2026-07-01, 19:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zulithelma
Jag förstår inte spekulationerna om att de ”snart ska ha det jobbigt ekonomiskt”. Finns inte ens en möjlighet
Robban ärvde ca 8 mille från pappa (bl a en lgh i Spanien och en lgh på Gärdet) och ca 2 milj i cash.

Pappa Vicente hade inga lån så allt Robban sålt - av pappas egendom - är bruttopengar (förutom 22% avdrag i Sverige).

Lägenheten i Frösunda (som Vicente ägde till
97% Robban till 3%) var helt obelånad. Så den försäljningen gav några miljoner extra, även efter köpet av ombyggda sommarstugan i Märsta.

Tror att lgh på Artillerigatan var värderad till ca 3 milj i bouppteckningen så om det nu har sålt den för 5 milj plus så…. Well you do the math.

Så Robban, som jag tror en snäll man (även om alla indianer inte är i kanoten) är säkert lycklig med sin fru även om han får betala dyrt för det umgänget.
MEN - inte ens självupptagna Tant Anna kan lyckas med att dränera den goda ekonomi de har nu… hoppas jag
Så Robban - Lycka till 🤞🏼

Du behöver ta med arvskatten på tillgångarna i Spanien i beräkningen.
Senast redigerad av trottwell 2026-07-01 kl. 19:09.
Citera
2026-07-01, 19:13
Medlem
nationalizten88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
För att Anna vill ha allting nytt? Lyx, lyx, lyx.

Hur mycket tror ni att inredningen landar på, ska hon bräcka någon annan i status?

Har sett par som tävlat typ, har du silver ska jag ha guld. Har du audi ska jag ha bmw. Finns det någon hon vill glänsa över?
Citera
2026-07-01, 20:16
Medlem
TPLs avatar
" ✨️✨️✨️Vilket otroligt fint paket fantastiska Jessica på Cartier slog in förhand till mig ✨️✨️✨️ "

Förhand? Snälla Anna, skriv på spanska då det är enda språket du behärskar...

Citera
2026-07-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventuros
Närstående? Dödsboet efter försäljningen av Gärdetlägenheten? Typ skatt på vinsten eller? Dåligt insatt i skatternas underbara värld
Halmpyntet har väl avyttrat, (sålt) fonder, aktier, lägenhet som han fick ärva efter padre Vincente. Skatt 30%. Bouppteckningen finns i tråden. Och den dumma sonen har inget förstånd eller rimlighet i huvudet Han tror väl att pengarna tillverkas i uttagsautomater :evilg
Citera
2026-07-01, 20:22
Medlem
Zulithelmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
Pantbrev på närmare 1,5M trots alla pengar? 🤔
Man kan ta ut ett pantbrev utan att realisera det
Citera
2026-07-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muminflickan
Man betalar 22% skatt på vinsten när man säljer.
Skattesatsen i Sverige är alltid 30% på vinst! Har du ägt en bostad längre än två(2)år blir det en avräkning och en schablonskatt uppstår. Den blir då som du uppgivet 22%.
Citera
2026-07-01, 20:27
Medlem
Zulithelmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"ett i stort sett obelånat hus"

Hur kom du fram till detta?
Jag har inte ”kommit fram till detta”.

De sålde bostadsrätten i Solna (som var obelånad) för ca 6 mille.
Köpte sommarstugan i Märsta för ca 4 mille, så varför skulle de ta lån för den köpet???
Citera
2026-07-01, 20:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag har inte ”kommit fram till detta”.

De sålde bostadsrätten i Solna (som var obelånad) för ca 6 mille.
Köpte sommarstugan i Märsta för ca 4 mille, så varför skulle de ta lån för den köpet???

Det har tagits ut pantbrev i fastigheten under tiden som Roberto har ägt fastigheten, varför skulle Roberto ta ut ytterligare pantbrev i fastigheten om inte dessa används som säkerhet för lån?

Detta skedde tex omedelbart efter att Anna blev dömd till att betala en faktura till ett mattföretag, det var frågan om en relativt blygsam summa, under 100000 :-.
Varför gör Roberto detta om pengar inte är något problem?

