2026-06-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovusLiberRecito
99.9% av folk beter sig. Det är alla som läser ett inlägg och går vidare med sin dag, eller inte ens har klickat på inlägget till att börja med. Eller som inte ens befinner sig på social media till att börja med.

Internet styrs av algoritmer som belönar outrage idag. Det är alltså lätt att få en skev bild av verkligheten. Det är i de allra flesta fall bara känslomässigt investerade inlägg som ens blir skrivna till att börja med då det inte finns någon poäng med att svara "Okej. Jag har ingen åsikt eller något att tillägga".

På något sätt har man bara bestämt sig för att det är så här internet ska fungera, istället för att ha algoritmer som belönar kvalité.

Och vad skulle kvalite vara för något?
Något som du tycker är bra?
Och det som du inte tycker är bra ska då inte få sägas?

Men vem bestämmer vad som är ok att tycka?
Är det du eller vem ska bestämma sådana saker?
Citera
2026-06-13, 11:58
Medlem
Kleiners avatar
Ska man ens bry sin hjärna med det? Varför ska man bry sig?
Senast redigerad av Kleiner 2026-06-13 kl. 12:03.
Citera
2026-06-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Jag är en person som tycker mycket. Och jag har heller inga problem med att stå för mina åsikter. Således är jag ganska aktiv i olika debatter på sociala medier. Det jag har märkt de senaste åren är det råa debattklimatet, och folk som inte ens kan bemöta vad man skriver i sak utan ägnar sig åt personangrepp. Jag vill inte gå in på för mycket detaljer så det är svårt att förklara utförligare.

Jag vet att jag har många fel och brister men jag har också en hög självkännedeom och en av mina styrkor är att jag kan skilja på sak och person, jag vet att många tror att de kan det men det är få som kan det på riktigt. Därför blir jag alltid så stött när andra går till personangrepp.

I min värld är det en milsvid skillnad på att säga "dina argument är sjuka" jämfört med att säga "du är sjuk". Det förstnämnda får man tåla om man ger sig in i en debatt offentligt på nätet, det andra ska man inte behöva ta.

Så varför kan folk inte bete sig på nätet och bemöta det man skriver i sak snarare än att slänga ur sig en massa dumheter?

Folk är bekväma av sig och ofta är det som verkligen kan få folk att anstränga sig och svara någon som egentligen är helt milsvid från vad man själv tycker.
Sedan när det gäller Internet, så träffas en hel bunt av människor från totalt vitt skilda samhällsklasser och delar av landet, vilket gör att allas vardag och verklighet är ganska så rejält annorlunda.
Så om det är någonstans där vitt skilda människor kan träffas och verkligen inte alls förstå sig på varandra, så är det på Internet.
Men visst, man tycker ju folk ändå kunde vara lite snällare mot varandra.
Just sådant där personangrepp är också ofta en slö debatteknik med att försöka vinna fajten, men inte genom att tänka till och svara sakligt.
Sådant där ska man helt enkelt inte svara på. Det hela kommer bara sluta med att den där som inledde det hela alltid ska ha sista ordet av jäkelskap som leder rätt ner i träsket, utan att alls något vettigt har kommit fram i något.
Citera
2026-06-13, 12:35
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Och vad skulle kvalite vara för något?
Något som du tycker är bra?
Och det som du inte tycker är bra ska då inte få sägas?

Men vem bestämmer vad som är ok att tycka?
Är det du eller vem ska bestämma sådana saker?
Jag kan så klart bara svara för mig själv, men kvalitet på en diskussion har att göra med hur man diskuterar, inte vad man säger. Grahams pyramid som tidigare nämndes är en rätt bra illustration - ju längt från pyramidens topp man kommer, desto lägre kvalitet får man.

Vem bestämmer vad som är okej att tycka? Om jag får bestämma så får man tycka precis vad som helst. Men jag svarar hellre på någon som berättar varför dom tycker något, än någon som bara kräks ur sig sin åsikt på absolut mest basala sätt.
Citera
2026-06-13, 12:40
Medlem
Incendios avatar
För att sociala medier är onaturligt. Vi kan inte vara normala där för att det är onormalt och avhumaniserande.
Citera
2026-06-13, 12:56
Medlem
Kleiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
För att sociala medier är onaturligt. Vi kan inte vara normala där för att det är onormalt och avhumaniserande.

