2026-06-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, just allmänna relativitetsteorin som jag nämnde, verkar ju gå ut på att först kännas vid bevisen för att någon nedåtriktad kraft inte existerar.. för att sedan blanda bort korten något rent otroligt. ...

På vilket sätt är korten bortblandade och vad har det med trådens ämne att göra?

Citat:
... reflektera över att teorin faktiskt har en grundpremiss som står totalt i konflikt med uppfattningen om sfärisk jord.

Varför tramsar du så mycket? Du vet lika bra som jag att det inte finns en konflikt mellan relativitetsteorin och en sfärisk jord.
Citera
2026-06-29, 23:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ja, just allmänna relativitetsteorin som jag nämnde, verkar ju gå ut på att först kännas vid bevisen för att någon nedåtriktad kraft inte existerar.. för att sedan blanda bort korten något rent otroligt.

Och detta har ju varit otroligt effektivt. Folk, misstänker jag, blir så överväldigade av allt tillkrånglat om rum och tid och "krökning" därav, så att tankeverksamheten stänger av. Och även bland såna "skeptiker" som är kritiska mot Einstein och mainstreamsvetenskap, tenderar man att i stort sett aldrig reflektera över att teorin faktiskt har en grundpremiss som står totalt i konflikt med uppfattningen om sfärisk jord.
Skiter i vad du blir överväldigad av, men nu har du iaf helt galet fel.

Den allmänna relativitetsteorin har t ex en exakt lösning för sfäriska planeter: Den inre Schwarzschildmetriken, se t ex
https://en.wikipedia.org/wiki/Interior_Schwarzschild_metric

--
Skoj, ser att jag ju faktiskt är personligen bekant med två av forskarna som nämns där.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-06-29 kl. 23:53.
Citera
2026-06-30, 00:13
Medlem
Citat:
Ja, just allmänna relativitetsteorin som jag nämnde, verkar ju gå ut på att först kännas vid bevisen för att någon nedåtriktad kraft inte existerar.. för att sedan blanda bort korten något rent otroligt.

Och detta har ju varit otroligt effektivt. Folk, misstänker jag, blir så överväldigade av allt tillkrånglat om rum och tid och "krökning" därav, så att tankeverksamheten stänger av. Och även bland såna "skeptiker" som är kritiska mot Einstein och mainstreamsvetenskap, tenderar man att i stort sett aldrig reflektera över att teorin faktiskt har en grundpremiss som står totalt i konflikt med uppfattningen om sfärisk jord.
Återigen, för 150:e gången: Hur är det möjligt att flyga från Sydney till Santiago på 13 timmar om jorden är platt?? Vågar du tänka igenom det problemet i staden för att prata om relativitetsteorin och gravitationen som enligt dig inte existerar.

Flygtid och diverse andra saker söder om ekvatorn är påtagliga saker som vi alla kan kontrollera, och som sagt, om du hade rätt i vad du påstår, återstår det att förklara hur dessa saker är möjliga på en platt jord.

Eller kanske du föredrar att försvinna in i dimman istället för att ge dig in i en diskussion om jordens form? Du kan inte undgå de fakta jag har listat otaliga gånger, och det vore intressant om du kunde komma ner till jorden och förklara vad du egentligen menar.
Citera
2026-06-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Återigen, för 150:e gången: Hur är det möjligt att flyga från Sydney till Santiago på 13 timmar om jorden är platt??

Oavsett jordens form, så torde svaret bli att det är möjligt eftersom att avståndet mellan platserna är sådant att det tar ungefär den tiden. Men.. vill man då exempelvis hävda det är ett bevis för att jorden är ett klot, så måste det ju i så fall vägas mot andra bevis.
Citera
2026-06-30, 19:11
Medlem
Citat:
Oavsett jordens form, så torde svaret bli att det är möjligt eftersom att avståndet mellan platserna är sådant att det tar ungefär den tiden. Men.. vill man då exempelvis hävda det är ett bevis för att jorden är ett klot, så måste det ju i så fall vägas mot andra bevis.

Varför tror du inte vi har vägt olika bevis mot varandra?

I själva verket är det ju pissenkelt - det finns inga bevis som talar emot att jorden är ett klot.
Citera
2026-06-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Har du helt missat att vi empiriskt har mätt upp gravitationskonstanten typ en miljard gånger? Första gången på 1700-talet och kontinuerligt sedan dess.

Nopp, empiriskt uppmätt.

Men det vet du ju redan så ditt inlägg är bara ett ganska dåligt trollande.

Upprepandet av en procedur behöver inte ha något värde i sig.