Farfar betalade skatt på vinsten från Solna, du måste räkna av skatten från dessa 6 mille.
Senast redigerad av trottwell 2026-07-01 kl. 20:52.
Citera
2026-07-01, 20:39
Medlem
Zulithelmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansa0pausa
Skattesatsen i Sverige är alltid 30% på vinst! Har du ägt en bostad längre än två(2)år blir det en avräkning och en schablonskatt uppstår. Den blir då som du uppgivet 22%.

Hm - nu har ju de inte ägt lgh på Artillerigatan så jag vet inte vad som häller när det handlar om arv.
Men strunt samma skatten på en obelånad brf på Gärdet och en (i stort sett) obelånad villa är en piss i Mississippi i vilket fall som helst.
Så pengar är nog inte något problem för The Toledanos
Citera
2026-07-01, 21:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hm - nu har ju de inte ägt lgh på Artillerigatan så jag vet inte vad som häller när det handlar om arv.
Men strunt samma skatten på en obelånad brf på Gärdet och en (i stort sett) obelånad villa är en piss i Mississippi i vilket fall som helst.
Så pengar är nog inte något problem för The Toledanos

Tungt för en väktare

Angående Artillerigatan, arvtagaren övertar arvlåtarens ingångsvärde och omkostnader.

Grovt räknat har det försvunnit ca 1,5 miljoner i skatter från Solna, Artillerigatan och tillgångarna i Spanien.
Sedan arvet blev tillgängligt har Anna och familjen på Annas initiativ dessutom gjort av med flera hundra tusen.

Jag vill minnas att Suckunge är belånat till ca 2 miljoner, så var det när Roberto var tvungen att betala Annas vansinne med matthandlaren.

Om Roberto skall köpa en ny bostad till familjen i Steninge, möblera den enligt Annas påhitt och betala för ett osålt och outhyrt hus i Suckunge så blir det tungt på en väktarlön.

Dessutom kommer Annas konsumtionsvansinne att kosta avsevärda summor varje månad.
Senast redigerad av trottwell 2026-07-01 kl. 21:32.
Citera
2026-07-01, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det har tagits ut pantbrev i fastigheten under tiden som Roberto har ägt fastigheten, varför skulle Roberto ta ut ytterligare pantbrev i fastigheten om inte dessa används som säkerhet för lån?

Detta skedde tex omedelbart efter att Anna blev dömd till att betala en faktura till ett mattföretag, det var frågan om en relativt blygsam summa, under 100000 :-.
Varför gör Roberto detta om pengar inte är något problem?

Farfar betalade skatt på vinsten från Solna, du måste räkna av skatten från dessa 6 mille.

Annas botox, fillers, frisörbesök och oändliga resor till rusta plus lägenheten i Spanien, eventuella tidigare skulder osv osv. Pengarna går åt. Sen vill dom (hon) säkert ha ett litet fuck off kapital på kontot också, vem vill inte det, så de kanske tog en belåning på huset för att kunna leva gott (Roberto kanske gått ner i tid också?)
Citera
2026-07-01, 22:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
Annas botox, fillers, frisörbesök och oändliga resor till rusta plus lägenheten i Spanien, eventuella tidigare skulder osv osv. Pengarna går åt. Sen vill dom (hon) säkert ha ett litet fuck off kapital på kontot också, vem vill inte det, så de kanske tog en belåning på huset för att kunna leva gott (Roberto kanske gått ner i tid också?)

Anna äter pengar

Om tio år finns det inte mycket fuck off kapital kvar, utom det som finns bundet i bostaden och lägenheten i Spanien.
Familjens/Annas liv kostar betydligt mera än vad Roberto tjänar, varje månad, varje år.

När det blir dags för pension så måste något säljas för att få en dräglig tillvaro, Roberto får ingen hög pension och Anna har inte arbetat ihop någon pension alls.

Något arv kommer det knappast att finnas kvar till.

Jag hoppas att Roberto läser detta och tar mod till sig och talar om för Anna var skåpet ska stå.
Senast redigerad av trottwell 2026-07-01 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in