Varför skulle man inte kunna vara det? Hur förhindrar sociala medier en från det? Menar du att man tappar förståndet när man är på sociala medier? Eller avslöjar det ens inre demoner?

Så du är onormal när du är på flashback?
Citera
2026-06-13, 13:10
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Varför skulle man inte kunna vara det? Hur förhindrar sociala medier en från det? Menar du att man tappar förståndet när man är på sociala medier? Eller avslöjar det ens inre demoner?

Så du är onormal när du är på flashback?
Människans biologi har inte förändrats i takt med den tekniska utvecklingen. Våra hjärnor är inte gjorda för att kommunicera med människor vi inte kan se eller höra. Våra hjärnor uppfattar det inte som riktigt. Vi är inte heller gjorda för att "känna" eller vara i kontakt med så många människor, så att ha hela världen i fickan är definitivt inte bra.

Jag håller mig till korta sessioner på flashback och har helt skippat andra sociala medier just för att inte överstimuleras eller avtrubba mina naturliga instinkter.
Citera
2026-06-13, 14:11
Medlem
Kleiners avatar
Om våra hjärnor uppfattar det inte som riktigt, då borde det jo vara ännu större anledning till varför man inte ska ta det personligt och hetsa upp sig, eller vara otrevlig? Och hur kommer det sig att andra människor kan beter sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Människans biologi har inte förändrats i takt med den tekniska utvecklingen. Våra hjärnor är inte gjorda för att kommunicera med människor vi inte kan se eller höra. Våra hjärnor uppfattar det inte som riktigt. Vi är inte heller gjorda för att "känna" eller vara i kontakt med så många människor, så att ha hela världen i fickan är definitivt inte bra.

Jag håller mig till korta sessioner på flashback och har helt skippat andra sociala medier just för att inte överstimuleras eller avtrubba mina naturliga instinkter.
Citera
2026-06-13, 17:24
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ad hominem beror på en kombination av dumhet och intellektuell lättja.
Helt rätt.
Citera
2026-06-13, 22:02
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Jag är en person som tycker mycket. Och jag har heller inga problem med att stå för mina åsikter. Således är jag ganska aktiv i olika debatter på sociala medier. Det jag har märkt de senaste åren är det råa debattklimatet, och folk som inte ens kan bemöta vad man skriver i sak utan ägnar sig åt personangrepp. Jag vill inte gå in på för mycket detaljer så det är svårt att förklara utförligare.

Jag vet att jag har många fel och brister men jag har också en hög självkännedeom och en av mina styrkor är att jag kan skilja på sak och person, jag vet att många tror att de kan det men det är få som kan det på riktigt. Därför blir jag alltid så stött när andra går till personangrepp.

I min värld är det en milsvid skillnad på att säga "dina argument är sjuka" jämfört med att säga "du är sjuk". Det förstnämnda får man tåla om man ger sig in i en debatt offentligt på nätet, det andra ska man inte behöva ta.

Så varför kan folk inte bete sig på nätet och bemöta det man skriver i sak snarare än att slänga ur sig en massa dumheter?

Min analys är att facebook är det värsta stället på ett sätt. Det är många äldre som skriver riktigt otrevliga saker där under sitt riktiga namn. För de förstår inte konsekvenserna och de är på riktigt efterblivna.
Citera
2026-06-13, 22:42
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad --> Sociala medier
/Moderator
Citera
2026-06-17, 13:42
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Om våra hjärnor uppfattar det inte som riktigt, då borde det jo vara ännu större anledning till varför man inte ska ta det personligt och hetsa upp sig, eller vara otrevlig? Och hur kommer det sig att andra människor kan beter sig?
Nej, när våra hjärnor inte uppfattar det som något riktigt vet vi för det första inte hur vi ska bete oss, våra hjärnor känner inte igen något social mönster. För det andra så avhumaniseras den man pratar med och att bete sig illa mot någon man inte tror är en människa är lättare.
De som kan bete sig bra har ofta metoder, som att inte interagera med främlingar på nätet så ofta så att sinnena inte avtrubbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in