Eller rättare: det har inget värde i sig.

Man måste se till upprinnelsen här, vad kommer värdet ifrån ursprungligen, och hur rimligt verkar det?
Senast redigerad av Fleuch 2026-06-30 kl. 19:16.
Citera
2026-06-30, 19:17
Medlem
Citat:
Upprepandet av en procedur behöver inte ha något värde i sig.

Upprepandet visar att gravitationskonstanten är empiriskt bevisad.

Och i det här fallet har det ju även värdet att du har fel - och det är ju lite kul

Citat:
.... och hur rimligt verkar det?

Väldigt, väldigt rimligt. Empiriskt fastställt utom allt rimligt tvivel.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-06-30 kl. 19:57.
Citera
2026-06-30, 22:42
Medlem
Patrik Norqvist sommarprat tar upp en del i sitt sommartal i slutet av sändningen.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/patrik-norqvist-sommarpratare-2026
Citera
2026-07-01, 00:06
Medlem
Citat:
Det är vad jag gör. Det är ett faktum att det tar 13 timmar att flyga från Sydney till Santiago, och vice versa. Jag mäter det mot flygtiderna från Australien till Afrika och från Afrika till Sydamerika. Jag mäter det mot det faktum att det finns en midnattssol i Antarktis och att stjärnhimlen roterar över Sydpolen på samma sätt som över Nordpolen. Allt detta och alla överväganden och bevis visar att jorden är en glob.

Sedan kan jag också väga det mot dina påståenden om gravitationen, och eftersom alla punkter jag listade är rena fakta, följer det att om dina påståenden är korrekta, måste de vägas mot en bevisligen rund jord.
Citera
2026-07-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är vad jag gör. Det är ett faktum att det tar 13 timmar att flyga från Sydney till Santiago, och vice versa. Jag mäter det mot flygtiderna från Australien till Afrika och från Afrika till Sydamerika. Jag mäter det mot det faktum att det finns en midnattssol i Antarktis och att stjärnhimlen roterar över Sydpolen på samma sätt som över Nordpolen. Allt detta och alla överväganden och bevis visar att jorden är en glob.

Sedan kan jag också väga det mot dina påståenden om gravitationen, och eftersom alla punkter jag listade är rena fakta, följer det att om dina påståenden är korrekta, måste de vägas mot en bevisligen rund jord.

Du verkar verkar alltid utgå från att om bevis tyder på att jorden inte ser ut som Gleason-kartan, så är det i sig självt bevis för klot-modellen. Men jag tycker detta är ett aningens ologiskt resonemang. Klot-modellen måste ju bedömas utefter sina egna meriter och svagheter. Och jag säger alltså bara att det är finns åtminstone en stor svaghet som får hela modellen att framstå som rätt omöjlig
Citera
2026-07-01, 21:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du verkar verkar alltid utgå från att om bevis tyder på att jorden inte ser ut som Gleason-kartan, så är det i sig självt bevis för klot-modellen. Men jag tycker detta är ett aningens ologiskt resonemang. Klot-modellen måste ju bedömas utefter sina egna meriter och svagheter. Och jag säger alltså bara att det är finns åtminstone en stor svaghet som får hela modellen att framstå som rätt omöjlig

Men langa en korrekt karta över jorden då. Sjukt att du inte kan det.
Citera
2026-07-01, 21:53
Medlem
Citat:
Du verkar verkar alltid utgå från att om bevis tyder på att jorden inte ser ut som Gleason-kartan, så är det i sig självt bevis för klot-modellen. Men jag tycker detta är ett aningens ologiskt resonemang.
Du måste hålla med om att det måste vara möjligt att göra en karta över den platta jorden, och Gleason är den enda kartan vi har. Det är också vad de flesta plattjordingar använder. Det är faktiskt inte alls ologiskt, för det är nästan konstigt att du inte förstår att det är helt omöjligt att göra en plattjordskarta där avstånden stämmer överens med verkligheten. Försök bara!

Citat:
Klot-modellen måste ju bedömas utefter sina egna meriter och svagheter. Och jag säger alltså bara att det är finns åtminstone en stor svaghet som får hela modellen att framstå som rätt omöjlig
Jag har jordklotet som utgångspunkt, och allt jag har argumenterat för passar perfekt med den modellen. Den "svaghet" du nämner står ensam mot en överväldigande mängd bevis som varken du eller någon annan kan motbevisa. Tycker du att det är logiskt att vi ska sluta tro på midnattssolen i Antarktis och avstånden söder om ekvatorn bara för att du inte tror på gravitationen, och därför tror att en rund jord är omöjlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in