2026-07-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är väl bra. Men frågan är vad det får för effekt i praktiken.

- Du och din kusin räknas inte som gifta här i Sverige...
- Okej, vad betyder det?
- Tja, alltså, ni anses inte ha delad ekonomi. Och arv funkar lite annorlunda.
- Jaha, men inget hindrar väl mig att bo med min "kusin" om jag vill?
- Njä, det förstås. Men ni är som sagt inte gifta.
- Nähepp. Jag kan ju fortfarande köra med henne med alla möjliga hedersprylar som om hon vore min fru.
- Ja. Jo.

Egentligen innebär det mest att myndigheterna bara kan göra något om kusinen är under arton. Minderåriga får inte bo hur som helst med vem som helst.
Plus att bank-konton kan raderas , blockerad eller frysas.
Citera
2026-07-01, 20:26
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Nästa steg är att göra det helt olagligt att knulla sina kusiner. Precis som att sex mellan syskon är straffbart. Galet att de får hålla på sådär, sjuka människor borde istället sitta inlåsta.
Citera
2026-07-01, 20:28
Medlem
zombie-nations avatar
Konstig artikel. Vad har det med gängkriminalitet att göra att kusiner gifter sig?
Citera
2026-07-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Konstig artikel. Vad har det med gängkriminalitet att göra att kusiner gifter sig?
Enkelt uttryckt - artikeln presenterar 11 nya lagar som trätt ikraft idag.
Citera
2026-07-01, 20:39
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvtrasch
Risken att trotsa LAGEN - är att kronofogden tar deras hus , lägenhet och säljer den till svenskar 🙂

...

Plus att bank-konton kan raderas , blockerad eller frysas.
Jag uppfattar det som att Kronkalle och frysning av konton blir enklare där man misstänker ekonomisk brottslighet. Alltså t ex hos gängkriminella som på pappret är arbetslösa men äger en splitterny lyxmodell av BMW han omöjligen kan haft råd att köpa. Eller lite mystiska pengar som bara dyker upp på kontot.

Det kan ju rimligtvis inte vara så att Kronkalle kan komma och ta någons lägenhet för att de begått ett brott. En direktör grips för rattfylla - vi tar huset. Misshandel mellan två fyllskallar på en krog - vi fryser deras konton och tar lägenheterna.

Som jag förstått det kan de ju inte bara ta någons bil och lägenhet om själva ekonomin ser normal ut.

Vad jag menar är att det är olagligt att gifta sig med sin kusin - ja. Det innebär att det alltså inte kommer att gå att registrera ett giftermål. Blankt nej. Det går ju då inte att ens olagligen gifta sig. Det är väl lite som att turister gifter sig på kul i Las Vegas. Det är liksom inget brott att komma hem med vigselbevis från Vegas. Bara det att giftermålet inte klassas som giltigt i Sverige.
Citera
2026-07-01, 20:43
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Nästa steg är att göra det helt olagligt att knulla sina kusiner. Precis som att sex mellan syskon är straffbart. Galet att de får hålla på sådär, sjuka människor borde istället sitta inlåsta.

Är du medveten om att etniska svenskar också gifter sig med sina kusiner eller tror någon i tråden att det inte händer eller har hänt?
Citera
2026-07-01, 20:46
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det kan ju rimligtvis inte vara så att Kronkalle kan komma och ta någons lägenhet för att de begått ett brott. En direktör grips för rattfylla - vi tar huset. Misshandel mellan två fyllskallar på en krog - vi fryser deras konton och tar lägenheterna.

Som jag förstått det kan de ju inte bara ta någons bil och lägenhet om själva ekonomin ser normal ut.
Nej det blir ju lite opraktiskt.

Därför lägger man nog efterhand ansvaret på bankerna as usual, och hotar dem med sanktioner så att de skall spärra lite extra konton för säkerhets skull.

Så behöver åklagare och kronkalle inte smutsa ner sina händer eller lägga energi på utredningar.

Mera on topic är en faktor för kusinäktenskap (förutom arv och klan och sånt), att det traditionellt finns massvis av kusiner att välja på så att nån skall väl vara k*värd i alla fall.

Men i takt med att invandrade kvinnor föder färre barn minskar urvalet så att inte ens den mest fanatiske klantänkaren hittar någon kandidat som inte är jätteäcklig.

Kusinäktenskap kommer inte att ta inte slut för att klantänkandet försvinner utan för att kusinerna försvinner.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-07-01 kl. 20:51.
Citera
2026-07-01, 20:54
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Är du medveten om att etniska svenskar också gifter sig med sina kusiner eller tror någon i tråden att det inte händer eller har hänt?

Välkänt fenomen på vissa av våra öar, kanske andra ställen också? Men spelar mindre roll, bra att det förbjuds och märkligt att det tagit så lång tid. Men än mer märkligt att man inte passade på att kriminalisera sexuella kontakter med kusiner i samma svep.
Citera
2026-07-01, 20:57
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Välkänt fenomen på vissa av våra öar, kanske andra ställen också? Men spelar mindre roll, bra att det förbjuds och märkligt att det tagit så lång tid. Men än mer märkligt att man inte passade på att kriminalisera sexuella kontakter med kusiner i samma svep.

Tror du inte de kommer att knulla utan att fråga regeringen om lov?
Citera
2026-07-01, 20:57
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nej det blir ju lite opraktiskt.

Därför lägger man nog efterhand ansvaret på bankerna as usual, och hotar dem med sanktioner så att de skall spärra lite extra konton för säkerhets skull.

Så behöver åklagare och kronkalle inte smutsa ner sina händer eller lägga energi på utredningar.
Tja, fast tror vi verkligen på att banken bryr sig om en kund bor tillsammans med sin kusin? Det är inte olagligt att bo med sin kusin. Hur gör man med tjugoplussiga studenter som fortfarande bor hemma hos en förälder? Måste ju också vara misstänkt i så fall.

Problemet tycks ju ha varit att det i Sverige tidigare har gått att registrera kusingiftemål i Sverige. Vilket inte kommer gå längre. De som redan lyckats registrera giftermålet sedan tidigare är nu plötsligt inte längre gifta. Det här är väl bra. Man jag ser inte riktigt vad lagen kommer innebära i praktiken riktigt.

Det är väl bara hämta sin kusin från Långtbortistan och på pappret ha henne som inneboende. Det är ju möjligtvis om hon är minderårig som myndigheterna lägger sig i. Man får nämligen som minderårig inte bo lite hur man vill utan målsman under taket.
Citera
2026-07-01, 20:59
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: Idag är det förbjudet att gifta sig om man är släkt. 1 Juli 2026

/Moderator
Citera
2026-07-01, 21:02
Medlem
BernardLoutres avatar
Och om de är av samma kön? Då är det ju ingen risk för inavel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in