Citat:
Ursprungligen postat av
ArtificialElegance
Jag är läkare.
Synd att du inte har stött på en läkare som du upplever kan kommunicera med på ett sätt som känns bra för dig. Det kan finnas flera anledningar till det - samtliga är viktiga att förstå.
Några frågor:
Vad har du sökt hjälp för?
Är det empatin som du främst upplever saknas? Eller är du missnöjd över besked/behandlingsåtgärder?
Eller annat?
inte empatilöshet eller dåligt bemötande. mer typ det är brottom. man har bara 10minuter fönster att prata.
det är my way or the highway att bara en medicin. ingen diskussion om andra mediciner eller lösningar.
ingen förklaring till situationen.
det är inte att läkaren i sig är dålig utan bara hur robotaktig hela upplevelsen är.
sen att man aldrig får en kontakt eller bemötande med läkare man är bara en statistik någon patient en nummerlapp och det bara är rotera ut ur dörren med recept. jag kan förstå att läkaren i sig är cynisk och stel med 1000 andra patienter på samma situation.
varje moment har jag en ny läkare jag pratar med som i sig är frustrerande, även om dom är trevliga.
jag har inga klagomål på läkaren i sig. fast jag haft riktigt dåliga läkare o bemötanden av andra.
o bristande rutiner. men liksom i helhet i livet har jag bara en total dålig upplevelse av hela vårdindustrin i hur det fungerar.
det finns heller inget sätt att ha en mer öppen dialog om frågor eller egen forskning. sen blir man typ idiotförklarad om man sökt genom ai chatbottar för att förstå något.
det är väl mest man är fast i en hopplös situation och slussas runt utan någon kontroll och samtidig jonglera sjukdomen. bara hoppas på det bästa
jag får inte välja medicin eller behandlingsätt, det är bara riktlinjer av hur saker ska gå till och jag har ingen patienträtt det är bara följa styrdokument elller dö. så det blir att bara göra som dom säger.