2026-07-01, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Karln hennes måste vara bra lat som vill äta det där. Hade jag varit han hade jag tagit över och fixat frukosten så det blir något gott.
Alltid tyckt att nåt är konstigt i deras dynamik. Hennes tjatande om älskling hela tiden och hans nollställda gensvar. Lat är han helt klart. Hon gillar ju oftast inte det hanlagar heller.
Citera
2026-07-01, 20:35
Medlem
Beckahestens avatar
Men hur orkar hon äta hårdbränt kesoslabb varje dag? Har hon inte läst att man får cancer av bränd mat?
Citera
2026-07-01, 20:36
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Jag har gått ner 25 kg med denna diet och kesoplättarna. Man måste ha mycket fett för annars blir det pannkaka av dem. Men man äter ju inte allt fett/alla plättar själv.
Hennes plättar är dock gigantiska just för att hennes smet är klumpig och inte slät som smeten ska vara. Då äter man kanske 4 plättar som vuxen.

Jag menar bara att det är knappast fettet till att steka plättarna som gör henne tjock. Samtidigt som de på några dagar köpt 3 chipspåsar och 2 pringles.
I slutändan handlar det om kcal in och kcal ut. Om man väljer att lägga sina kcal på fett eller kolhydrater spelar inte så stor roll. Bara man håller sig under sina kcal per dag går man ner. Men äter man en frukost med såpass mycket smör behöver man ju äta kontrollerat resten av dagen och chips funkar inte var och varannan dag. Bra jobbat och gått ner 25 kg 😊
Citera
2026-07-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarmorRex
Alltid tyckt att nåt är konstigt i deras dynamik. Hennes tjatande om älskling hela tiden och hans nollställda gensvar. Lat är han helt klart. Hon gillar ju oftast inte det hanlagar heller.

Håller med. Alltid tyckt att det känts fel.
Hon kanske blir lurad… Naiv är hon ju, och framstår som oerfaren i livet trots hennes ålder och fyra barn. (Så mycket hon inte vet eller kan vilket typ alla kan i hennes ålder).

Hon längtade säkert efter att äntligen ha en ”riktig familj” igen med mamma, pappa och barn. Hennes egna familj verkade inte bra (enligt henne), och hon har varit ensamstående majoriteten av tiden. Dvs lätt att bli kär i drömmen.
Citera
2026-07-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
I slutändan handlar det om kcal in och kcal ut. Om man väljer att lägga sina kcal på fett eller kolhydrater spelar inte så stor roll. Bara man håller sig under sina kcal per dag går man ner. Men äter man en frukost med såpass mycket smör behöver man ju äta kontrollerat resten av dagen och chips funkar inte var och varannan dag. Bra jobbat och gått ner 25 kg 😊

Kolhydrater driver insulinrespons och fettinlagring. Räkna kalorier funkade inte för mig efter att jag fick sköldkörtelproblem. Låg till och med på 800 kcal i ett år pga magproblem. Hände absolut inget med vikten. Bort med kolhydraterna men högre kcalintag = 25 kg borta på 8 månader.

Såklart kan man inte äta massa mer kalorier än man behöver. Men struntar man i chipsen kan man äta plättar med smör också. Men hon äter garanterat mycket vi inte ”ska” se. Allt som allt blir det för mycket.
Citera
2026-07-01, 20:46
Medlem
Läkaren sa väl till henne att banta. Tror inte ens hon fick nån tid till röntgen.
Citera
2026-07-01, 20:49
Medlem
Citat:
Håller med. Alltid tyckt att det känts fel.
Hon kanske blir lurad… Naiv är hon ju, och framstår som oerfaren i livet trots hennes ålder och fyra barn. (Så mycket hon inte vet eller kan vilket typ alla kan i hennes ålder).

Hon längtade säkert efter att äntligen ha en ”riktig familj” igen med mamma, pappa och barn. Hennes egna familj verkade inte bra (enligt henne), och hon har varit ensamstående majoriteten av tiden. Dvs lätt att bli kär i drömmen.

Mm så kan det vara.
Han behövde sälja sitt hus för att betala sina skulder och ha nånstans att bo. Hon är kanske ett lätt ”byte”. Det här älskling älskling tjatet är lite övertydligt. Kan inte minnas att hon höll på så med Borka.
Citera
2026-07-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarmorRex
Mm så kan det vara.
Han behövde sälja sitt hus för att betala sina skulder och ha nånstans att bo. Hon är kanske ett lätt ”byte”. Det här älskling älskling tjatet är lite övertydligt. Kan inte minnas att hon höll på så med Borka.

Hon kanske överkompenserar. Och försöker få samma respons tillbaka. Men han är rätt stel. Fast i början av förhållandet pratade de om att det var hon som var det. Hon var den minst romantiska och fysiska pga autismen. Nu är det ju tvärtom.
Citera
2026-07-01, 20:57
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Kolhydrater driver insulinrespons och fettinlagring. Räkna kalorier funkade inte för mig efter att jag fick sköldkörtelproblem. Låg till och med på 800 kcal i ett år pga magproblem. Hände absolut inget med vikten. Bort med kolhydraterna men högre kcalintag = 25 kg borta på 8 månader.

Såklart kan man inte äta massa mer kalorier än man behöver. Men struntar man i chipsen kan man äta plättar med smör också. Men hon äter garanterat mycket vi inte ”ska” se. Allt som allt blir det för mycket.
Bra det funkade för dig. Själv tar jag mounjaro nu. Hade bara BMI 27 men läkaren tyckte jag kunde prova det och för mig funkar det bra. Förutom att det är fruktansvärt dyrt 😅
Citera
2026-07-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Bra det funkade för dig. Själv tar jag mounjaro nu. Hade bara BMI 27 men läkaren tyckte jag kunde prova det och för mig funkar det bra. Förutom att det är fruktansvärt dyrt 😅

Ja, har förstått att det är hemskt dyrt. Dumt att det ska vara så när övervikt orsakar så mycket problem och det vore bättre att förebygga dessa. Antar att många inte har råd att använda dessa läkemedel och då blir det en klassfråga.
Jag har diabetes så kan få ozempic på högkostnadsskyddet men jag vågar inte pga magsjukdomen.

Just Ellie ville inte använda glp-1 har hon sagt, men vi får väl se hur det går. Hon har ju varit överviktig förr och gått ner. Men mycket har förändrats sen dess…
Citera
2026-07-01, 21:26
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ja, har förstått att det är hemskt dyrt. Dumt att det ska vara så när övervikt orsakar så mycket problem och det vore bättre att förebygga dessa. Antar att många inte har råd att använda dessa läkemedel och då blir det en klassfråga.
Jag har diabetes så kan få ozempic på högkostnadsskyddet men jag vågar inte pga magsjukdomen.

Just Ellie ville inte använda glp-1 har hon sagt, men vi får väl se hur det går. Hon har ju varit överviktig förr och gått ner. Men mycket har förändrats sen dess…
Ja det är dyrt. Lägger över 3000kr i månaden. Men jag lägger heller inga pengar på utemat, snacks och läsk osv. Man får prioritera vad man tycker är viktigt. En del har ju inte råd alls men tror det skulle bli billigare i längden för samhället om de subventionerade. Då slipper man betala röntgen för en ond höft och allt annat som obesitas för med sig.
Citera
2026-07-01, 21:29
Medlem
Tack o lov att hon satt hunden i cykelkorgen o inte låter henne springa jämte. För cykla med en valp ska man def inte göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in