2026-07-01, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Du verkar verkar alltid utgå från att om bevis tyder på att jorden inte ser ut som Gleason-kartan, så är det i sig självt bevis för klot-modellen. Men jag tycker detta är ett aningens ologiskt resonemang. Klot-modellen måste ju bedömas utefter sina egna meriter och svagheter. Och jag säger alltså bara att det är finns åtminstone en stor svaghet som får hela modellen att framstå som rätt omöjlig

Nja, det handlar väl snarast om att de kända avstånden bara är förenliga med en (1) form på jorden.

De kända avstånden är ett direkt och solklart evidens för att jorden omöjligen kan vara platt.

Citat:
.... Och jag säger alltså bara att det är finns åtminstone en stor svaghet som får hela modellen att framstå som rätt omöjlig

Jo vi vet att du påstår det. Men det innebär ju knappast att du har rätt när du väldigt förvirrat blandar ihop acceleration i rummet med acceleration i rum-tiden.

Så nej, det finns ingen svaghet i modellen. Det handlar enbart om att du låtsas att inte förstå. Du vet mycket väl att en acceleration i rumtid inte betyder en acceleration i rummet.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-01 kl. 22:02.
Citera
2026-07-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men langa en korrekt karta över jorden då. Sjukt att du inte kan det.

Kan du visa en korrekt karta då?
Citera
2026-07-01, 23:04
Medlem
Citat:

WGS84 är en på metern när korrekt karta. Och dess korrekthet är empiriskt bevisad tiotusentals gånger per dag och 365 gånger om året.

Men du har ändå någon slags poäng - det går inte att göra en korrekt 2D-karta över jorden av den enkla anledningen att jorden inte är platt. Men det vet du ju redan så man kan fråga sig varför du trots det tar upp det... är du bara lite töntigt motvalls? Går igång på att spela dum?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-01 kl. 23:10.
Citera
2026-07-02, 05:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Det kan jag:

https://share.google/images/W70y31ldxNmBd6r0Y
Citera
2026-07-02, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men du har ändå någon slags poäng - det går inte att göra en korrekt 2D-karta över jorden av den enkla anledningen att jorden inte är platt.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det kan jag:

https://share.google/images/W70y31ldxNmBd6r0Y

Det är då alltså som jag påpekat tidigare: tydligen finns bara en riktig karta över den klotformade jorden. Den som ingen någonsin haft praktiskt användning av.

Så frågan bli ju då, varför ska det ändå räknas som tvärsäkert att den är korrekt?
Citera
2026-07-02, 23:57
Medlem
Citat:
Det är då alltså som jag påpekat tidigare: tydligen finns bara en riktig karta över den klotformade jorden. Den som ingen någonsin haft praktiskt användning av.

Så frågan bli ju då, varför ska det ändå räknas som tvärsäkert att den är korrekt?

Hur kom du fram till den slutsatsen?

Räknas WGS84 (GPS) in föresten? För mig rätt många använder det...

Föresten så använder fraktflyg jordglob och snöre för att kolla avstånd.
Citera
2026-07-03, 01:34
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Och jag säger alltså bara att det är finns åtminstone en stor svaghet som får hela modellen att framstå som rätt omöjlig

Vilken svaghet? Man kan se med egna ögon att jorden är rund, du kan skicka upp en kamera i luften och se att jorden är rund, folk har varit i rymden/på månen och sett att jorden är rund, vi har foton från månen som bevisar att jorden är rund. Det finns inte ens något att diskutera, det finns inga svagheter med klotmodellen och allt är bevisat till 100%. Om man tror att jorden är någonting annat än rund så är man helt enkelt totalt efterbliven, som du och alla andra plattjordare och månlandningsförnekare är.
Citera
2026-07-03, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Hur kom du fram till den slutsatsen?

Räknas WGS84 (GPS) in föresten? För mig rätt många använder det...

Föresten så använder fraktflyg jordglob och snöre för att kolla avstånd.

Brukar piloter och sjökaptener medföra jordglob för att kunna navigera?

Och vidare. är inte detta "WGS84" tänkt att vara en sorts virtuell jordglob?

Men vad händer då när man zoomar in på en platt datorskärm? Måste det inte i så fall, givet att jorden är ett klot, oundvikligen bli en förvrängning av verkligheten?
Citera
2026-07-03, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Vilken svaghet? Man kan se med egna ögon att jorden är rund, du kan skicka upp en kamera i luften och se att jorden är rund, folk har varit i rymden/på månen och sett att jorden är rund, vi har foton från månen som bevisar att jorden är rund. Det finns inte ens något att diskutera, det finns inga svagheter med klotmodellen och allt är bevisat till 100%. Om man tror att jorden är någonting annat än rund så är man helt enkelt totalt efterbliven, som du och alla andra plattjordare och månlandningsförnekare är.

Tanken med klot-modellen, är ju att det finns en kraft, som accelererar fritt fallande föremål ned mot marken. Och att denna kraft därmed är ansvarig för att hålla allting på plats utanpå klotet.

Svagheten jag talar om, är att det finns mycket goda anledningar till att tro en sådan kraft inte existerar.
Citera
2026-07-03, 02:15
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Tanken med klot-modellen, är ju att det finns en kraft, som accelererar fritt fallande föremål ned mot marken. Och att denna kraft därmed är ansvarig för att hålla allting på plats utanpå klotet.

Svagheten jag talar om, är att det finns mycket goda anledningar till att tro en sådan kraft inte existerar.

Försöker du diskutera gravitation eller försöker du diskutera jordens form? Oavsett om gravitation finns eller inte så är jorden obestridligt bevisad rund.
Citera
2026-07-03, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Försöker du diskutera gravitation eller försöker du diskutera jordens form? Oavsett om gravitation finns eller inte så är jorden obestridligt bevisad rund.

Det hänger ihop. Visar det sig att "gravitation", i bemärkelsen kraft som accelererar saker ned mot marken, inte ens existerar.. så innebär det ett väldigt allvarligt problem för modellen klot-formad jord...
Citera
2026-07-03, 02:26
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Det hänger ihop. Visar det sig att "gravitation", i bemärkelsen kraft som accelererar saker ned mot marken, inte ens existerar.. så innebär det ett väldigt allvarligt problem för modellen klot-formad jord...

Nej, det innebär inget allvarligt problem för klotmodellen och jorden är fortfarande obestridligt bevisad rund och om man inte förstår detta så är man helt hjärndöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in