2026-07-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
En fråga om tullprocessen, om en beställning är tullklarerad men inte än släppt av tullen, är man safe från tullavgiften då?
Beställt ett paket från Temu. I går och i morse stod det att paketet var tullklarerat men inte släppt av tullen. För ca en timme sedan kom meddelandet att DHL hade hämtat paketet och det ska komma imorgon. Inget om några avgifter. Så det är lungt om försändelsen har nått tullen innan 1/7.
Citera
2026-07-01, 16:07
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
PostNord tar en hanteringsavgift på 175 kronor .

Är du säker? Tanken är ju att avgiften ska vara förbetald av Aliexpress, precis som de förbetalar momsen som infördes för några år sedan. Om momsen och tullen inte är förbetald om man handlar någon annanstans ifrån tillkommer förstås en hanteringsavgift.
Citera
2026-07-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Är du säker? Tanken är ju att avgiften ska vara förbetald av Aliexpress, precis som de förbetalar momsen som infördes för några år sedan. Om momsen och tullen inte är förbetald om man handlar någon annanstans ifrån tillkommer förstås en hanteringsavgift.
Jag är nästan säker, men inte riktigt. Står det på Aliexpressens sida att de skulle betalat ullavgiften? Jag såg inte något sådant i alla fall för ett par dagar sedan. Och nu när jag läste lite mer på Postens sida, så blir nog avgiften "bara" 100 kronor, om momsen är förbetald. Så här står det:

"Varför måste jag betala en avgift även fast e-handlaren betalat momsen via IOSS?
Om varuinnehållet är belagt med svenska punktskatter eller andra skatter som medför att försändelsen kräver en. Då måste PostNord göra en fullständig tulldeklaration. För detta tar PostNord ut en avgift på 175 kronor och eventuella skatter.

Det utgår ingen moms om den betalas via IOSS-systemet. I vissa fall kan Postnord vara tvungen att ta ut tullavgifter. Det gör att vi måste ta ut hanteringsavgiften för det arbetet. I dessa fall gäller dock den förenklade processen, så avgiften blir 100 SEK. "

Det ser mörkt ut om man bara vill beställa billiga saker!

https://www.postnord.se/privat/forberedelser/tullinformation/tullinformation-om-forsandelser-utifran-eu/
Citera
2026-07-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Tycker det skulle vara 100 gånger bättre om EU införde 300% i tull på alla främmande datatjänster!

Detta skulle knäcka verksamheten USA-bolag har i EU direkt.
Menar t.ex. Apple, Google, Microsoft, Visa, Mastercard och en massa andra.

Både Kina och Ryssland har synnerligen effektiva lagar och regler, vilka begränsar utländska tjänsteföretags verksamhet till ett minimum.

Det skulle bara mötas med tull från andra sidan och en massa svenska företag skulle hamna i en besvärlig sits. Ta bara Ericson som ett exempel.
Citera
2026-07-01, 18:14
Medlem
Citat:
PostNord tar en hanteringsavgift på 175 kronor .
PostNord hanterar inte tullavgifter på försändelser under €150. Från och med mars 2028 så hanteras tull och moms av Aliexpress.

Om företaget eller handelsplatsen är registrerad i EU:s IOSS, så behöver man inte oroa sig för ytterligare avgifter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Import_One-Stop_Shop
Import One-Stop Shop (IOSS or Import OSS) is an electronic one-stop shop (OSS) portal in the European Union (EU) which serves as a point of contact for the import of goods from third countries into the European Union. The scheme aims to simplify the declaration and payment of value-added tax when importing goods into the European Union.
Citera
2026-07-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
PostNord hanterar inte tullavgifter på försändelser under €150. Från och med mars 2028 så hanteras tull och moms av Aliexpress.

Om företaget eller handelsplatsen är registrerad i EU:s IOSS, så behöver man inte oroa sig för ytterligare avgifter.

