Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Du verkar verkar alltid utgå från att om bevis tyder på att jorden inte ser ut som Gleason-kartan, så är det i sig självt bevis för klot-modellen. Men jag tycker detta är ett aningens ologiskt resonemang. Klot-modellen måste ju bedömas utefter sina egna meriter och svagheter. Och jag säger alltså bara att det är finns åtminstone en stor svaghet som får hela modellen att framstå som rätt omöjlig
Nja, det handlar väl snarast om att de kända avstånden bara är förenliga med en (1) form på jorden.
De kända avstånden är ett direkt och solklart evidens för att jorden omöjligen kan vara platt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
.... Och jag säger alltså bara att det är finns åtminstone en stor svaghet som får hela modellen att framstå som rätt omöjlig
Jo vi vet att du påstår det. Men det innebär ju knappast att du har rätt när du väldigt förvirrat blandar ihop acceleration i rummet med acceleration i rum-tiden.
Så nej, det finns ingen svaghet i modellen. Det handlar enbart om att du låtsas att inte förstå. Du vet mycket väl att en acceleration i rumtid inte betyder en acceleration i rummet.