-30, 17:41
Medlem
Citat:
Läkare har mindre och mindre blivit medicinmän och mer och mer medicinbyrokrater, med allmäna råd och standardförfaranden för varrenda liten åkomma.

MEN, har förståelse för läkare som är NPCiga, de har blivit hårt drillade och har annamat ett bemötande som är juridiskt korrekt, men själsligt dött. Sedan är det så att det finns väldigt icke-sjuka människor som gör anspråk på vården, samtidigt som läkaren har att hantera hjärtstopp, självmordsförsök, trauman efter billolyckor och metastaserad cancer, samtidigt som Elsa 21 uppsöker Akuten för bruten nagel. Jag skulle nog inte kunna visa speciellt mycket empati för Elsa på akuten med bruten nagel två på natten, efter min tredje timme på mitt sextontimmarsskift.
Citera
2026-06-30, 17:42
Medlem
Det verkar tyvärr ha blivit någon slags standard att läkarna möter varje patient med ett slags färdigt inre formulär i skallen. Det handlar om standardisering och rutiner och att alla ska bemötas likvärdigt, vilket i och för sig är en god tanke men samtidigt tar bort det personliga i vårdmötet vilket forskning visar är viktigt. Det allt högre vårdtrycket är också en viktig en orsak då det lett till allt mer av löpande band-tänk inom vården.
Citera
2026-06-30, 17:44
Medlem
kyrkstockens avatar
Autister gillar rutiner och har ofta noll socialt umgänge.

Så en del kan få väldigt bra betyg och väljer att bli just läkare. De skall antagligen inte få arbeta med människor.

Nu är det inte alla som tur är. Du har fler inom tex fysik.

Den sista läkaren jag träffade hade coca-cola-bottnar (den absolut vanligaste samsjukheten vid autism) dessutom carl marxs missbildade philtrum (en annan vanlig samsjukhet).

Han gick inte att få kontakt med. Önskar att det var ett skämt.
Citera
2026-06-30, 17:44
Medlem
.nilss avatar
Hade en läkare jag var tvungen att byta. 20+ år sedan, runt 35 år kanske. Kall och otrevlig på ett extremt sätt trots att man hade ett problem som fanns med bevis som man kunde peka mot.

Jag sa faktiskt att du borde hålla på med kycklingfoster istället, detta är uppriktigt sagt obehagligt. Han pausade och bara tittade på mig sedan tittade ner på bordet och sa "Mhm jaha ah, ursäkta då." Extremt märkligt, och ni kanske säger att han bad om ursäkt men det var fruktansvärt falskt.

Första och enda gången jag stod upp för mig själv med en läkare.

Tryck till men det måste gå rätt långt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in