2026-06-22, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Okej, de allra flesta tycker nog ändå att det är bra med lagar som förbjuder förtal, förolämpning, verbal uppvigling till brott o.s.v. Allt detta är ju på sätt och vis inskräkningar i yttrandefriheten, men det finns nog i alla länder. Men visst man kan tycka olika där.

Det finns gott om folk som HÄVDAR att dom har rätt att diktera för andra vad dom får och inte får göra, och dom även har rätt att fängsla eller döda de som vägrar lyda dem...och de är dom människorna som blir avrättade vid varje revolution också.
Citera
2026-06-22, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Det är ju precis det som inte stämmer, på Facebook använder ju dom allra flesta sina riktiga namn och har öppna konton/profiler, lagt upp sina vänner, arbetskamrater, släktingar med mera.
Tidigare (typ före 2020) var det mycket fler på Facebook som använde pseudonyma konton, då kunde tonen också bli betydligt mer otyglad och yvig. Många av dessa frifräsare har stuckit till andra sociala medier.

Sedan finns det slutna grupper på Facebook där medlemmarna måste clearas in en och en av gruppens mods eller få en inbjudan , det är alltså mera avskärmat. En hel del av diskussioner som är litet mer aktuella och stökiga förs numera inlm sådana grupper. Som icke gruppmedlem kan man inte se sådana diskussiiner.
Citera
2026-06-22, 04:04
Medlem
dude2ks avatar
Betyder förmodligen att dessa människor med spydiga kommentarer inte mår särskilt bra inombords.
Citera
2026-06-22, 20:38
Medlem
Brallkillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Skriver i princip aldrig på Facebook även om jag har ett konto där. Kan ibland läsa, men när man ser hur det allt för ofta fullständigt spårar ur, nej tack, det ger mig inte ett skit.

Nog för att Flashback ibland kan bli sandlåda men jag tycker nog debattklimatet blivit bättre och är bättre här än på Facebook.

Framförallt är det lite mer intelligenta diskussioner på en högre nivå här än på diskussonsgrupper på Facebook. Vissa i tråden snackar om känslostyrda vänstermänniskor, men när det gäller Facebook och t.ex. politiska diskussionsgrupper där skulle jag nog påstå att det är ytterhöger- och SD-folket som är de mest känslostyrda och som inte kan bete sig. "Skolboksexemplet" på det var väl Makströms grupp "Stå upp för Sverige" inför valet 2018, där Markström blev åtalad för kommentarer som skrivits i gruppen.

För övrigt lutar jag åt att ett långvarigt skärmberoende och beroende av sociala medier triggar olika känslor hos folk, inte minst upprördhet och ilska, man påverkas på ett mer banalt sätt av vad folk skriver på nätet än om man pratar med någon öga mot öga.
Citera
2026-06-23, 00:05
Avslutad
För att de är misslyckade som människor.

Orka bry sig.

Jag ser folk som försökt opinionsbilda i 15 år och det där är så stort deras liv kommer bli.

Några hundra lajks för en selfie på semestern är vad deras liv handlar om.

De är helt värdelösa.
Citera
2026-07-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Min analys är att facebook är det värsta stället på ett sätt. Det är många äldre som skriver riktigt otrevliga saker där under sitt riktiga namn. För de förstår inte konsekvenserna och de är på riktigt efterblivna.

Vilka konsekvenser?
Citera
2026-07-02, 09:43
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Vilka konsekvenser?

Man kan bli anmäld
Citera
2026-07-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Man kan bli anmäld

Jo, men jag tror vi får bygga fler fängelser om vi ska börja fängsla människor beroende på deras åsikter i olika frågor!
Citera
2026-07-04, 17:11
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Vilka konsekvenser?
Att framstå som efterbliven idiot
Citera
2026-07-04, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Att framstå som efterbliven idiot

Det finns en helt ekonomi som bygger på att vara en mytomanisk psykopat på sociala media, varför skulle folk bry sig?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in