Import One-Stop Shop (IOSS or Import OSS) is an electronic one-stop shop (OSS) portal in the European Union (EU) which serves as a point of contact for the import of goods from third countries into the European Union. The scheme aims to simplify the declaration and payment of value-added tax when importing goods into the European Union.

sedan 1 juli 2026 så är det tull och moms på alla varor under 150 euro också.
Citera
2026-07-01, 18:51
Medlem
Citat:

Den där IOSS handlar väl om moms, men tull är ju en annan sak. Men jag hoppas att du har rätt. Vi får se hur det blir när paketen börjar komma, som inte har hunnit till EU före 1/7. Jag vågar i alla fall inte beställa något innan jag får höra hur det blir.
Citera
2026-07-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
sedan 1 juli 2026 så är det tull och moms på alla varor under 150 euro också.
Stämmer, det blir alltså något dyrare i och med att tull också tas ut för ordrar under 150 euro.

Citat:
Den där IOSS handlar väl om moms, men tull är ju en annan sak. Men jag hoppas att du har rätt. Vi får se hur det blir när paketen börjar komma, som inte har hunnit till EU före 1/7. Jag vågar i alla fall inte beställa något innan jag får höra hur det blir.

På PostNords hemsida så står det att marknadsplatesr blir skyldiga att ta ut både tull och moms av köparen.

https://www.postnord.com/services/logistics/international-shipping/vat-changes-eu-import-threshold/
2. Marketplaces liable for customs and VAT

Starting in 2028, online marketplaces like Amazon and eBay will be required to collect customs duties and VAT for all items sent to the EU. They now collect VAT on items under €150. This new rule means they will also collect VAT on all imports, no matter how much they cost.
Citera
2026-07-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det skulle bara mötas med tull från andra sidan och en massa svenska företag skulle hamna i en besvärlig sits. Ta bara Ericson som ett exempel.

Men USAs databolag har i princip 0 marknad i Kina, och det fungerar minst lika bra med kinesiska företag för alla datatjänster!
Sen ser jag det som ett hot mot säkerheten inom EU, att låta en massa USA-bolag härja fritt här utan några begränsningar.
Det skulle nog ta max ett år att fasa ut alla amerikanska datatjänst bolags verksamhet här inom EU!
Citera
2026-07-01, 19:49
Medlem
Citat:
Stämmer, det blir alltså något dyrare i och med att tull också tas ut för ordrar under 150 euro.

På PostNords hemsida så står det att marknadsplatesr blir skyldiga att ta ut både tull och moms av köparen.

https://www.postnord.com/services/logistics/international-shipping/vat-changes-eu-import-threshold/
2. Marketplaces liable for customs and VAT

Starting in 2028, online marketplaces like Amazon and eBay will be required to collect customs duties and VAT for all items sent to the EU. They now collect VAT on items under €150. This new rule means they will also collect VAT on all imports, no matter how much they cost.
Börjar gälla först 2028. Men tullavgiften har redan börjat gälla idag. Jag tror alltså att det blir som förra gången, när man var tvungen att betala PostNord innan försändelsen släpptes av tullen.
Citera
2026-07-01, 20:47
Medlem
JustTrollings avatar
Någon som åkt på avgift från Postmord än?

Ser att Postmord postat en info-sida om det här nu. Skriver också att dom bygger in en knapp i appen så man kan returnera/kasta försändelser som man inte vill betala för.
Citera
2026-07-01, 20:47
Medlem
Citat:
Börjar gälla först 2028. Men tullavgiften har redan börjat gälla idag. Jag tror alltså att det blir som förra gången, när man var tvungen att betala PostNord innan försändelsen släpptes av tullen.

att postnord ska manuellt stoppa och hantera varje kina små paket och vänta på att försändelser betalats är ju att att gå tillbaka till hur det var innan aliexpress.com tilläts hantera IOSS momsförtullningen elektroniskt. varför skulle man vilja gå tillbaka till manuell tullklarering - det kommer att innebära att man behöver nya lager och hyllor för fjuttiga paket hos tullverket? det innebär ju även att postnord måste anställa flera tusentals nya "videokodare" på deras tullavd igen på arlanda/årsta/landvetter/torslanda. som ska fota paket och räkna ut "tull+moms+hantavgift". någon som idag mestadels görs på endast enstaka privat imports paket numera.

påstnords hanteringsavgift på 175kr har alltid gällt på utrikes försändelser utanför aliexpress.com förövrigt. som vid privatperson till privatperson utanför EU köp tex. jag fick den även på joom.com en gång 2025. det är endast temu och aliexpress som varit undatagna den. och alla företag som korrekt IOSS momsförtullar har ju således undkommit postnords hantavgift med. alla förutom ebay-platformen som alltid haft problem med postnord.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-01 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in